Zarządzający i lekarze muszą dbać o wysoki poziom kompetencji w zakresie komunikacji z pacjentem. Ważna jest umiejętność słuchania i rozmowy, przekazywania diagnozy w sposób zrozumiały. Dowiedz się, jak przestrzegać praw pacjentów.
Prawa pacjenta
Jak uczyć lekarzy dobrej komunikacji z pacjentem
Pacjent marzy o tym, by trafić do troskliwego lekarza, który wykaże się empatią. Wtedy łatwiej mu poddać się leczeniu i przekonać się, że trafił w dobre ręce. Jak menedżerowie mogą kształtować taką postawę u swoich lekarzy?
Czy o chorobie dziecka trzeba informować matkę i ojca
Ojciec, któremu wraz z jego partnerką nie udzielono przysługującej im informacji o stanie zdrowotnym mającego się urodzić dziecka, powinien być uważany także za pacjenta i przysługują mu z tego tytułu roszczenia – także finansowe – od placówki medycznej, która uchybiła temu obowiązkowi. Sprawdź dlaczego.
Znaczenie komunikacji w dobie pandemii
W czasie epidemii musisz zwrócić szczególną uwagę na sposób komunikacji z pacjentami – nie wystarczą tylko informacje na drzwiach przychodni i w Internecie. Koniecznie zadbaj o dostępność rejestracji telefonicznej, jeśli to możliwe, uruchom teleporady dla pacjentów. Sprawdź, co jeszcze możesz zrobić.
Zasady udzielania świadczeń
Ustawa o jakości: jak będą rejestrowane zdarzenia niepożądane
Prawna regulacja zdarzeń niepożądanych to wyzwanie, na które ma odpowiedzieć ustawa o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta. Sprawdź, jak mają być rejestrowane i zgłaszane zdarzenia niepożądane.
Czy brak wywiadu z rodziną to błąd
Rozmowa z rodziną pacjenta ma status wywiadu lekarskiego. Warto go przeprowadzić, aby nie narazić się na zarzut niedochowania wszystkich procedur i proces o błąd w sztuce medycznej.
Zasady natychmiastowego udzielenia świadczenia medycznego
Natychmiastowe udzielenie świadczenia zdrowotnego pacjentowi jest wymagane najczęściej w sytuacjach związanych z zagrożeniem życia lub zdrowia, gdy placówka medyczna jest zobowiązana przepisami do jego udzielenia. Sprawdź, kiedy natychmiastowo udzielić świadczenia i nie narazić się na popełnianie błędów w takich sytuacjach.