Żeby chronić pracowników przed koronawirusem placówka medyczna powinna wprowadzić m.in. obowiązek zachowania bezpiecznej odległości od rozmówcy (1,5 metra), kontakt z pacjentami za pomocą urządzeń teleinformatycznych, obowiązek regularnego i dokładnego mycia rąk wodą z mydłem lub ich dezynfekcję środkiem na bazie alkoholu (min. 60%).
Naszą gospodarkę uwolniono od restrykcji będących skutkiem światowej pandemii koronawirusa COVID-19, a przedsiębiorcy ze wszystkich branż próbują dostosować swoją działalność do innej, zgoła odmiennej, rzeczywistości. Jak wygląda teraźniejszość rodzimych organizacji po odmrożeniu? W jaki sposób pracodawcy radzą sobie z wytycznymi dotyczącymi reżimu sanitarnego i dlaczego tak ważne dla pracowników stało się doprecyzowanie wytycznych dotyczących higieny i bezpieczeństwa pracy?
Doświadczenie kryzysu w życiu organizacji jest jednym z największych i jednocześnie najtrudniejszych wyzwań dla obecnie prowadzących działalność podmiotów gospodarczych. Obecna sytuacja kryzysowa związana z pandemią nowego, nieznanego wcześniej wirusa może stać się jednym z najcięższych i najdłuższych dla globalnej gospodarki.
Gdy rozprzestrzenia się koronawirus, nie można zapomnieć o pacjentach onkologicznych, którzy są w trakcie leczenia, lub mają zaplanowane wizyty kontrolne. Nie zawsze w takim przypadku będzie możliwa teleporada, dlatego szpitale onkologiczne muszą wdrożyć nowe procedury. Oto one.
GIS uaktualnia schematy postępowania w związku z zagrożeniem koronawirusem, wydając zalecenia dotyczące postępowania w placówkach podstawowej opieki zdrowotnej (POZ). W jaki sposób małe placówki medyczne mogą je spełnić? Są wątpliwości Porozumienia Pracodawców Ochrony Zdrowia.
Przebudowa szpitali, dostęp do bezpłatnych leków, tworzenie rezerw z materiałami ochronnymi po wyodrębnianie specjalnych stref do izolacji chorych – takie obowiązki nakłada na podmioty lecznicze specustawa dotycząca zapobieganiu koronawirusowi. Sprawdź, co jeszcze wynika z tego aktu prawnego.
Rosnąca liczba potwierdzonych przypadków zarażenia koronawirusem w Polsce postawiła wielu przedsiębiorców, w tym placówki medyczne, przed koniecznością zmiany dotychczasowego sposobu prowadzenia działalności. Jak stosować telepracę w przypadku tych stanowisk, gdzie jest to możliwe?
Zasady sprawozdawania i warunki rozliczania świadczeń związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID, opłata ryczałtowa za gotowość, opłata za transport, cena za pobyt pacjenta poddanego kwarantannie oraz za hospitalizację pacjenta chorego na COVID-19 w szpitalu – te kwestie określa zarządzenie prezesa NFZ ws. rozliczania opieki zdrowotnej związanej z koronawirusem.
Zgodnie z zarządzeniem dyrektor oddziału wojewódzkiego NFZ ustala wysokość ryczałtu indywidualnie dla każdego podmiotu. Uwzględnia przy tym realizację świadczeń w poprzednim okresie rozliczeniowym.
Opłata ryczałtowa za utrzymanie gotowości do udzielania świadczeń obejmuje w przypadku transportu sanitarnego: pozostawanie w dyspozycji pracowników oraz ambulansów spełniających warunki techniczne i jakościowe określone w obowiązującej normie lub - w przypadku innych świadczeń - pozostawanie w dyspozycji obsady kadrowej oraz wolnych łóżek.
W wielu polskich szpitalach, np. w Opolu i w Bielsku-Białej, w związku z epidemią koronawirusa ograniczono odwiedziny pacjentów. Takie prawo przysługuje kierownictwu w związku z wystąpieniem zagrożenia epidemicznego. Jak wprowadzić te procedury i o tym informować?
Prezydent podpisał ustawę przewidującą wprowadzenie szczególnych rozwiązań z związku z zagrożeniem epidemią koronawirusa. Uchwalone przepisy umożliwiają podejmowanie działań minimalizujących zagrożenie dla zdrowia publicznego i są uzupełnieniem już istniejących regulacji dotyczących zapobiegania i zwalczania chorób zakaźnych.
Przyjęte przepisy przewidują m.in.
Ustawa weszła w życie 8 marca.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!