Zarządzający i lekarze muszą dbać o wysoki poziom kompetencji w zakresie komunikacji z pacjentem. Ważna jest umiejętność słuchania i rozmowy, przekazywania diagnozy w sposób zrozumiały. Dowiedz się, jak przestrzegać praw pacjentów.

Rejestracja

Jak zorganizować rejestrację pacjentów

W procesie rejestracji najważniejszy jest pacjent. Dlatego placówka medyczna w pierwszej kolejności powinna zadbać o ochronę jego danych osobowych. We właściwym zorganizowaniu tego obszaru działalności placówki medycznej będą pomocne wytyczne UODO. Zapoznaj się z nimi, bo ich przestrzeganie zminimalizuje negatywne skutki kontroli.

Recepta

Podwójna kara za błąd na recepcie – czy to możliwe

Dotychczas tylko część placówek medycznych regulowała w umowach z pacjentami ich odpowiedzialność za roszczenia NFZ związane m.in. ze stwierdzeniem braku uprawnienia do skorzystania z refundacji przez pacjenta czy wypisania recepty nieuzasadnionej udokumentowanymi względami medycznymi. Co się zmieni po 1 czerwca?

Prawa pacjenta

Jakie prawa ma pacjent chory psychicznie

Umieszczenie osoby z zaburzeniami psychicznymi bez jej zgody w szpitalu psychiatrycznym to głęboka ingerencja w podstawowe prawa jednostki, takie jak wolność, prawo decydowania o sobie, w tym podejmowania leczenia, jak i wyboru świadczeń zdrowotnych. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz sięgnąć po ten środek.

Śmierć pacjenta a tajemnica lekarska

Tajemnica medyczna wiąże lekarza także po śmierci pacjenta

Zachowanie tajemnicy przez lekarzy jest etyczną powinnością. Najnowsze zmiany w tym zakresie wprowadziła nowelizacja ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, która weszła w życie 7 lutego. Poznaj szczegóły.

Skargi pacjentów

Jak zmniejszyć liczbę skarg pacjentów

Brak możliwości uzyskania pomocy medycznej w dniu zgłoszenia u lekarza rodzinnego, niezadowalająca obsługa pacjenta w rejestracji czy odmowa udzielenia informacji – to najczęstsze skargi pacjentów do Rzecznika Praw Pacjenta. Sprawdź, które z problemów można rozwiązać w prosty sposób, bez zaangażowania dodatkowych środków finansowych.

Lekarka tłumaczy coś pacjentowi

Czy lekarz podstawowej opieki zdrowotnej może odmówić wizyty domowej

Każdy pacjent jest uprawniony do wizyty domowej realizowanej przez lekarza POZ, do którego wypełnił deklarację. Lekarze realizują wizyty domowe na podstawie umowy z NFZ w ramach otrzymywanej stawki kapitacyjnej. Za wizytę domową nie mogą pobierać od pacjentów dodatkowych opłat. Czy lekarz może jednak odmówić takiej wizyty w domu chorego?  

Ciążą

Co się zmieniło w opiece okołoporodowej

Zapewnienie bezpieczeństwa i utrzymanie dobrego stanu zdrowia matki oraz dziecka przy możliwie jak najmniejszej interwencji medycznej to główny cel nowego standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej. Dowiedz się, co zaproponował ustawodawca.

tajemnica

Tajemnica po śmieci pacjenta – co się zmieniło

Pacjent za życia będzie mógł wyrazić sprzeciw wobec dostępu bliskich do informacji medycznej o nim po jego śmierci, a w sprawach spornych w tej kwestii będzie decydować sąd – to najnowsze zmiany wynikające z nowelizacji ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty z 6 grudnia 2018 r., która weszła w życie 9 lutego. Poznaj ich konsekwencje.

Pacjenci

NIK wskazał, co zmienić w działaniu komisji ds. orzekania o błędach

Obecnie funkcjonujący system orzekania o zdarzeniach medycznych nie chroni pacjenta i nie zapewnia mu skutecznego dochodzenia zadośćuczynienia – takie wnioski płyną z kontroli NIK, która oceniła działanie w latach 2014 – 2018 wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. Sprawdź, jakie zmiany są konieczne.

pacjent

Jak współpracować z pacjentem, który jest kwestionuje metody leczenia 

Lekarz może się spotkać z sytuacją, w której pacjent wykazuje nadmierne zainteresowanie obraną metodą leczenia. Niekiedy leczony uważa lekarza jedynie za wykonawcę własnego planu. Wiele takich spraw kończyło się w sądach powszechnych i dyscyplinarnych. Dowiedz się zatem, na co możesz pozwolić pacjentowi ingerującemu w przyjętą metodę leczenia.

Spis treści Czytaj e-wydanie

Umowy terminowe
Szkolenie otwarte Ochrona zdrowia

Dokumentacja RODO w placówce medycznej - czy jesteśmy przygotowani na kontrolę?

Warszawa 05.lipca.2019

Praktyka stosowania RODO w placówkach medycznych.

Czytaj więcej   »

Umowy terminowe
Szkolenie otwarte Ochrona zdrowia

RODO po 4 maja - kontrole, kary, monitoring, dokumentacja medyczna, przepisy sektorowe

Warszawa 02.sierpnia.2019

RODO po 4 maja 2019 – pomiędzy kontrolą a karą. Monitoring, dokumentacja medyczna, realizacja praw osób. Najnowsze zmiany w przepisach sektorowych.

Czytaj więcej   »