Opieka koordynowana – czy wzrośnie jakość POZ
Model opieki koordynowanej w przyjętym przez rząd projekcie ustawy o podstawowej opiece zdrowotnej (POZ) to strategia, która ma się przyczynić do stworzenia systemu ukierunkowanego na pacjenta i jego dobro. W jakim kierunku zmierzają zmiany?
Jak wybrać jednostkę certyfikującą ISO
Mimo mniejszego nacisku NFZ na kwestie związane z ISO, wiele placówek wciąż decyduje się na wdrożenie nowych i utrzymywane już funkcjonujących standardów. Sprawdź, co przeanalizować przed podjęciem decyzji o wyborze firmy certyfikującej?
Jakość usług medycznych – co się zmieni
System monitorowania jakości i bezpieczeństwa ma być standardem jakości w ochronie zdrowia. W pierwszej kolejności obejmie szpitale, a w przyszłości pozostałe podmioty wykonujące działalność leczniczą. Zobacz, jakie zmiany wynikają założeń do projektu ustawy o jakości w ochronie zdrowia i bezpieczeństwie pacjenta.
Co się zmieni w standardach akredytacyjnych
Nowe kryteria standardów akredytacyjnych doprowadzą do sytuacji, że niektóre placówki medyczne zyskają, a inne stracą. Wynika to z urealnienia opłat akredytacyjnych, które określono na podstawie analizy kosztów przeprowadzenia przeglądów. Sprawdź, kto najbardziej odczuje wzrost wydatków.
Normy jakościowe – dlaczego warto je wdrożyć w placówce
Najnowsze kryteria oceny ofert podczas kontraktowania ograniczyły znaczenie certyfikatów ISO w placówkach medycznych. Warto jednak pamiętać o samej istocie systemów jakości, jako narzędziu, które ma służyć przede wszystkim budowaniu właściwych standardów postępowania oraz świadomości spełnienia wymagań.
Zarządzanie jakością – regulacje prawne
Mimo różnych aktów prawnych poruszających tematykę jakości usług zdrowotnych trudno jest znaleźć jeden, który w sposób kompleksowy regulowałby tę problematykę. Zgodnie z planami takim dokumentem ma być ustawa o jakości w ochronie zdrowia, która od kilku lat jest jednak w fazie projektu i nie wiadomo, kiedy i w jakiej formie nabierze ostatecznego kształtu.
Zarządzanie ryzykiem w normach ISO
Zastosowanie zarządzania ryzykiem w normach ISO rozszerza realizację procesów w placówce o bieżące monitorowanie możliwości wystąpienia potencjalnego ryzyka oraz jest elementem podświadomego prowadzenia rutynowych działań prewencyjnych. Zapobiegają one pojawieniu się i eskalacji zagrożenia.
Wskaźniki jakości w ochronie zdrowia
Ocena jakości usług medycznych jest prowadzona przy użyciu wskaźników i kryteriów odnoszących się do określonych standardów. Wskaźniki jakości w ochronie zdrowia obrazują, w jakim stopniu zalecany standard jest osiągany i realizowany w placówce medycznej.
O czym nie można zapomnieć przy wdrożeniu systemu zarządzania jakością
Decyzja o wdrożeniu systemu zarządzania wg ISO w placówce medycznej jest jednym z kluczowych elementów procesu wdrożenia systemu zarządzania. Żeby jednak wdrożenie spełniło oczekiwania i przyniosło organizacji wartość dodaną w postaci skutecznego i „łatwego w obsłudze” systemu, musi ono być wpierw odpowiednio zaprojektowane.
Skuteczne sposoby zarządzania kosztami jakości
Systemy zarządzania w placówkach medycznych przyczyniają się do poprawy jakości, bezpieczeństwa, przewidywalności procesów czy większego zadowolenia pacjenta. Są także narzędziem do efektywnego zarządzania kosztami, jakie generują.