Aktywne filtry:
Wyłącz filtry

Od 8 stycznia 2021 r. obowiązuje e-skierowanie

Dodano: 13 stycznia 2021

Od 8 stycznia 2021 r. placówki medyczne mają obowiązek ustawowy wystawiania i obsługi elektronicznych skierowań. Blisko 70 proc. podmiotów leczniczych wprowadziło to rozwiązanie jeszcze w 2020 roku. Tylko w grudniu lekarze wystawili ponad 1,1 mln e-skierowań na konsultacje i badania, a średnio dziennie wystawia się niemal 55 tys. tych elektronicznych dokumentów.

E-skierowanie to cyfrowa usługa, która umożliwia pełną elektroniczną obsługę procesu skierowania pacjenta na leczenie – od momentu wystawienia do realizacji. Wystawia się je analogicznie jak e-receptę: lekarz wprowadza wymagane dane pacjenta do systemu gabinetowego podłączonego do platformy e-zdrowie (P1) lub za pomocą bezpłatnej aplikacji gabinet.gov.pl i podpisuje cyfrowo. Pacjent otrzymuje albo SMS z 4-cyfrowym kodem albo e-mail lub – na życzenie – wydruk informacyjny cyfrowego dokumentu.

Choć cały proces wdrożenia odbywa się w trudnych warunkach epidemii, zarejestrowanych jest już ponad 5 milionów e-skierowań. Ponadto, jak wynika z przeprowadzonego w listopadzie 2020 roku badania ARC Rynek i Opinia, ponad połowa (58%) respondentów słyszała już o e-skierowaniu, a 60% pacjentów, którzy umówili się na podstawie e-skierowania na wizytę lub badanie, oceniło pozytywnie to rozwiązanie.

Świadczenia, na które wystawiane jest e-skierowanie

E-skierowanie jest wystawiane obligatoryjnie na następujące świadczenia realizowane w ramach NFZ:

  • ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne, za wyjątkiem porady w zakresie logopedii
  • leczenie szpitalne
  • badania medycyny nuklearnej oraz badania tomografii komputerowej, w tym przypadku także te, które są finansowane ze środków innych niż ubezpieczenie w NFZ
  • rezonans magnetyczny
  • badanie endoskopowe przewodu pokarmowego
  • badanie echokardiograficzne płodu.

Zalety e-skierowania

  • E-skierowania nie można zgubić – jest dostępne na Internetowym Koncie Pacjenta
  • pacjent może w każdym momencie sprawdzić historię swoich e-skierowań
  • rodzice i opiekunowie mogą śledzić historię leczenia swoich dzieci i podopiecznych
  • znika problem nieczytelności ręcznie wypisanego dokumentu lub błędów – system e-zdrowie (P1) dokonuje weryfikacji poprawności e-skierowania
  • nie trzeba przyjeżdżać do placówki w celu odbioru skierowania, można je też otrzymać po kontakcie telefonicznym z lekarzem (e-wizyta, teleporada)
  • pacjent rejestruje się telefonicznie na zabieg lub konsultację
  • pacjent nie może zarejestrować e-skierowania jednocześnie w kilku placówkach, co wpłynie na skrócenie kolejek do specjalistów oraz na zabiegi
  • znika obowiązek dostarczenia do placówki oryginału skierowania w terminie 14 dni.

Liczba placówek zainteresowanych wcześniejszym wdrożeniem e-skierowania zaczęła szybko rosnąć w drugiej połowie zeszłego roku, a wraz z tym liczba wystawianych elektronicznych dokumentów. W drugiej połowie 2020 roku wystawiono prawie 28 razy więcej e-skierowań niż w pierwszej połowie roku. W sumie w grudniu lekarze wystawili pacjentom 1 138 658 tych elektronicznych dokumentów. Na koniec 2020 roku e-skierowania wystawiało średnio niemal 70% podmiotów, a realizowało ok. 45%. Najlepsze województwa osiągnęły prawie 80% gotowych podmiotów.

Do 31 grudnia prawie 43 tys. lekarzy wystawiło ponad 5 mln e-skierowań. Najczęściej było wystawiane do poradni okulistycznej (ponad 463 tys.), chirurgii urazowo-ortopedycznej (ponad 456 tys.) i chirurgii ogólnej (ponad 403 tys.). Najliczniejszą grupą, która skorzystała w 2020 roku z tego rozwiązania, były osoby 61+ (prawie co czwarte e-skierowanie).

E-skierowania przynoszą realne korzyści w warunkach pandemii, pozwalają m.in. na skierowanie pacjenta w trakcie teleporady czy e-wizyty na kolejną specjalistyczną już wizytę lub badanie oraz umożliwiają zdalną rejestrację, co istotnie ogranicza transmisję wirusa.

Jednak możliwość wystawienia e-skierowania bez osobistej wizyty u lekarza jest korzystna nie tylko w czasie pandemii, ponieważ zwiększa dostępność do świadczeń dla osób m.in. z terenów wiejskich. Ponadto, system e-zdrowie (P1) automatycznie zarządza procesem rejestrowania wizyt, co eliminuje możliwość zapisywania się do kilku placówek lub lekarzy równocześnie. W efekcie czas oczekiwania na konsultację lub badanie będzie krótszy. 

Ważnym aspektem wpływającym na wygodę korzystania z e-skierowania jest też sposób, w jaki pacjent je otrzymuje. E-skierowanie pacjent może otrzymać w postaci:

  • SMS-a z 4 cyfrowym kodem
  • e-maila z pdf-em
  • wydruku informacyjnego e-skierowania.

Żeby otrzymać e-skierowanie w postaci SMS-a lub e-maila, należy zalogować się na swoim Internetowym Koncie Pacjenta, wejść w „Ustawienia” i wpisać numer telefonu lub adres e-mailowy.

Sytuacje, w których e-skierowanie nie jest wystawiane

E-skierowanie nie jest wystawiane na:

  • leczenie w uzdrowisku lub sanatorium
  • programy lekowe
  • rehabilitację
  • do szpitala psychiatrycznego.

W tych przypadkach skierowania będą wystawiane na dotychczasowych zasadach, tzn. w postaci papierowej.

Ponadto skierowanie może być wystawione w formie papierowej, jeśli lekarz lub inna uprawniona osoba (położna, pielęgniarka, farmaceuta, felczer):

  • nie ma dostępu do systemu e-zdrowie (P1) np. w przypadku awarii tego systemu, systemu gabinet.gov.pl w placówce lub braku dostępu do Internetu np. podczas wizyty domowej
  • wystawia skierowanie osobie o nieustalonej tożsamości
  • jest z innego państwa członkowskiego UE i tylko tymczasowo i okazjonalnie udziela świadczeń zdrowotnych w Polsce.

E-skierowanie nie jest też wystawiane w ramach zlecenia wewnętrznego np. kiedy szpital, w którym przebywa pacjent, kieruje go na badanie specjalistyczne na terenie placówki.

Nadal pacjent nie potrzebuje skierowania w żadnej formie do:

  • psychiatry
  • ginekologa i położnika
  • onkologa
  • wenerologa
  • dentysty.

Rejestracja e-skierowania

Na konsultację lub badanie można się zapisać telefonicznie, podając kod e-skierowania oraz nr PESEL. Jeśli pacjent zapisuje się osobiście, pokazuje w rejestracji e-mail z informacją o skierowaniu lub SMS z kodem i podaje PESEL.

Skierowania na szczepienie przeciwko COVID-19

E-skierowanie na szczepienie przeciwko COVID-19 nie posiada kodu jak inne e-skierowania. Będzie widoczne na Internetowym Koncie Pacjenta osoby, której je wystawiono, ale procedura rejestracji na szczepienie jest odmienna niż w przypadku innych e-skierowań.

Proces umówienia na szczepienie będzie oparty o centralny system e-rejestracji, integrujący indywidualne grafiki przyjęć poszczególnych punktów szczepień. W celu umówienia wizyty pacjent będzie mógł:

  • skorzystać ze specjalnej Infolinii NFZ: 989
  • umówić się elektronicznie poprzez swoje Internetowe Konto Pacjenta
  • umówić się za pośrednictwem lekarza, który wystawił e-skierowanie lub placówki, w której ten lekarz świadczy usługi.

Umówienie się na szczepienie wymaga jedynie podania swoich danych osobowych (system e-rejestracji jest zintegrowany z systemem e-zdrowie (P1), co umożliwia automatyczną weryfikację ważności e-skierowania).

Rozwiązania przejściowe

Podczas obowiązywania stanu pandemii możliwe jest, że niektóre podmioty dołączą z opóźnieniem do obsługi e-skierowań. Dlatego możliwe jest również zarejestrowanie się przez pacjenta poprzez przedłożenie świadczeniodawcy podstawowych informacji zawartych w e-skierowaniu (kto wystawił, z jakim rozpoznaniem), oraz:

  • klucza dostępu do e-skierowania (44-cyfrowy numer umożliwiający odczytanie e-skierowania; numeryczne przedstawienie kodu kreskowego) albo
  • numeru identyfikującego skierowanie (identyfikator techniczny umożliwiający rozróżnienie dokumentu w systemie, zawierający różne metadane zgodne ze standardami) albo
  • kodu dostępu (4 cyfrowy numer wysyłany SMS-em) wraz z numerem PESEL.

Pacjent może przekazać te dane telefonicznie lub mailowo lub na czacie. W tym wypadku jednocześnie pacjent złoży oświadczenie, że zgłosił się tyko do tej jednej placówki. Do czasu zakończenia epidemii nie obowiązuje termin 14 dni na dostarczenie skierowania.

Źródło:

Centrum e-Zdrowia

wiper-pixel