Przypomnę, że zgodnie z treścią dodanego od 1 stycznia 2015 r., rozdziału IVa ustawy i zawartego w nim art. 95a, sporządzane będą dwa rodzaje map: regionalne oraz ogólnopolska. Mapy regionalne będą opracowywane raz na 5 lat dla każdego województwa. Ich przygotowanie należeć będzie do obowiązków wojewodów, działających wspólnie z wojewódzką komisją ds. potrzeb zdrowotnych. Na podstawie map regionalnych, sporządzana będzie ogólnopolska mapa potrzeb zdrowotnych. Za opracowanie mapy ogólnopolskiej odpowiedzialny będzie Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego - Państwowy Zakład Higieny.
Mapy potrzeb zdrowotnych nabierają realnych kształtów
Jednym z istotniejszych elementów nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, która wchodzi w życie 1 stycznia 2015 r., jest zagadnienie oceny potrzeb zdrowotnych. Zgodnie z założeniem ustawodawcy ocena ta ma być realizowana przez tzw. mapy potrzeb zdrowotnych.
27 listopada ukazał się projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie zakresu map potrzeb zdrowotnych. Jak wynika z jego treści mapy potrzeb zdrowotnych, zarówno regionalne jak i ogólnopolska, składać się będą z następujących części:
-
analizy demograficznej i epidemiologicznej,
-
analizy stanu i wykorzystania zasobów,
-
stanu i prognoz potrzeb zdrowotnych.
Część mapy dotycząca analizy demograficznej i epidemiologicznej będzie zawierać, między innymi, dane dotyczące liczby i struktury ludności, gęstości zaludnienia oraz liczby urodzeń, a także analizę zgonów i powiązany z nią standaryzowany wskaźnik umieralności. Analiza stanu i wykorzystania zasobów złożona będzie z informacji dotyczących liczby świadczeniodawców, wraz ze wskazaniem zakresu udzielanych świadczeń, oceną efektywności wykorzystania sprzętu i aparatury medycznej oraz danymi obejmującymi ewentualną liczbę łóżek szpitalnych i wskaźnik ich obłożenia. Ponadto, część ta obejmować będzie, także, analizy dotyczące udzielanych świadczeń oraz czasu oczekiwania na świadczenie i czasu pobytu pacjenta u świadczeniodawcy. Wreszcie, część dotycząca stanu i prognoz potrzeb zdrowotnych zawierać ma prognozy w zakresie liczby i struktury ludności, liczby urodzeń i zgonów, liczby osobodni hospitalizacji oraz potrzebnych łóżek szpitalnych i co szczególnie ważne prognozę zapotrzebowania na świadczenia opieki zdrowotnej.
Rozporządzenie ma wejść w życie 1 stycznia 2015 r.
Zróżnicowanie stanu zdrowia i potrzeb zdrowotnych obywateli, w zależności od zamieszkiwanego województwa, w sposób oczywisty wpływać powinno na swoistą „strategię zdrowotną” zarówno władz centralnych jak i samorządowych. Identyfikacja potrzeb obywateli – pacjentów może niewątpliwie wpłynąć na podjęcie działań, które, na przykład, pozwolą na zwiększenie dostępności do określonej grupy świadczeń, bardziej potrzebnych w danym województwie niż inne.
Ponadto, co w mojej ocenie jest bardzo istotne, w wyniku wprowadzanych rozwiązań znaczące wzmocnienie może nastąpić w odniesieniu do udziału władz samorządowych w kreowaniu regionalnej polityki zdrowotnej, a z tego punktu widzenia, wszelkie działania legislacyjne, które mają na celu osłabienie „centralnego planowania” i przeniesienie ciężaru decyzyjności na samorządy jest słuszne. Biorąc to pod uwagę, szczególnie pozytywnie ocenić należy fakt tworzenia regionalnych map potrzeb zdrowotnych.
Nie mniej jednak niemożliwe jest pominięcie rozwiązań, które, w zakresie kreowania regionalnej polityki zdrowotnej, oceniam bardzo negatywnie. Chodzi tu o kwestię opiniowania celowości podejmowania nowych inwestycji w infrastrukturę medyczną, albowiem wojewoda będzie miał prawo wydać opinię, w formie decyzji administracyjnej, dotyczącą celowości powstania w ramach danego województwa nowej placówki medycznej lub nowej jednostki lub komórki organizacyjnej takiej placówki albo celowości realizacji przez daną placówkę, w okresie 2 lat, inwestycji o wartości przekraczającej 3 mln zł (w odniesieniu do podmiotów udzielających świadczeń szpitalnych) lub przekraczającej 2 mln zł (w przypadku placówek prowadzących działalność w ramach AOS). Według mnie, nie stanowi to nic innego jak próbę ograniczenia konkurencji na rynku usług medycznych.
Słowa kluczowe:
zdrowie publiczneUzyskaj nieograniczony dostęp do SerwisZOZ.pl
- Aktualne informacje o zmianach prawnych
- Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
- Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur