Zarządzający i lekarze muszą dbać o wysoki poziom kompetencji w zakresie komunikacji z pacjentem. Ważna jest umiejętność słuchania i rozmowy, przekazywania diagnozy w sposób zrozumiały. Dowiedz się, jak przestrzegać praw pacjentów.

Bezpieczne przetwarzanie danych

Jak bezpieczne przetwarzać dane pacjenta

To, jak zachowa się lekarz, pielęgniarka/położna czy pracownik rejestracji, jest bardzo ważne w kontekście przestrzegania przepisów o ochronie danych. Sprawdź, jak przestrzegać bezpieczeństwa danych wrażliwych, gdy masz bezpośredni kontakt z pacjentem.

Wizyta u bliskiej osoby w szpitalu

Poznaj nowe zasady pobytu opiekuna w szpitalu

Rodzice albo opiekunowie nie mogą być obciążeni żadną opłatą z tytułu opieki sprawowanej nad dzieckiem w szpitalu. Koszt posiłków, używania pościeli i dodatkowego łóżka pokryje Narodowy Fundusz Zdrowia. Sprawdź, co się zmienia od 1 lipca i co te zmiany oznaczają dla placówek medycznych.

Ochrona danych pacjenta

Jak realizować prawa pacjenta do ochrony danych

Każdej osobie fizycznej, której dane są przetwarzane, RODO przyznaje wiele uprawnień umożliwiających kontrolę nad tymi danymi. Czy jednak wszystkie z tych uprawnień mają zastosowanie do danych osobowych pacjenta? Sprawdź, z których praw pacjent może skorzystać, a które z nich nie będą miały zastosowania.

Odmowa leczenia

Kiedy możesz odmówić udzielenia pomocy medycznej

Lekarz ma obowiązek udzielać pomocy lekarskiej, ale zdarzają się sytuacje, że odmawia leczenia. Sprawdź, kiedy takie postępowanie jest niedopuszczalne, a kiedy z takiej możliwości możesz skorzystać. Jakie czynności musisz podjąć, odmawiając leczenia? Czy konieczne jest, abyś uzyskał zgodę swojego przełożonego na odmowę udzielenia świadczenia zdrowotnego?

Rejestracja

Jak właściwie uszanować prawa pacjentów

Jeden z rejestratorów medycznych zachowywał się wulgarnie wobec pacjentów, obrażał ich, wypraszał z przychodni, gdy nie wykonywali jego poleceń. Odmówił także rejestracji do lekarza pacjentowi. Rzecznik Praw Pacjenta uznał te działania jako naruszające zbiorowe prawa pacjentów. O czym musisz wiedzieć, gdy w Twojej placówce dojdzie do takiej sytuacji?

nagranie operacji

Czy konieczna jest zgoda na nagranie operacji

Placówki rejestrują zabiegi w celach procesowych, a nagrania mają być dowodami w ewentualnych sprawach sądowych. Wykorzystują je także do szkoleń czy kontroli jakości. Obecnie nie ma jednolitej regulacji, z której wynika, że można nagrywać wszystko bądź, że jest to kategorycznie zabronione. Jak więc podejść do tej kwestii? Kiedy jest konieczne uzyskanie zgody pacjenta, a kiedy nie?

Oplata za szpital

Co się zmieni w opłatach za pobyt w szpitalu

Rodzice albo opiekunowie dziecka i osoby niepełnosprawnej w stopniu znacznym nie zapłacą za pobyt w szpitalu ze swoim podopiecznym. Poznaj szczegóły planowanych zmian, które zwiększą komfort i poczucie bezpieczeństwa tych osób w czasie pobytu w szpitalu.

Rejestracja

Jak zorganizować rejestrację pacjentów

W procesie rejestracji najważniejszy jest pacjent. Dlatego placówka medyczna w pierwszej kolejności powinna zadbać o ochronę jego danych osobowych. We właściwym zorganizowaniu tego obszaru działalności placówki medycznej będą pomocne wytyczne UODO. Zapoznaj się z nimi, bo ich przestrzeganie zminimalizuje negatywne skutki kontroli.

Recepta

Podwójna kara za błąd na recepcie – czy to możliwe

Dotychczas tylko część placówek medycznych regulowała w umowach z pacjentami ich odpowiedzialność za roszczenia NFZ związane m.in. ze stwierdzeniem braku uprawnienia do skorzystania z refundacji przez pacjenta czy wypisania recepty nieuzasadnionej udokumentowanymi względami medycznymi. Co się zmieni po 1 czerwca?

Prawa pacjenta

Jakie prawa ma pacjent chory psychicznie

Umieszczenie osoby z zaburzeniami psychicznymi bez jej zgody w szpitalu psychiatrycznym to głęboka ingerencja w podstawowe prawa jednostki, takie jak wolność, prawo decydowania o sobie, w tym podejmowania leczenia, jak i wyboru świadczeń zdrowotnych. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz sięgnąć po ten środek.

Spis treści Czytaj e-wydanie