Zarządzający i lekarze muszą dbać o wysoki poziom kompetencji w zakresie komunikacji z pacjentem. Ważna jest umiejętność słuchania i rozmowy, przekazywania diagnozy w sposób zrozumiały. Dowiedz się, jak przestrzegać praw pacjentów.
Pacjenci z Ukrainy
Lekarski wywiad z pacjentem – jak go przeprowadzić
Relacja lekarz – pacjent nazywana jest komunikacją kliniczną. Rozmowa z osobą chorą, z dolegliwościami fizycznymi, często w nie najlepszym stanie psychicznym czy obawiającą się o swoje zdrowie, to kontekst, który wpływa na przebieg wywiadu. Co zrobić, aby skutecznie przeprowadzić wywiad medyczny z pacjentem?
Jak weryfikować pacjenta z Ukrainy w systemie eWUŚ?
Pacjent ma dokument potwierdzający przekroczenie granicy i dokument nadania numeru PESEL. Dlaczego w systemie eWUŚ pojawia się status „brak uprawnienia do świadczeń”?
Klauzula informacyjna RODO dla cudzoziemców – w jakim języku ją sporządzić
Zgodnie z przepisami RODO administrator danych osobowych powinien przetwarzać dane rzetelnie i w sposób przejrzysty dla osoby, której dane dotyczą. Czy klauzula informacyjna dla obywatela Ukrainy musi być sporządzona w języku ukraińskim?
Odszkodowania za błędy medyczne
Nowa ścieżka pozasądowa w zakresie dochodzenia rekompensat za błędy medyczne
Obowiązują już zmiany w zakresie dochodzenia rekompensat z tytułu zdarzeń medycznych. Stworzono nową procedurę przyznawania przez Rzecznika Praw Pacjenta świadczeń kompensacyjnych z tytułu zdarzeń medycznych. Poznaj szczegóły.
Nowa ścieżka dochodzenia pozasądowego odszkodowań za błędy medyczne
Pacjenci szpitali, wobec których popełniono błąd medyczny, mogą szybko uzyskać odszkodowanie z nowego Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Wynika to z nowelizacji ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, która już obowiązuje. Poznaj szczegóły.
Nowelizacja ustawy o prawach pacjenta: nowy Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych
Od 6 września 2023 r. obowiązują zmiany wprowadzające nowy system pozasądowego rekompensowania szkód poniesionych przez pacjentów szpitalu w wyniku zdarzeń medycznych. To efekt nowelizacji ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Poznaj najnowsze zmiany dotyczące uruchomienia funduszu kompensacyjnego.
Oświadczenia i zgody
Świadoma zgoda w praktyce: jak realizować obowiązek informacyjny wobec pacjenta
Prawo do informacji przed wyrażeniem zgody na interwencję medyczną i prawo do wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub odmowy takiej zgody to fundamentalne prawa pacjenta. Sprawdź, jak w praktyce realizować obowiązek informacyjny wobec pacjenta i uzyskać od niego świadomą zgodę na działania medyczne.
Jak odbierać zgody na wykonanie świadczenia zdrowotnego od pacjenta
Obowiązkowa czynność, o której lekarz powinien pamiętać przed rozpoczęciem leczenia, to odebranie zgody na wykonanie świadczenia zdrowotnego od pacjenta. Sprawdź, jak odbierać te zgody.
Czy uzyskanie zgody pacjenta chroni placówkę przed roszczeniami
Uzyskanie pisemnej zgody pacjenta przed zabiegiem operacyjnym powoduje, że podmiot leczniczy nie musi się już obawiać żadnych roszczeń ze strony pacjenta. Natomiast, aby taka zgoda była „świadoma”, to oprócz odebrania podpisu konieczne jest również przekazanie odpowiednich informacji pacjentowi, we właściwym czasie przed operacją. Jak nie naruszyć tych zasad?
Tajemnica lekarska
Nieprawidłowe wyniki badań. Jak postępować z pacjentem?
Lekarz podstawowej opieki zdrowotnej może spotkać się z krytycznymi wynikami badań laboratoryjnych. Stanowią one sygnał do podjęcia odpowiednich działań, zwłaszcza w kontekście współpracy z osobami uprawnionymi do wykonywania czynności medycyny laboratoryjnej. Jak zatem wyjaśnić wynik badania laboratoryjnego budzący wątpliwości?
Czy dostrzegając ślady pobicia u pacjenta, powinieneś powiadomić policję
Do gabinetu zgłosił się pacjent, którego oględziny wskazują na to, że mógł paść ofiarą przestępstwa. Wśród widocznych objawów, które by o tym świadczyły, ustalono ślady pobicia i związany z nimi najprawdopodobniej trwały uszczerbek na zdrowiu. Czy lekarz po przyjęciu takiego pacjenta musi powiadomić o tym fakcie organy ścigania?
Naruszenie tajemnicy lekarskiej: jaką karę na podmiot leczniczy może nałożyć NFZ
Obowiązek zachowania w tajemnicy informacji związanych z pacjentem, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu, buduje zaufanie między pacjentem a lekarzem. Jest to niezbędne w procesie leczniczym Sprawdź, z jakimi konsekwencjami prawnymi może się wiązać naruszenie tajemnicy lekarskiej.
Obowiązki rejestracji
Nowe przepisy dotyczące znaków identyfikacyjnych dla pacjentów szpitali
Od 6 marca 2024 r. ma obowiązywać nowe rozporządzenie ministra zdrowia dotyczące znaków identyfikacyjnych w szpitalach. Sprawdź, jak zwiększy bezpieczeństwo i usprawni identyfikację, minimalizując ryzyko pomyłek.
Czy możesz przyjąć pacjenta, jeśli zapomniał dowodu
Co zrobić w przypadku pacjenta, który zgłasza się ze skierowaniem do szpitala, ale nie ma ze sobą bez żadnych dokumentów potwierdzających tożsamość. Czy można go przyjąć, czy nie jest to możliwe?
Jak postępować z osobą niepełnoletnią w rejestracji
Tylko pełnoletni i nieubezwłasnowolniony pacjent jest zdolny do samodzielnego decydowania o swoim leczeniu. Taką osobę, gdy pojawi się w rejestracji, możesz zarejestrować do lekarza, fizjoterapeuty czy pracowni diagnostycznej. Jak jednak traktować niepełnoletnich pacjentów w rejestracji?
Prawa pacjenta
Nowości w leczeniu specjalistycznym w 2024 roku
W związku z nowym projektem rozporządzenia ministra zdrowia warto zwrócić uwagę na planowane od 1 lipca 2024 r. zmiany w leczeniu specjalistycznym, szczególnie w obszarze endokrynologii i diabetologii dziecięcej. Dotyczą one konieczności spełnienia określonych wymagań.
Samorząd lekarski ostrzega przed praktykami Rzecznika Praw Pacjenta
Naczelna Rada Lekarska wyraziła głęboką obawę o praktyki Rzecznika Praw Pacjenta, alarmując o potencjalnym nadużyciu władzy oraz kwestionowaniu decyzji medycznych, co stanowi istotne wyzwanie dla sektora ochrony zdrowia. W komunikacie z 15 grudnia 2023 r. rada zwraca uwagę na narastające napięcie i ryzyko osłabienia zaufania do profesjonalistów medycznych. Dowiedz się, co jest istotne w rozwiązaniu tego kryzysu.
Standardy ochrony małoletnich: jak placówki medyczne powinny się przygotować do wdrożenia nowych przepisów
Od 15 lutego 2024 r. zaczyna obowiązywać ustawa zobowiązująca zarządzających placówkami medycznymi, w których przebywają lub mogą przebywać małoletni, do wdrożenia standardów ochrony małoletnich. Standardy mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa nieletnim, zapobieganie przestępstwom seksualnym i ujednolicenie reakcji na naruszenia. Brak wprowadzenia standardów wiąże się z odpowiedzialnością karną.
Ochrona danych osobowych pacjenta
Nowe przepisy dotyczące znaków identyfikacyjnych dla pacjentów szpitali
Od 6 marca 2024 r. ma obowiązywać nowe rozporządzenie ministra zdrowia dotyczące znaków identyfikacyjnych w szpitalach. Sprawdź, jak zwiększy bezpieczeństwo i usprawni identyfikację, minimalizując ryzyko pomyłek.
Znaki identyfikacyjne w szpitalu. Co się zmienia w ich zawartości?
Zmiany dotyczące zawartości znaków identyfikacyjnych pacjentów w szpitalu mają zwiększyć bezpieczeństwo pacjentów, ograniczyć pomyłki w procesie identyfikacji chorych i wszelkie zdarzenia niepożądane w tym zakresie. Sprawdź, co się zmieniło.
Czy pacjent może żądać usunięcia danych po terapii psychiatrycznej
Do psychologa i psychiatry trafił pacjent na terapię. Następnie, po jej ukończeniu, zwrócił się z prośbą o usunięcie jego danych. Czy jest to dopuszczalne?
Zasady udzielania świadczeń
Nowości w leczeniu specjalistycznym w 2024 roku
W związku z nowym projektem rozporządzenia ministra zdrowia warto zwrócić uwagę na planowane od 1 lipca 2024 r. zmiany w leczeniu specjalistycznym, szczególnie w obszarze endokrynologii i diabetologii dziecięcej. Dotyczą one konieczności spełnienia określonych wymagań.
Samorząd lekarski ostrzega przed praktykami Rzecznika Praw Pacjenta
Naczelna Rada Lekarska wyraziła głęboką obawę o praktyki Rzecznika Praw Pacjenta, alarmując o potencjalnym nadużyciu władzy oraz kwestionowaniu decyzji medycznych, co stanowi istotne wyzwanie dla sektora ochrony zdrowia. W komunikacie z 15 grudnia 2023 r. rada zwraca uwagę na narastające napięcie i ryzyko osłabienia zaufania do profesjonalistów medycznych. Dowiedz się, co jest istotne w rozwiązaniu tego kryzysu.
Standardy ochrony małoletnich: jak placówki medyczne powinny się przygotować do wdrożenia nowych przepisów
Od 15 lutego 2024 r. zaczyna obowiązywać ustawa zobowiązująca zarządzających placówkami medycznymi, w których przebywają lub mogą przebywać małoletni, do wdrożenia standardów ochrony małoletnich. Standardy mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa nieletnim, zapobieganie przestępstwom seksualnym i ujednolicenie reakcji na naruszenia. Brak wprowadzenia standardów wiąże się z odpowiedzialnością karną.