Audyt wewnętrzny jest działalnością niezależną i obiektywną, której celem jest wspieranie ministra kierującego działem lub kierownika jednostki w realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej oraz czynności doradcze. Tak stanowi ustawa o finansach publicznych. Czy audyt jest obowiązkowy we wszystkich podmiotach?
Właściciele jednoosobowych praktyk lekarskich przed wejściem w życie RODO często decydowali się na zawarcie umów z wyspecjalizowanymi firmami, które zajmują się wdrażaniem przepisów dotyczących ochrony danych osobowych. Obecnie te firmy oferują odpłatne, coroczne audyty. Czy jest to obowiązkowe?
Audyty wewnętrzne są nieodłącznym elementem każdego systemu zarządzania ISO. Pozwalają obiektywnie zweryfikować jego funkcjonowanie oraz dostarczyć informacji o słabościach oraz obszarach do doskonalenia. Co jednak zrobić w sytuacjach problemowych?
Nawet jeżeli wiedza o zagadnieniach bezpieczeństwa danych w Twojej placówce jest spora, to wynik audytu dostarczy nowych informacji, a zmapowane dane, systemy oraz urządzenia pozwolą uporządkować i zoptymalizować inne procesy poza przetwarzaniem danych i ich ochroną. Dlaczego warto przeprowadzić audyt?
Rozporządzenie zmienia rozporządzenie z 6 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu programów zdrowotnych. W projekcie wprowadzono zmianę do załącznika stanowiącego wykaz świadczeń gwarantowanych z zakresu programów zdrowotnych oraz warunki ich realizacji, przez zmianę w zakresie podmiotów uprawnionych do przeprowadzania kontroli jakości i szkoleń w ramach Programu profilaktyki raka szyjki macicy i Programu profilaktyki raka piersi.
W Narodowym Programie Zwalczania Chorób Nowotworowych na lata 2016–2024, przewidziano prowadzenie w ramach kierunku interwencji pn. „Badania przesiewowe w kierunku wczesnego wykrywania raka piersi” kontroli jakości badań mammograficznych na poziomie podstawowym, przez ocenę zdjęć mammograficznych (audyt kliniczny) i wykonywanie testów specjalistycznych w placówkach.
Kontrole te mają być prowadzone przez podmioty niezależne od placówek realizujących badania. Wyniki kontroli mają być wykorzystywane do bieżącego zarządzania realizatorami działań, w tym do rozwiązywania umów.
Audyt wewnętrzny pomoże menedżerom placówek medycznych budować przewagę konkurencyjną na rynku świadczeń medycznych oraz doskonalić jakość działania. Jest informacją, na bazie której można budować nową wartość dodaną dla pacjenta. Jak jeszcze może pomóc w podjęciu właściwych działań rozwojowych?
Na podstawie audytu certyfikującego podejmowana jest decyzja o przyznaniu placówce certyfikatu ISO. Następnie musi ona się liczyć z okresową coroczną kontrolą funkcjonowania systemu zarządzania jakością, tj. audytem nadzorczym. Może też się zdarzyć, że wskutek skarg pacjentów wszczynany jest audyt interwencyjny, sprawdzający słuszność tych zarzutów.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!