Zarządzający i lekarze muszą dbać o wysoki poziom kompetencji w zakresie komunikacji z pacjentem. Ważna jest umiejętność słuchania i rozmowy, przekazywania diagnozy w sposób zrozumiały. Dowiedz się, jak przestrzegać praw pacjentów.

Prawa pacjenta

O czym masz obowiązek informować pacjenta

Udzielenie informacji o stanie zdrowia pacjenta jest jednym z ważniejszym obowiązków związanych z wykonywaniem zawodu lekarza. Informując pacjenta o stanie jego zdrowia, lekarz powinien udzielić mu wszechstronnej i pełniej informacji, niezbyt skomplikowanym językiem. Sprawdź, jak możesz to zrobić.

Zmiana leku

Czy w szpitalu można zmienić lek pacjentowi

Uzależnienie zastosowania u pacjentów konkretnego produktu leczniczego od wyniku przetargu, z pominięciem wymaga ń w zakresie uwzględnienia a ktualnej wiedzy medycznej przy zmianie u pacjentów tego produktu zdaniem Rzecznika Praw Pacjenta jest niedopuszczalne. Co ta decyzja oznacza w praktyce?

Odwiedziny w szpitalu

Co może zawierać regulamin odwiedzin

Jednym z praw pacjenta jest prawo do kontaktu z innymi osobami. Muszą go przestrzega wszystkie podmioty lecznicze wykonujące działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne. Czy stosowane ograniczenia odwiedzin pacjentów są zgodne z prawem? Na co zwrócić uwagę, wdrażając regulamin odwiedzin?

Bezpieczne przetwarzanie danych

Jak bezpieczne przetwarzać dane pacjenta

To, jak zachowa się lekarz, pielęgniarka/położna czy pracownik rejestracji, jest bardzo ważne w kontekście przestrzegania przepisów o ochronie danych. Sprawdź, jak przestrzegać bezpieczeństwa danych wrażliwych, gdy masz bezpośredni kontakt z pacjentem.

Wizyta u bliskiej osoby w szpitalu

Poznaj nowe zasady pobytu opiekuna w szpitalu

Rodzice albo opiekunowie nie mogą być obciążeni żadną opłatą z tytułu opieki sprawowanej nad dzieckiem w szpitalu. Koszt posiłków, używania pościeli i dodatkowego łóżka pokryje Narodowy Fundusz Zdrowia. Sprawdź, co się zmienia od 1 lipca i co te zmiany oznaczają dla placówek medycznych.

Ochrona danych pacjenta

Jak realizować prawa pacjenta do ochrony danych

Każdej osobie fizycznej, której dane są przetwarzane, RODO przyznaje wiele uprawnień umożliwiających kontrolę nad tymi danymi. Czy jednak wszystkie z tych uprawnień mają zastosowanie do danych osobowych pacjenta? Sprawdź, z których praw pacjent może skorzystać, a które z nich nie będą miały zastosowania.

Odmowa leczenia

Kiedy możesz odmówić udzielenia pomocy medycznej

Lekarz ma obowiązek udzielać pomocy lekarskiej, ale zdarzają się sytuacje, że odmawia leczenia. Sprawdź, kiedy takie postępowanie jest niedopuszczalne, a kiedy z takiej możliwości możesz skorzystać. Jakie czynności musisz podjąć, odmawiając leczenia? Czy konieczne jest, abyś uzyskał zgodę swojego przełożonego na odmowę udzielenia świadczenia zdrowotnego?

Rejestracja

Jak właściwie uszanować prawa pacjentów

Jeden z rejestratorów medycznych zachowywał się wulgarnie wobec pacjentów, obrażał ich, wypraszał z przychodni, gdy nie wykonywali jego poleceń. Odmówił także rejestracji do lekarza pacjentowi. Rzecznik Praw Pacjenta uznał te działania jako naruszające zbiorowe prawa pacjentów. O czym musisz wiedzieć, gdy w Twojej placówce dojdzie do takiej sytuacji?

nagranie operacji

Czy konieczna jest zgoda na nagranie operacji

Placówki rejestrują zabiegi w celach procesowych, a nagrania mają być dowodami w ewentualnych sprawach sądowych. Wykorzystują je także do szkoleń czy kontroli jakości. Obecnie nie ma jednolitej regulacji, z której wynika, że można nagrywać wszystko bądź, że jest to kategorycznie zabronione. Jak więc podejść do tej kwestii? Kiedy jest konieczne uzyskanie zgody pacjenta, a kiedy nie?

Oplata za szpital

Co się zmieni w opłatach za pobyt w szpitalu

Rodzice albo opiekunowie dziecka i osoby niepełnosprawnej w stopniu znacznym nie zapłacą za pobyt w szpitalu ze swoim podopiecznym. Poznaj szczegóły planowanych zmian, które zwiększą komfort i poczucie bezpieczeństwa tych osób w czasie pobytu w szpitalu.

Spis treści Czytaj e-wydanie