Kierowanie ludźmi jest wyzwaniem dla menedżera placówki medycznej, a zgrany personel to największy kapitał. Zwłaszcza zespół dobrych lekarzy. Sprawdź, jak stale inwestować w rozwój zasobów ludzkich, aby osiągać korzyści.

Zatrudnianie i sprawy pracownicze

Urlop lekarza

Udzielanie urlopów wypoczynkowych w 2024 roku: wszystko, co musisz wiedzieć

W zależności od konkretnego przypadku prowadzący placówkę medyczną powinien udzielać urlopu według planu lub kilku planów bądź na podstawie porozumień z pracownikami. W żadnym razie urlopu nie może sobie udzielić sam zatrudniony. Zasada dotyczy również urlopu udzielanego w trybie na żądanie. Sprawdź!

Lekarze

Obowiązki i możliwości rozwoju w niektórych zawodach medycznych uregulowanych nową ustawą

Osoba wykonująca zawód medyczny ma zarówno prawo, jak i obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację swojej wiedzy i umiejętności zawodowych. Akceptują to nowe przepisy regulujące wykonywanie określonych zawodów medycznych. Warto zatem omówić zawarty w nich obowiązek rozwoju zawodowego.

Stop molestowaniu

Molestowanie seksualne w medycynie: jak chronić pracowników i pacjentów

Molestowanie seksualne w ochronie zdrowia to poważne naruszenie etyki lekarskiej, karane dyscyplinarnie i karnie. Omówiony przypadek lekarza M. ilustruje konsekwencje takich działań. Oto szczegóły sprawy, którą zajmował się sąd.

Rejestracja medyczna

Rejestracja

Etyka w pracy rejestratorki medycznej: klucz do sukcesu

Etyka w medycynie, od Hipokratesa do współczesności, kształtuje zawód lekarzy i rejestratorek medycznych. Dowiedz się, jak etyka wpływa na pracę w ochronie zdrowia. Przeczytaj więcej na ten temat.

Rejestracja

Znaczenie rejestracji medycznej w ośrodku zdrowia

Do głównych zadań rejestracji medycznej należy przede wszystkim obsługa pacjenta zgodnie z przyjętymi standardami. Pracownik rejestracji medycznej jest pierwszą osobą, z którą styka się pacjent chcący zrealizować usługę medyczną w danym podmiocie. Pierwsze wrażenie, którego doświadczy pacjent, często będzie miało wpływ na całokształt jego oceny dotyczącej funkcjonowania danego podmiotu leczniczego. W jaki sposób praca rejestracji medycznej kształtuje wizerunek podmiotu leczniczego i na co należy zwrócić szczególną uwagę w zarządzaniu „pierwszą linią frontu”?

rejestracja

Ważne zasady w pracy rejestracji – o czym musisz pamiętać

Każda pomyłka rejestratorki przy obsłudze pacjenta może skutkować wieloma negatywnymi konsekwencjami. Te z kolei mogą prowadzić do niezadowolenia pacjenta. Oto podstawowe zasady i procedury bezpośredniej obsługi pacjenta w rejestracji.

Odpowiedzialność i uprawnienia zawodowe

Lekarze

Obowiązki i możliwości rozwoju w niektórych zawodach medycznych uregulowanych nową ustawą

Osoba wykonująca zawód medyczny ma zarówno prawo, jak i obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację swojej wiedzy i umiejętności zawodowych. Akceptują to nowe przepisy regulujące wykonywanie określonych zawodów medycznych. Warto zatem omówić zawarty w nich obowiązek rozwoju zawodowego.

Skargi na lekarzy

Do placówki wpłynęła skarga na lekarza – procedura postępowania

Odpowiednie postępowanie w sytuacjach napływających skarg na lekarzy jest kluczowe nie tylko do zachowania zaufania pacjentów, ale również do utrzymania wysokich standardów opieki zdrowotnej i uniknięcia potencjalnych konfliktów wewnątrz zespołu medycznego. Dowiedz się, jak skutecznie zarządzać kryzysowymi sytuacjami i jakie kroki podjąć, by odpowiednio reagować na obawy i skargi pacjentów.

Asystent medyczny

Zawody pomocnicze w ochronie zdrowia: rola higienistki, asystentki i technika sterylizacji

Dlaczego higienistka, asystentka i technik sterylizacji są w tej samej grupie zawodów medycznych? Higienistka jest osobą wykonującą zawód medyczny – w ustawie o działalności leczniczej wskazano, że realizuje świadczenia osobiście. Natomiast asystentka tylko pomaga w ich realizacji. Jakie obowiązki ma technik sterylizacji? Do jakiej grupy płacowej zaliczyć te zawody?

Czas pracy

Godziny świadczenia usług

Potwierdzanie liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług – czy określać w umowie

W umowie B2B oraz umowie zlecenia nie zawsze trzeba wskazywać sposób potwierdzania liczby godzin świadczonych usług, gdyż przepisy przewidują wiele wyjątków. Należy również pamiętać o odróżnieniu sposobu potwierdzania liczby godzin świadczonych usług od obowiązku ich potwierdzania. Sprawdź szczegóły.

Rejestr czasu

Jak długo przechowywać wykaz godzin pracy na kontrakcie

Kontrakt jest dość powszechną formą umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych zawieraną z lekarzem czy pielęgniarką. Jak długo udzielający zamówienia jest zobowiązany przechowywać wykaz godzin lekarza lub pielęgniarki, zatrudnionych na podstawie kontraktu?

zrównoważony czas pracy w służbie zdrowia

Kiedy możesz stosować równoważny czas pracy

Jeżeli jest to uzasadnione rodzajem pracy lub jej organizacją, w przypadku pracowników podmiotu leczniczego możesz przedłużyć wymiar czasu pracy do 12 godzin na dobę. Jak zastosować taki rozkład pracy?

Wynagrodzenia

podwyżki w ochronie zdrowia od 1 lipca 2023

Od 1 lipca 2023 r. wyższe płace w ochronie zdrowia

Lipiec tradycyjnie już przyniesie wzrost minimalnych wynagrodzeń w ochronie zdrowia. Prezes GUS opublikował kwotę przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej, która w 2022 roku wyniosła 6.346,15 zł – od tej wartości uzależniona jest wysokość minimalnej pensji w ochronie zdrowia. Sprawdź, o ile wzrosną pensje w ochronie zdrowia.

wypłata ekwiwalentu

Kiedy należy wypłacić ekwiwalent za urlop

Rozwiązanie stosunku pracy powoduje, że między stronami powstaje konieczność rozliczenia urlopu wypoczynkowego. Jeżeli pracownik nie wykorzystał urlopu wypoczynkowego, przysługuje mu ekwiwalent pieniężny, który jest wypłacany w dniu rozwiązania stosunku pracy. Jak postąpić, gdy umowa o pracę rozwiązuje się w dniu ustawowo wolnym od pracy?

pielęgniarka

Roszczenia pielęgniarek dotyczące sposobu ustalania podwyżek w podmiotach leczniczych

Wielu pracodawców zaszeregowało pielęgniarki z wykształceniem magisterskim i specjalizacją do grupy zaszeregowania przeznaczonej dla pielęgniarek o niższych kwalifikacjach. Teraz pielęgniarki wysuwają roszczenia dotyczące podwyżek. Sprawdź, jak powinni postąpić menedżerowie placówek medycznych.