Czy 2022 jest jeszcze rokiem pracownika?

Mimo wielu zawirowań na rynku pracy miniony rok 2021 nadal można było nazywać rokiem pracownika. Czy obecnie też tak jest? Dziś jeden na czterech pracowników rozważa zmianę pracy. To może napędzić zjawisko „Wielkiej Rezygnacji”. Dlatego ważne jest, żeby pracodawcy zrozumieli oczekiwania pracowników w hybrydowym świecie, w którym to pracownicy nadal nadają ton.

W rezultacie w 2022 roku więcej pracodawców koncentruje się na zdrowiu i samopoczuciu psychicznym swoich pracowników, przywództwie transformacyjnym, zaangażowaniu pracowników oraz kwestiach społecznych i środowiskowych.

W takim razie czego chcą pracownicy?

Nie jest tajemnicą, że pracownicy są najcenniejszym zasobem każdej dobrze funkcjonującej firmy. Stawiając czoła wyzwaniom związanym z pracą zdalną/hybrydową coraz ważniejsze jest to, aby menedżerowie patrzyli na pracowników, wychodząc poza standardowe ramy. Wszak po pandemii COVID-19 oczekiwania pracowników wobec miejsca i czasu pracy rosną (i ewoluują), a pracodawcy powinni nadążać za tym trendem i starać się oferować dodatkowe wsparcie, aby znaleźć równowagę między pracą a życiem domowym.

Potrzeba przywództwa transformacyjnego stanie się coraz bardziej istotna wśród nowych na rynku pracowników, ponieważ będą oni oczekiwać zwiększonej własnej kontroli nad procesami, za które odpowiadają oraz nad swoim czasem pracy. Tradycyjne podejście liderów zakładające ciągłe przebywanie w dokładnej fizycznej lokalizacji za najlepszą strategię rozwoju swoich zespołów spowoduje, że będą najbardziej narażeni na utratę najlepszych ludzi, ponosząc w ten sposób potencjalnie niepotrzebne koszty związane z rotacją pracowników.

Pracodawcy, którzy są w kontakcie ze swoimi pracownikami i oferują to wsparcie w postaci hybrydowego systemu pracy, wzbudzą zaufanie i szacunek. Firmy muszą zrozumieć bezpośredni związek między doświadczeniem pracowników a wydajnością. Obecnie organizacje biznesowe przytaczają satysfakcję pracowników, utrzymanie talentów, zwiększoną produktywność i wyższe przychody na pracownika jako cenne czynniki napędzające ich zainteresowanie poprawą doświadczenia pracowników. A to powinno być najwyższym priorytetem dla firm, gdy wychodzimy z pandemii.

Przedsiębiorstwa, które przyjmują jako standard w ich w kulturze organizacyjnej hybrydowe modele pracy, kładą większy nacisk na doświadczenia pracowników i traktują priorytetowo dzisiejszą wielopokoleniową siłę roboczą, natomiast inni muszą zrozumieć, że nie ma odwrotu od zmian, jakie zachodzą w kwestii miejsca i czasu pracy.

Zdecydowanie 2022 to „rok pracownika”, który zmusza firmy do lepszego zrozumienia, jak priorytetowo podchodzić do swoich pracowników, traktować ich życzliwie i tworzyć dobre doświadczenia w miejscu pracy, które zwiększają ich satysfakcję.

Tego typu korzyści będą uświadamiać pracownikom, że pracodawcy mogą zaspokoić kluczowe potrzeby lub preferencje oraz że ufają ich umiejętnościom poza tradycyjnym środowiskiem pracy. Dzięki docenieniu i lojalności firma będzie w stanie nagradzać i zatrzymywać długoletnich pracowników.

Autor: Łukasz Chodkowski

Uzyskaj nieograniczony
dostęp do SerwisZOZ.pl

  • Aktualne informacje o zmianach prawnych
  • Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
  • Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur
UZYSKAJ NIEOGRANICZONY DOSTĘP

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy