Kluczowym elementem w prowadzonych sprawach pozostawała kwestia jawności ofert konkurencyjnych. We wszystkich, bowiem, postępowaniach oddział wojewódzki Fundusz odmówił skarżącym podmiotom leczniczym dostępu do ofert składanych przez inne placówki medyczne. Zgodnie z obowiązującą wtedy procedurą skarżący wnosili odwołanie do Prezesa NFZ, a następnie skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Co niezwykle istotne, we wszystkich postępowaniach, WSA przyznał rację skarżącym podmiotom leczniczym i uchylał decyzje Prezesa NFZ (wyroki WSA w Warszawie, sygn. akt VI SA/Wa 2527/12, VI SA/Wa 2536/12, VI SA/Wa 166/13, VI SA/Wa 167/13). W wyniku wnoszonych przez Fundusz skarg kasacyjnych sprawy trafiły do NSA, który w listopadzie wszystkie skargi oddalił, przyznając, de facto, rację skarżącym podmiotom leczniczym.
Jawność ofert w postępowaniu konkursowym – NFZ przegrywa kolejne sprawy
Dobre wiadomości dla świadczeniodawców składających oferty do NFZ. W listopadzie Naczelny Sąd Administracyjny wydał kilka orzeczeń w sprawach dotyczących skarg na rozstrzygnięcia w postępowaniach konkursowych prowadzonych przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
Stanowisko NFZ dotyczące udostępniania akt konkursowych pozostaje niezmienne od dawna. Fundusz twierdzi, bowiem, że ujawnienie ofert i punktacji innych oferentów uczestniczących w tym samym postępowaniu konkursowym stanowi naruszenie tajemnicy handlowej przedsiębiorstwa jak i naruszenie prawa o ochronie danych osobowych. Tym też uzasadnia kolejne odmowy. Faktem jest, że tak sformułowany pogląd jest obecny w dostępnym orzecznictwie NSA (np. wyroki o sygn. akt sygn. akt II GSK 265/10 czy II GSK 554/10). Trzeba jednak zauważyć, że obecnie trwale ukształtowana linia orzecznicza sądów administracyjnych jest zdecydowanie bardziej przychylna skarżącym podmiotom leczniczym. Sądy za każdym razem podkreślają, że odmowa dostępu do ofert konkurencji w toku postępowania stanowi bezwzględne naruszenie art. 10 Kodeksu postępowania administracyjnego, sankcjonującego zasadę czynnego udziału stron w postępowaniu administracyjnym oraz prawo do zapoznania się z aktami postępowania. Jednocześnie, jak podkreślił warszawski sąd administracyjny we wskazanych wyżej orzeczeniach, ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, zgodnie z którą prowadzi się procedurę ofertową do NFZ, nie zawiera dostatecznych podstaw prawnych do wyłączenia stosowania w postępowaniu administracyjnym przepisów art. 73-74 Kodeksu postępowania administracyjnego, które wyraźnie regulują prawo dostępu stron, a zatem również skarżących placówek medycznych, do akt prowadzonych postępowań. Tak ukształtowane stanowisko sądu I instancji znalazło poparcie NSA, co skutkowało wspomnianym oddaleniem wnoszonych przez NFZ skarg kasacyjnych w niniejszych sprawach.
Na koniec warto też zwrócić uwagę na orzeczenie NSA z 5 kwietnia 2013 roku, w sprawie o sygn. akt I OSK 189/13, gdzie, po raz pierwszy, fakt jawności ofert składanych do Funduszu wywodzony był przez skarżący podmiot z regulacji ustawy o dostępie do informacji publicznej. We wskazanej sprawie, NSA przyłączył się do poglądu WSA i przyznał, że oferty składane w toku postępowania o zawarcie umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej należy kwalifikować jako informację publiczną.
Uzyskaj nieograniczony dostęp do SerwisZOZ.pl
- Aktualne informacje o zmianach prawnych
- Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
- Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur