Zarządzający i lekarze muszą dbać o wysoki poziom kompetencji w zakresie komunikacji z pacjentem. Ważna jest umiejętność słuchania i rozmowy, przekazywania diagnozy w sposób zrozumiały. Dowiedz się, jak przestrzegać praw pacjentów.

Pacjenci z Ukrainy

wywiad z pacjentem

Lekarski wywiad z pacjentem – jak go przeprowadzić

Relacja lekarz – pacjent nazywana jest komunikacją kliniczną. Rozmowa z osobą chorą, z dolegliwościami fizycznymi, często w nie najlepszym stanie psychicznym czy obawiającą się o swoje zdrowie, to kontekst, który wpływa na przebieg wywiadu. Co zrobić, aby skutecznie przeprowadzić wywiad medyczny z pacjentem?

Lekarz komputer

Jak weryfikować pacjenta z Ukrainy w systemie eWUŚ?

Pacjent ma dokument potwierdzający przekroczenie granicy i dokument nadania numeru PESEL. Dlaczego w systemie eWUŚ pojawia się status „brak uprawnienia do świadczeń”?

obowiązki ADO

Klauzula informacyjna RODO dla cudzoziemców – w jakim języku ją sporządzić

Zgodnie z przepisami RODO administrator danych osobowych powinien przetwarzać dane rzetelnie i w sposób przejrzysty dla osoby, której dane dotyczą. Czy klauzula informacyjna dla obywatela Ukrainy musi być sporządzona w języku ukraińskim?

Odszkodowania za błędy medyczne

prawo

Nowa ścieżka pozasądowa w zakresie dochodzenia rekompensat za błędy medyczne

Obowiązują już zmiany w zakresie dochodzenia rekompensat z tytułu zdarzeń medycznych. Stworzono nową procedurę przyznawania przez Rzecznika Praw Pacjenta świadczeń kompensacyjnych z tytułu zdarzeń medycznych. Poznaj szczegóły.

odszkodowania dla pacjentów

Nowa ścieżka dochodzenia pozasądowego odszkodowań za błędy medyczne

Pacjenci szpitali, wobec których popełniono błąd medyczny, mogą szybko uzyskać odszkodowanie z nowego Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Wynika to z nowelizacji ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, która już obowiązuje. Poznaj szczegóły.

fundusz kompensacyjny zdarzeń medycznych

Nowelizacja ustawy o prawach pacjenta: nowy Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych

Od 6 września 2023 r. obowiązują zmiany wprowadzające nowy system pozasądowego rekompensowania szkód poniesionych przez pacjentów szpitalu w wyniku zdarzeń medycznych. To efekt nowelizacji ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Poznaj najnowsze zmiany dotyczące uruchomienia funduszu kompensacyjnego.

Oświadczenia i zgody

Zgoda pacjenta

Świadoma zgoda w praktyce: jak realizować obowiązek informacyjny wobec pacjenta

Prawo do informacji przed wyrażeniem zgody na interwencję medyczną i prawo do wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub odmowy takiej zgody to fundamentalne prawa pacjenta. Sprawdź, jak w praktyce realizować obowiązek informacyjny wobec pacjenta i uzyskać od niego świadomą zgodę na działania medyczne.

Operacja

Jak odbierać zgody na wykonanie świadczenia zdrowotnego od pacjenta

Obowiązkowa czynność, o której lekarz powinien pamiętać przed rozpoczęciem leczenia, to odebranie zgody na wykonanie świadczenia zdrowotnego od pacjenta. Sprawdź, jak odbierać te zgody. 

operacja

Czy uzyskanie zgody pacjenta chroni placówkę przed roszczeniami

Uzyskanie pisemnej zgody pacjenta przed zabiegiem operacyjnym powoduje, że podmiot leczniczy nie musi się już obawiać żadnych roszczeń ze strony pacjenta. Natomiast, aby taka zgoda była „świadoma”, to oprócz odebrania podpisu konieczne jest również przekazanie odpowiednich informacji pacjentowi, we właściwym czasie przed operacją. Jak nie naruszyć tych zasad?

Tajemnica lekarska

wynik badania

Nieprawidłowe wyniki badań. Jak postępować z pacjentem?

Lekarz podstawowej opieki zdrowotnej może spotkać się z krytycznymi wynikami badań laboratoryjnych. Stanowią one sygnał do podjęcia odpowiednich działań, zwłaszcza w kontekście współpracy z osobami uprawnionymi do wykonywania czynności medycyny laboratoryjnej. Jak zatem wyjaśnić wynik badania laboratoryjnego budzący wątpliwości?

Tajemnica lekarska

Czy dostrzegając ślady pobicia u pacjenta, powinieneś powiadomić policję

Do gabinetu zgłosił się pacjent, którego oględziny wskazują na to, że mógł paść ofiarą przestępstwa. Wśród widocznych objawów, które by o tym świadczyły, ustalono ślady pobicia i związany z nimi najprawdopodobniej trwały uszczerbek na zdrowiu. Czy lekarz po przyjęciu takiego pacjenta musi powiadomić o tym fakcie organy ścigania?

lekarz

Naruszenie tajemnicy lekarskiej: jaką karę na podmiot leczniczy może nałożyć NFZ

Obowiązek zachowania w tajemnicy informacji związanych z pacjentem, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu, buduje zaufanie między pacjentem a lekarzem. Jest to niezbędne w procesie leczniczym Sprawdź, z jakimi konsekwencjami prawnymi może się wiązać naruszenie tajemnicy lekarskiej.

Obowiązki rejestracji

znaki identyfikacyjne

Nowe przepisy dotyczące znaków identyfikacyjnych dla pacjentów szpitali

Od 6 marca 2024 r. ma obowiązywać nowe rozporządzenie ministra zdrowia dotyczące znaków identyfikacyjnych w szpitalach. Sprawdź, jak zwiększy bezpieczeństwo i usprawni identyfikację, minimalizując ryzyko pomyłek.

potwierdzanie prawa do świadczeń zdrowotnych

Czy możesz przyjąć pacjenta, jeśli zapomniał dowodu

Co zrobić w przypadku pacjenta, który zgłasza się ze skierowaniem do szpitala, ale nie ma ze sobą bez żadnych dokumentów potwierdzających tożsamość. Czy można go przyjąć, czy nie jest to możliwe?

dziecko w rejestracji

Jak postępować z osobą niepełnoletnią w rejestracji

Tylko pełnoletni i nieubezwłasnowolniony pacjent jest zdolny do samodzielnego decydowania o swoim leczeniu. Taką osobę, gdy pojawi się w rejestracji, możesz zarejestrować do lekarza, fizjoterapeuty czy pracowni diagnostycznej. Jak jednak traktować niepełnoletnich pacjentów w rejestracji?

Prawa pacjenta

Skarga sądowa

Samorząd lekarski ostrzega przed praktykami Rzecznika Praw Pacjenta

Naczelna Rada Lekarska wyraziła głęboką obawę o praktyki Rzecznika Praw Pacjenta, alarmując o potencjalnym nadużyciu władzy oraz kwestionowaniu decyzji medycznych, co stanowi istotne wyzwanie dla sektora ochrony zdrowia. W komunikacie z 15 grudnia 2023 r. rada zwraca uwagę na narastające napięcie i ryzyko osłabienia zaufania do profesjonalistów medycznych. Dowiedz się, co jest istotne w rozwiązaniu tego kryzysu.

Standardy ochrony małoletnich

Standardy ochrony małoletnich: jak placówki medyczne powinny się przygotować do wdrożenia nowych przepisów

Od 15 lutego 2024 r. zaczyna obowiązywać ustawa zobowiązująca zarządzających placówkami medycznymi, w których przebywają lub mogą przebywać małoletni, do wdrożenia standardów ochrony małoletnich. Standardy mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa nieletnim, zapobieganie przestępstwom seksualnym i ujednolicenie reakcji na naruszenia. Brak wprowadzenia standardów wiąże się z odpowiedzialnością karną.  

Rzecznik praw pacjenta

Czy Rzecznik Praw Pacjenta może żądać od placówki przesłania regulaminu organizacyjnego

Zaniechanie realizowania bieżącej rejestracji pacjentów przy wykorzystaniu telefonu w jednej z placówek stało się przyczyną żądania przez Rzecznika Praw Pacjenta m.in. okazania procedur związanych z rejestracją pacjentów i regulaminu organizacyjnego placówki. Sprawdź, czy rzecznik może żądać przesłania takich dokumentów?

Ochrona danych osobowych pacjenta

znaki identyfikacyjne

Nowe przepisy dotyczące znaków identyfikacyjnych dla pacjentów szpitali

Od 6 marca 2024 r. ma obowiązywać nowe rozporządzenie ministra zdrowia dotyczące znaków identyfikacyjnych w szpitalach. Sprawdź, jak zwiększy bezpieczeństwo i usprawni identyfikację, minimalizując ryzyko pomyłek.

pacjent

Znaki identyfikacyjne w szpitalu. Co się zmienia w ich zawartości?

Zmiany dotyczące zawartości znaków identyfikacyjnych pacjentów w szpitalu mają zwiększyć bezpieczeństwo pacjentów, ograniczyć pomyłki w procesie identyfikacji chorych i wszelkie zdarzenia niepożądane w tym zakresie. Sprawdź, co się zmieniło.

Dane pacjenta

Czy pacjent może żądać usunięcia danych po terapii psychiatrycznej

Do psychologa i psychiatry trafił pacjent na terapię. Następnie, po jej ukończeniu, zwrócił się z prośbą o usunięcie jego danych. Czy jest to dopuszczalne?

Zasady udzielania świadczeń

Skarga sądowa

Samorząd lekarski ostrzega przed praktykami Rzecznika Praw Pacjenta

Naczelna Rada Lekarska wyraziła głęboką obawę o praktyki Rzecznika Praw Pacjenta, alarmując o potencjalnym nadużyciu władzy oraz kwestionowaniu decyzji medycznych, co stanowi istotne wyzwanie dla sektora ochrony zdrowia. W komunikacie z 15 grudnia 2023 r. rada zwraca uwagę na narastające napięcie i ryzyko osłabienia zaufania do profesjonalistów medycznych. Dowiedz się, co jest istotne w rozwiązaniu tego kryzysu.

Standardy ochrony małoletnich

Standardy ochrony małoletnich: jak placówki medyczne powinny się przygotować do wdrożenia nowych przepisów

Od 15 lutego 2024 r. zaczyna obowiązywać ustawa zobowiązująca zarządzających placówkami medycznymi, w których przebywają lub mogą przebywać małoletni, do wdrożenia standardów ochrony małoletnich. Standardy mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa nieletnim, zapobieganie przestępstwom seksualnym i ujednolicenie reakcji na naruszenia. Brak wprowadzenia standardów wiąże się z odpowiedzialnością karną.  

seniorzy

Nowy model opieki geriatrycznej w Polsce

Ustawa o szczególnej opiece geriatrycznej wprowadza nowy model kompleksowej opieki geriatrycznej, który ma na celu zachowanie jak najdłużej zdrowia, sprawności i samodzielności osób po 75. roku życia. Jaką rolę odegrają świadczeniodawcy i jak wdrożyć ustawę w życie? Jak najlepiej zadbać o zdrowie seniorów w Polsce zgodnie z nowymi przepisami dotyczącymi opieki geriatrycznej?