Kierowanie ludźmi jest wyzwaniem dla menedżera placówki medycznej, a zgrany personel to największy kapitał. Zwłaszcza zespół dobrych lekarzy. Sprawdź, jak stale inwestować w rozwój zasobów ludzkich, aby osiągać korzyści.
Zatrudnianie i sprawy pracownicze
Jak planować rozwój pracowników
Wiedza na temat strategii projektowania i realizacji aktywnych szkoleń uchroni menedżera ochrony zdrowia przed wyborem pozornie atrakcyjnej, lecz nieefektywnej oferty. Pozwoli mu też aktywnie współuczestniczyć w kształtowaniu rozwoju swoich pracowników. Oto ważne wskazówki.
Dietetyk udzielający porad edukacyjnych w opiece koordynowanej. Czy jest traktowany jako zawód medyczny?
Rola dietetyka nabrała większego znaczenia w kontekście profilaktyki i leczenia chorób przewlekłych niezakaźnych. Ministerstwo Zdrowia włączyło dietetyka do systemu podstawowej opieki zdrowotnej, oferując pacjentom dostęp do bezpłatnych konsultacji dietetycznych. Jakie są warunki wykonywania tego zawodu i czy można go klasyfikować jako zawód medyczny? Sprawdź.
Psycholog chce zatrudnić lekarza psychiatrę. Czy musi założyć podmiot leczniczy?
Jak postąpić w sytuacji, gdy psycholog prowadzi działalność w formie spółki i nie jest wpisany do rejestru podmiotów leczniczych wykonujących działalność leczniczą. Chciałby zatrudnić prowadzącego własną praktykę lekarza psychiatrę na bazie umowy zlecenia lub umowy o współpracę. Czy powinien i czy może założyć podmiot leczniczy?
Rejestracja medyczna
Medicover: Jak zmienia się rola rejestracji
Zmiany technologiczne w zakresie e-zdrowia dotyczą każdego elementu opieki nad pacjentem. Wpływają także na zadania i rolę rejestracji medycznej. Coraz większe znaczenie odgrywa sprawne poruszanie się po nowych systemach i umiejętność edukacji pacjentów w zakresie nowych technologii. Oto, jak sobie poradził z tym zadaniem Medicover.
Concierge – niekonwencjonalna forma obsługi pacjentów i mobilna pomoc rejestracji
Wśród różnych koncepcji jak usprawnić obsługę pacjenta, jedną z możliwości jest wprowadzenie usług concierge’a. To tylko z pozoru nowość. Bywalcy luksusowych hoteli znają ten rodzaj usług, który można również zaobserwować w filmach obrazujących życie mieszkańców kamienic z przełomu XIX i XX wieku. Jak takie rozwiązanie można przenieść na grunt placówek opieki zdrowotnej?
Jak przeprowadzać rozmowę rekrutacyjną z kandydatem do pracy w rejestracji
Rejestracja medyczna jest sercem każdej placówki medycznej. To tutaj następuje pierwszy i ostatni kontakt pacjenta z przychodnią. Nieprzyjemny pracownik rejestracji potrafi skutecznie zniechęcić pacjenta do dalszych wizyt w placówce i może spowodować lawinę negatywnych komentarzy w internecie. Dlatego zatrudniając nową osobę do rejestracji medycznej warto poświęcić procesowi rekrutacji dużo czasu i zaangażowania.
Odpowiedzialność i uprawnienia zawodowe
Pielęgniarki zyskają możliwość stwierdzania zgonu pacjenta
Pielęgniarki zyskają możliwość stwierdzania zgonu pacjenta w przypadku akcji medycznej. Takie rozwiązanie pozwoli na sprawniejsze przeprowadzanie czynności w tym zakresie i wyeliminuje konieczność zaangażowania lekarza. Sprawdź, jakie jeszcze nowe uprawnienia zyskają pielęgniarki wskutek opracowywanych zmian prawnych.
Czy można podać żelazo w warunkach ambulatoryjnych w podmiocie leczniczym
Jesteśmy podmiotem leczniczym, który ma zarejestrowaną działalność jako AOS. Obecnie nie mamy apteki. Na prośbę pacjentów chcielibyśmy im podawać dożylne preparaty żelaza. Znaleźliśmy preparat, który jest zarejestrowany w lecznictwie otwartym, a więc możliwe jest podawanie go w warunkach ambulatoryjnych. Czy potrzebujemy do tego rejestracji w strukturach apteki, czy wystarczy, że mamy gabinet zabiegowy i w nim możemy przechowywać zakupione preparaty żelaza?
Asystent medyczny – jaką odpowiedzialność ponosi i jakie ma prawa
Jakie są wymagania dotyczące wykształcenia asystenta medycznego? Jakie uprawnienia ma asystent medyczny?
Czas pracy
Sprawdź, kto może podpisać klauzulę opt-out
Pracownicy, którzy wykonują zawód medyczny mogą po wyrażeniu zgody (tzw. klauzula opt-out) świadczyć pracę w wymiarze przekraczającym 48 godzin na tydzień. Mogą również cofnąć taką zgodę w każdej chwili. Dowiedz się, jakich zasad w tej kwestii musi przestrzegać kierownik placówki medycznej.
Jak organizować pracę bez klauzul opt-out
W przypadku niektórych placówek medycznych masowe wypowiadanie klauzul paraliżuje normalną pracę części oddziałów szpitalnych. Jak mają sobie poradzić dyrektorzy z zapewnieniem właściwej liczby personelu? Jak ustalać harmonogramy, po jakie narzędzia mogą sięgnąć w sytuacji, gdy lekarze będą wypowiadać klauzule opt-out?
Czy właściwe planujesz urlopy
Personel placówki medycznej zatrudniony na podstawie umów o pracę ma prawo do płatnego urlopu wypoczynkowego. Urlopu takiego udzielasz zazwyczaj na podstawie planu urlopów. Sprawdź, dlaczego właściwe sporządzenie tego dokumentu jest istotne z punktu widzenia zapewnienia normalnego toku pracy.
Wynagrodzenia
Dodatek covidowy za każdą godzinę pracy
Personel medyczny otrzymuje dodatkowe wynagrodzenie covidowe za każdą godzinę opieki nad pacjentem z podejrzeniem i z zakażeniem wirusem SARS-CoV-2. Poznaj szczegóły nowelizacji poleceń ministra zdrowia w zakresie zasad przyznawania dodatków związanych z epidemią COVID-19.
Nowe zasady wypłaty dodatków covidowych
Resort zdrowia doprecyzował, jak i komu wypłacać dodatek covidowy. Jasne zasady mają pomóc go wypłacać zgodnie z prawem i bez ryzyka zwrotu środków. Co jednak, gdy wcześniej doszło do błędów? Poznaj nowe zasady wypłaty dodatku covidowego.
Jednorazowy dodatek covidowy. Którzy pracownicy są do niego uprawnieni?
Dodatkowe świadczenie w wysokości 5.000 zł – zwane świadczeniem lub dodatkiem covidowym – to jeden z przywilejów względem osób pracujących w szczególnych warunkach narażenia na wirusa SARS-CoV-2. Sprawdź, kto ma prawo do tego jednorazowego dodatku covidowego.