Zarządzający i lekarze muszą dbać o wysoki poziom kompetencji w zakresie komunikacji z pacjentem. Ważna jest umiejętność słuchania i rozmowy, przekazywania diagnozy w sposób zrozumiały. Dowiedz się, jak przestrzegać praw pacjentów.

Koszty procesu

Kiedy zapłacisz całość kosztów procesu

Czy sądy mogą obciążać pełnymi kosztami tylko częściowo wygranego przez pacjenta procesu o zadośćuczynienie placówki medyczne? Ten problem prawny rozstrzygnie niebawem Sąd Najwyższy.

Porady medyczne przez telefon

Porady przez telefon będą refundowane

Lekarz będzie mógł orzekać o stanie zdrowia pacjenta po przeprowadzeniu wywiadu przez telefon. Takie zmiany przewiduje projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, które doprecyzowuje kwestię udzielania świadczeń w warunkach ambulatoryjnych. Oto szczegóły.

Opieka medyczna weteranów

Co się zmieni w zakresie leczenia weteranów

Zapewnienie kompleksowej opieki medycznej obejmującej wszystkie schorzenia, a nie tylko te bezpośrednio związane z urazem lub chorobą nabytą podczas misji zagranicznej to najważniejsze zmiany w zakresie uprawnień weteranów. Poznaj szczegóły i sprawdź, jakie obowiązki będą miały placówki medyczne.

Odpowiedzialność za błędy medyczne

Co oznacza wina anonimowa, gdy dojdzie do szkody

Instytucja winy anonimowej będzie odgrywała coraz większą rolę i coraz częściej będzie wykorzystywana w cywilnych procesach medycznych przez świadomych swych praw pacjentów. Co to oznacza dla placówek medycznych?

Prawa pacjenta

O czym masz obowiązek informować pacjenta

Udzielenie informacji o stanie zdrowia pacjenta jest jednym z ważniejszym obowiązków związanych z wykonywaniem zawodu lekarza. Informując pacjenta o stanie jego zdrowia, lekarz powinien udzielić mu wszechstronnej i pełniej informacji, niezbyt skomplikowanym językiem. Sprawdź, jak możesz to zrobić.

Zmiana leku

Czy w szpitalu można zmienić lek pacjentowi

Uzależnienie zastosowania u pacjentów konkretnego produktu leczniczego od wyniku przetargu, z pominięciem wymaga ń w zakresie uwzględnienia a ktualnej wiedzy medycznej przy zmianie u pacjentów tego produktu zdaniem Rzecznika Praw Pacjenta jest niedopuszczalne. Co ta decyzja oznacza w praktyce?

Odwiedziny w szpitalu

Co może zawierać regulamin odwiedzin

Jednym z praw pacjenta jest prawo do kontaktu z innymi osobami. Muszą go przestrzega wszystkie podmioty lecznicze wykonujące działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne. Czy stosowane ograniczenia odwiedzin pacjentów są zgodne z prawem? Na co zwrócić uwagę, wdrażając regulamin odwiedzin?

Bezpieczne przetwarzanie danych

Jak bezpieczne przetwarzać dane pacjenta

To, jak zachowa się lekarz, pielęgniarka/położna czy pracownik rejestracji, jest bardzo ważne w kontekście przestrzegania przepisów o ochronie danych. Sprawdź, jak przestrzegać bezpieczeństwa danych wrażliwych, gdy masz bezpośredni kontakt z pacjentem.

Wizyta u bliskiej osoby w szpitalu

Poznaj nowe zasady pobytu opiekuna w szpitalu

Rodzice albo opiekunowie nie mogą być obciążeni żadną opłatą z tytułu opieki sprawowanej nad dzieckiem w szpitalu. Koszt posiłków, używania pościeli i dodatkowego łóżka pokryje Narodowy Fundusz Zdrowia. Sprawdź, co się zmienia od 1 lipca i co te zmiany oznaczają dla placówek medycznych.

Ochrona danych pacjenta

Jak realizować prawa pacjenta do ochrony danych

Każdej osobie fizycznej, której dane są przetwarzane, RODO przyznaje wiele uprawnień umożliwiających kontrolę nad tymi danymi. Czy jednak wszystkie z tych uprawnień mają zastosowanie do danych osobowych pacjenta? Sprawdź, z których praw pacjent może skorzystać, a które z nich nie będą miały zastosowania.