Maść na wszystkie bóle a grupa docelowa

Nawet ponad 80% podmiotów medycznych ma niezdefiniowaną lub błędnie zdefiniowaną grupę docelową swoich pacjentów. Choć pytania „dla kogo jest nasza oferta? kim jest nasz klient?” są jednymi z najbardziej podstawowych do planowania działania firmy, rozwijania produktów i usług oraz inwestowania w rozwój, to niestety odpowiedź na to pytanie wcale nie jest taka prosta. I często pada w tym momencie odpowiedź, że „dla każdego”. „Nasza oferta jest dla każdego, kto zechce skorzystać”. Coś jak ta maść na wszystkie bóle.

Zbyt szeroko zdefiniowana grupa docelowa, a w zasadzie nieskonkretyzowana grupa docelowa, najczęściej skazuje nasze wysiłki związane z promocją na niepowodzenie. Trudno mówić wtedy o dobrym marketingu medycznym. O ile nie jest to aż tak istotne w przypadku świadczeń finansowanych w ramach NFZ, gdzie popyt wielokrotnie przewyższa podaż usług, o tyle jest to kluczowe w przypadku wszystkich tych usług, wśród których konkurencja na rynku jest duża lub świadomość istnienia usługi niewielka.

Zyskaj darmowy dostęp do portalu serwiszoz.pl. Gwarantujemy, że znajdziesz na nim odpowiedzi na nurtujące Cię pytania! Nic za to nie zapłacisz. Zarejestruj się. To zajmie tylko 15 sekund!>>

Co zatem zrobić z tym „fantem”?

  1. Jeśli nasze usługi lub usługa cieszą się małym powodzeniem wśród pacjentów - koniecznie sprawdźmy, czy mamy właściwie określoną grupę docelową

  2. Co znaczy właściwie określoną? - to taka grupa, którą możemy zdefiniować i zidentyfikować tak ze względu na cechy demograficzne, jak i psychologiczne. Ważne, aby tak określona grupa była jednocześnie wystarczająco liczna (wielkość rynku), a my abyśmy zdolni byli do niej dotrzeć (komunikacja i dystrybucja)

  3. Jakie cechy powinniśmy mieć na uwadze? - oczywiście wiek, płeć, status materialny, aktywność zawodową, sytuację rodzinną. Ale także - zainteresowania, typ osobowości, system wartości itp. informacje dające nam pełniejszy obraz naszego klienta. To ważne dla planowania produktu (usługi), polityki cenowej, dystrybucji oraz oczywiście - komunikacji i promocji.

Wybór grupy docelowej i jej właściwe zidentyfikowanie to pewien proces. Gdy przeprowadzamy przez niego naszych klientów, za każdym razem pilnujemy, aby pośpiech nie skusił kogoś do nadmiernych skrótów. To jeden z elementów prowadzonej analizy. A dobre badanie, daje dobrą diagnozę.

Pamiętajmy, że więcej wcale nie znaczy lepiej. A jak mówi stare polskie przysłowie: „jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego”.

Autor: Joanna M. Piec-Gajewska marketing medyczny, sprzedaż usług medycznych

Uzyskaj nieograniczony
dostęp do SerwisZOZ.pl

  • Aktualne informacje o zmianach prawnych
  • Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
  • Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur
UZYSKAJ NIEOGRANICZONY DOSTĘP

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy