Zarządzający i lekarze muszą dbać o wysoki poziom kompetencji w zakresie komunikacji z pacjentem. Ważna jest umiejętność słuchania i rozmowy, przekazywania diagnozy w sposób zrozumiały. Dowiedz się, jak przestrzegać praw pacjentów.

Pacjenci z Ukrainy

Opieka dla uchodżców

Jak udzielać świadczeń uchodźcom z Ukrainy

Wojna w Ukrainie ma wpływ nie tylko na wiele aspektów naszego życia, lecz także na rzeczywistość, w jakiej w bardzo krótkim czasie znalazły się placówki ochrony zdrowia, które nie wyszły jeszcze w pełni z kryzysu pandemicznego. Jak sobie poradzić z kwestią udzielenia świadczeń osobom z Ukrainy?

Wojna w Ukrainie

Specustawa – poznaj zasady zatrudniania obywateli Ukrainy na umowy cywilnoprawne

W przypadku specustawy wykonywanie pracy jest rozumiane szeroko. W praktyce oznacza bowiem możliwość zatrudnienia na każdej podstawie prawnej, w tym także na umowy cywilnoprawne – umowy zlecenia lub umowy o świadczenie usług. Sprawdź, jak zatrudniać obywateli Ukrainy, np. do prac porządkowych w placówce medycznej.

webinar

Problemy związane udzielaniem świadczeń zdrowotnych uchodźcom z Ukrainy – jak sobie z nimi poradzić? Bezpłatny webinar 12 kwietnia 2022 r.

Portal SerwisZOZ.pl, redakcja czasopisma „Dokumentacja Medyczna w Praktyce” oraz Kancelaria F/K Legal zapraszają już 12 kwietnia 2022 r. na bezpłatny webinar pt. Problemy związane udzielaniem świadczeń zdrowotnych uchodźcom z Ukrainy – jak sobie z nimi poradzić?

Odszkodowania za błędy medyczne

Błąd lekarski

Czy lekarz powinien przyznać się do błędu

Nie popełnia błędu jedynie ten, kto nie praktykuje. W rzeczywistości pozycja lekarza w przypadku popełnienia błędu jest o wiele bardziej złożona. Dowiedz się, jak najlepiej postąpić, gdy popełniłeś błąd. Przyznanie się jest jedną z możliwych opcji.

koronawirus

Jak się ustrzec przed roszczeniami zakażonego pacjenta

Pacjent może dochodzić roszczeń od placówki medycznej nawet, jeśli zakażenie ujawni się po dłuższym czasie od pobytu w szpitalu. Podmiot leczniczy może ubezpieczyć się od ryzyka przeniesienia chorób zakaźnych, dodając do polisy dobrowolnego OC odpowiednią klauzulę.

koronawirus

Jak minimalizować ryzyko błędów medycznych w czasie epidemii koronawirusa

Ustalenie, czy w danym przypadku doszło do zdarzenia medycznego nie jest łatwe i wymaga głębokiej analizy materiałów dowodowych. Co zatem powinien zrobić szpital, aby chronić się przed zalewem pozwów sądowych i spraw przed komisją?

Oświadczenia i zgody

oświadczenie

Pacjent odmawia wykonania u niego zabiegu – jak postąpić

Pacjent może wyrazić sprzeciw ustnie albo przez zachowanie, które w sposób niebudzący wątpliwości wskazuje na brak woli poddawania się czynnościom proponowanym przez lekarza. Jak w takiej sytuacji sformułować oświadczenie o odmowie poddania się zabiegowi, aby należycie zabezpieczał interesy placówki?

oświadczenie pacjenta

Oświadczenie pacjenta – kiedy należy je respektować

Pacjent może złożyć upoważnienie o charakterze ogólnym w jednym podmiocie medycznym. Czy upoważnia ono do dostępu do dokumentacji medycznej przechowywanej również w innej placówce i powinno być uznawane?

zgoda pacjenta a zakażenie covid-19

Czy należy pozyskiwać dodatkowe zgody od pacjentów w dobie pandemii

Jaką treść powinna przybrać zgoda pacjenta na przyjęcie do szpitala i hospitalizację, aby zabezpieczyć podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych przed ewentualnymi roszczeniami pacjentów lub członków ich rodzin z tytułu zakażenia COVID-19?

Obowiązki rejestracji

  Komu możesz wydać wyniki badań

Komu możesz wydać wyniki badań

Problematyka udostępniania dokumentacji medycznej, w tym wydawanie wyników badań laboratoryjnych, rodzi wiele pytań wśród zarządzających placówkami medycznymi, którzy opracowują procedury postępowania w tym zakresie. Oto odpowiedzi na najczęstsze pytania.

Prawa pacjenta

Rejestracja

Jak prowadzić rejestrację pacjenta

Rzecznik Praw Pacjenta uznał zaniechanie rejestracji telefonicznej za ograniczenie praw pacjentów. Poznaj praktyczne wskazówki dotyczące ustrzeżenia się przed ograniczaniem metod rejestracji pacjenta.

pacjentka

Naruszenia praw pacjenta w POZ: najnowszy raport pokazuje wiele nieprawidłowości

Najnowszy raport Rzecznika Praw Pacjenta podkreślił potrzebę dalszego monitorowania podmiotów leczniczych pod kątem przestrzegania praw pacjentów. Personel medyczny i inni uczestnicy systemu opieki zdrowotnej powinni dbać o poszerzanie swojej wiedzy oraz świadomości w tym obszarze. Sprawdź, czego się dowiadujemy z raportu.

naruszenie praw pacjenta

Naruszenia praw pacjenta – najnowsze przykłady

Istnieje wiele sposobów na zmianę organizacji pracy placówki medycznej, aby ograniczyć przypadki łamania praw pacjentów. Jednym z nich jest przeszkolenie wszystkich członków personelu w zakresie poszanowania i przestrzegania tych praw. Jak stworzyć bezpieczniejsze i bardziej przyjazne środowisko dla swoich pacjentów?

Ochrona danych osobowych pacjenta

bezpieczeństwo pracownika i pacjenta

Bezpieczeństwo pracownika i pacjenta w podmiotach leczniczych

Medycyna jest dziedziną, która w ostatnich latach rozwija się bardzo dynamicznie. Wdrażane są nowoczesne technologie, nowe leki, wiele podmiotów leczniczych jest remontowanych, rozbudowywanych i wyposażanych w nowoczesną aparaturę.

Zasady udzielania świadczeń

Program Dobry posiłek

Poprawa jakości posiłków w szpitalach – przedwyborcze plany resortu zdrowia

Obietnice nowej minister zdrowia dotyczące poprawy jakości posiłków w szpitalach brzmią obiecująco. Pacjenci i ich rodziny od dawna czekali na takie inicjatywy, które poprawią warunki pobytu w szpitalach i wpłyną pozytywnie na proces zdrowienia.

Świadczenia z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej

Zasady wykonywania umów z NFZ na podstawową opiekę zdrowotną

Pacjenci mają do wyboru leczenie u wielu świadczeniodawców z zakresu POZ, natomiast w przypadku lekarza rodzinnego uprawnienie do leczenia ograniczono do jednego świadczeniodawcy. Wynika to z regulacji prawnych nałożonych przez NFZ, stosowanych do umów z zakresu POZ. Czy realizacja umowy i udzielanie świadczeń z zakresu POZ mogą się odbywać u więcej niż jednego świadczeniodawcy?

opiekun faktyczny

Opiekun faktyczny: wyrażanie zgody na świadczenie medyczne przez inne osoby w imieniu małoletniego pacjenta

Do udzielenia świadczenia zdrowotnego niezbędne jest uzyskanie świadomej zgody pacjenta. Zgoda powinna być wyrażona w odpowiednim czasie oraz formie, uświadomiona oraz w przypadku pacjenta niebędącego w stanie podejmować decyzji we własnym imieniu – wyrażona przez uprawnioną osobę bądź organ. Jak kształtują się regulacje prawne dotyczące zgody substytucyjnej – wyrażanej przez inne osoby w imieniu małoletniego pacjenta?