Do konsultacji trafił projekt rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie określenia szczegółowego sposobu przeprowadzenia procedury oceniającej, wzoru certyfikatu akredytacyjnego oraz sposobu obliczenia wysokości opłat za przeprowadzenie procedury oceniającej. Jest to akt wykonawczy do ustawy z 16 czerwca 2023 roku o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta. Nowe przepisy mają na celu zdefiniowanie szczegółowych zasad przeprowadzania procedury oceniającej jakość usług medycznych. Jest to niezbędne do zapewnienia pacjentom bezpieczeństwa i wysokiej jakości opieki.
Akredytacja i autoryzacja, zgodnie z ustawą o jakości i bezpieczeństwie pacjenta, będzie się składać na nowy system jakości tworzony w opiece zdrowotnej. Sprawdź, jakie zmiany czekają placówki medyczne.
Szefowie placówek medycznych, decydując się na wdrożenie akredytacji, liczą na podniesienie jakości udzielania świadczeń zdrowotnych i zwiększenie bezpieczeństwa pacjentów. Czy tak rzeczywiście jest, sprawdziła NIK. Poznaj wyniki tej kontroli.
Akredytacja jest jednym z elementów wyróżniających szpital na rynku usług. Polega na dobrowolnym poddaniu się ocenie Centrum Monitorowania Jakości, które organizuje całą procedurę.
Ze szkolenia dowiesz się, jak się przygotować do tego procesu, jak przebiega procedura, jakie standardy akredytacyjne należy spełnić i w jaki sposób są one weryfikowane.
Szkolenie przygotował i poprowadził Dariusz Chmielewski, MBA - prezes zarządu D&G Consulting Sp. z o.o., praktyk i ekspert rynku medycznego z ponad 20-letnim stażem zawodowym zdobytym zarówno podczas pracy w centralnej jednostce resortu zdrowia (Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia), jak i w firmach doradczych świadczących profesjonalne usługi doradcze dla podmiotów leczniczych. Kierownik projektów dla kilkuset przychodni, szpitali i innych podmiotów rynku medycznego w zakresie przygotowania do procesu akredytacji ministra zdrowia.
Dopiero ponad 200 placówek POZ przeszło pozytywnie proces akredytacji i uzyskało status POZ akredytowanego przez ministra zdrowia. Korzyścią z uzyskania akredytacji jest m.in. większa stawka kapitacyjna z NFZ. Jej zdobycie potwierdza wdrożenie w placówce POZ określonych standardów, stworzenie własnego systemu zarządzania jakością oraz wdrożenie go i nadzorowanie przez osobę lub zespół ds. jakości.
Jeśli interesuje Cię problematyka akredytacji POZ i organizacja prac podczas przygotowania POZ do tego procesu, zachęcam Cię do wysłuchania e-szkolenia.
Czego dowiesz się ze szkolenia online?
Nowe kryteria standardów akredytacyjnych doprowadzą do sytuacji, że niektóre placówki medyczne zyskają, a inne stracą. Wynika to z urealnienia opłat akredytacyjnych, które określono na podstawie analizy kosztów przeprowadzenia przeglądów. Sprawdź, kto najbardziej odczuje wzrost wydatków.
Do konsultacji trafił projekt rozporządzenia ministra zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie procedury oceniającej spełnianie przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych standardów akredytacyjnych oraz wysokości opłat za jej przeprowadzenie.
Wprowadzenie zmian w obecnie obowiązujących przepisach ma na celu:
1) urealnienie poziomu opłat za przeprowadzenie procedury oceniającej w podstawowej opiece zdrowotnej, stacjonarnym leczeniu uzależnień oraz inwazyjnych procedurach zabiegowych i operacyjnych,
2) wprowadzenie dwustopniowej skali oceny standardów akredytacyjnych,
3) aktualizację wzoru certyfikatu akredytacyjnego,
4) doprecyzowane sposobu sporządzania harmonogramu przeglądu akredytacyjnego,
5) uzupełnienie raportu z przeglądu akredytacyjnego o wytyczne i zalecenia co do poprawy spełnienia standardów akredytacyjnych przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych.
Jedną z ważniejszych decyzji, jaką musi podjąć kierownictwo na samym początku procesu projektowania systemu zarządzania, jest sposób, w jaki system zarządzania zostanie wdrożony.
Nieodkryty dotychczas w naszym kraju potencjał drzemiący w międzynarodowych akredytacjach długo będzie jeszcze potwierdzeniem największej światowej jakości oraz elementem przewagi konkurencyjnej na rynku ochrony zdrowia.
Przygotowanie placówki do przeglądu akredytacyjnego wymaga wielu zmian organizacyjnych. Jest to proces długotrwały i nie kończy się wraz z uzyskaniem certyfikatu ministra zdrowia. Jak sobie z tym poradzono w Dolnośląskim Centrum Chorób Płuc we Wrocławiu?
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!