Czy możesz przyjąć pacjenta, jeśli zapomniał dowodu

/appFiles/site_102/images/autor/rP4YCa0dT26xMkR.jpeg

Autor: Dorota Kaczmarczyk-Szczurek

Dodano: 28 września 2022
Czy możesz przyjąć pacjenta, jeśli zapomniał dowodu

Co zrobić w przypadku pacjenta, który zgłasza się ze skierowaniem do szpitala, ale nie ma ze sobą bez żadnych dokumentów potwierdzających tożsamość. Czy można go przyjąć, czy nie jest to możliwe?

  • Pacjent ma obowiązek przedstawić kartę ubezpieczenia społecznego lub decyzję wójta/burmistrza/prezydenta miasta. Jeśli nie ma tych dokumentów, może potwierdzić swoje prawo do świadczeń przez:
    • okazanie dowodu osobistego, paszportu, prawa jazdy lub legitymacji szkolnej (dla osób poniżej 18 roku życia);
    • uzyskanie potwierdzenia prawa do świadczeń na podstawie dokumentu elektronicznego od NFZ za pomocą PESEL-u;
    • w przypadku braku wymienionych, pacjent może złożyć pisemne oświadczenie o przysługującym mu prawie do świadczeń.
  • W przypadku nagłych sytuacji lub gdy pacjent nie może złożyć oświadczenia, świadczenie jest udzielane bez formalności. Pacjent ma obowiązek przedstawić dokument potwierdzający prawo do świadczeń w ciągu 14 dni od rozpoczęcia udzielania świadczenia lub 7 dni po zakończeniu świadczenia w oddziale szpitalnym. W przeciwnym razie zostanie obciążony kosztami udzielonych mu świadczeń.

  • Jeśli pacjent nie ma żadnego dokumentu potwierdzającego jego tożsamość, nie powinien otrzymać świadczenia. Jednak w sytuacjach nagłych lub gdy pacjent nie jest w stanie złożyć oświadczenia, świadczenie musi być udzielone bez potwierdzenia prawa do niego.

  • Czytaj też: Czy pracownik rejestracji ma obowiązek żądania od pacjenta dokumentu tożsamości»

Zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, pacjent ubiegający się o udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej ma obowiązek przedstawić kartę ubezpieczenia społecznego, bądź decyzję wójta (burmistrza, prezydenta miasta) potwierdzającą prawo do świadczeń opieki zdrowotnej. Pacjent z reguły rzadko posługuje się tymi dokumentami.

Udzielanie świadczeń zdrowotnych mogłoby więc być znacznie ograniczone. Dlatego ustawodawca wskazał w ustawie również inny, alternatywny, sposób potwierdzania przez pacjenta prawa do otrzymywania świadczeń.

Sposoby potwierdzania przez pacjenta prawa do otrzymywania świadczeń

Zgodnie z art. 50 ust. 2 ustawy o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, przedstawienie przez pacjenta wskazanych dokumentów nie jest wymagane, jeżeli łącznie spełni następujące warunki:

  • potwierdzi swoją tożsamość przez okazanie dowodu osobistego, paszportu, prawa jazdy albo legitymacji szkolnej, przy czym legitymacja szkolna może być okazana jedynie przez osobę, która nie ukończyła 18. roku życia,
  • uzyska potwierdzenie prawa do świadczeń opieki zdrowotnej osoby ubiegającej się o udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej na podstawie dokumentu elektronicznego, sporządzonego przez NFZ na podstawie numeru PESEL i przesłanego za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Pisemne oświadczenie o przysługującym mu prawie do świadczeń opieki zdrowotnej

Jeżeli jednak prawa do świadczeń opieki zdrowotnej nie uda się potwierdzić w żaden ze wskazanych sposobów, wówczas pacjent, po okazaniu dokumentu stwierdzającego tożsamość, a więc dowodu osobistego, paszportu, prawa jazdy lub legitymacji szkolnej, pacjent może przedstawić inny dokument potwierdzający prawo do świadczeń opieki zdrowotnej. Jeżeli nie ma takiego dokumentu, może złożyć pisemne oświadczenie o przysługującym mu prawie do świadczeń opieki zdrowotnej.

Pacjent ma zatem kilka możliwości potwierdzenia przysługującego mu prawa do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Istotne jednak jest, że każdorazowo musi przedstawić dokument, na podstawie którego możliwa będzie weryfikacja jego tożsamości. Brak takiego dokumentu powinien skutkować odmową udzielenia świadczeń.

Brak dokumentu potwierdzającego tożsamość: jak postąpić

Jeżeli do placówki medycznej zgłasza się pacjent ze skierowaniem, lecz nie legitymuje się żadnym dokumentem potwierdzającym jego tożsamość, nie powinieneś udzielić świadczenia takiej osobie.

Sytuacja nagła jako wyjątek

Obok ogólnej zasady weryfikacji prawa pacjenta do uzyskania świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, ustawodawca przewidział jednak sytuacje, w których można zrezygnować z tej formalności. Jeżeli bowiem pacjent znajduje się w stanie nagłym lub ze względu na stan zdrowia nie może złożyć oświadczenia o przysługującym mu prawie do świadczeń opieki zdrowotnej, świadczenia opieki zdrowotnej udzielasz mimo braku potwierdzenia prawa do świadczeń opieki zdrowotnej. W takim przypadku osoba, której udzielono świadczenia opieki zdrowotnej, ma obowiązek przedstawić dokument potwierdzający prawo do świadczeń opieki zdrowotnej albo złożyć stosowne oświadczenie w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia udzielania świadczenia opieki zdrowotnej. Jeżeli świadczenia tego udzielono w oddziale szpitalnym, pacjent ma na to 7 dni od dnia zakończenia udzielania świadczenia opieki zdrowotnej - pod rygorem obciążenia kosztami udzielonych mu świadczeń.

Autor: Dorota Kaczmarczyk-Szczurek

Uzyskaj nieograniczony
dostęp do SerwisZOZ.pl

  • Aktualne informacje o zmianach prawnych
  • Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
  • Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur
UZYSKAJ NIEOGRANICZONY DOSTĘP

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy