Zarządzający i lekarze muszą dbać o wysoki poziom kompetencji w zakresie komunikacji z pacjentem. Ważna jest umiejętność słuchania i rozmowy, przekazywania diagnozy w sposób zrozumiały. Dowiedz się, jak przestrzegać praw pacjentów.

Odszkodowania za błędy medyczne

Technologie medyczne

Rejestr zdarzeń medycznych - co zgłaszać

Podmioty medyczne mają obowiązek przekazywać do platformy P1 dane zdarzeń medycznych, które będą przetwarzane w Systemie Informacji Medycznej. Czy również prywatne poradnie i gabinety są zobligowane do przesyłania danych do rejestru zdarzeń medycznych w platformie P1?

Błąd lekarski

Czy lekarz powinien przyznać się do błędu

Nie popełnia błędu jedynie ten, kto nie praktykuje. W rzeczywistości pozycja lekarza w przypadku popełnienia błędu jest o wiele bardziej złożona. Dowiedz się, jak najlepiej postąpić, gdy popełniłeś błąd. Przyznanie się jest jedną z możliwych opcji.

koronawirus

Jak się ustrzec przed roszczeniami zakażonego pacjenta

Pacjent może dochodzić roszczeń od placówki medycznej nawet, jeśli zakażenie ujawni się po dłuższym czasie od pobytu w szpitalu. Podmiot leczniczy może ubezpieczyć się od ryzyka przeniesienia chorób zakaźnych, dodając do polisy dobrowolnego OC odpowiednią klauzulę.

Oświadczenia i zgody

zgoda pacjenta a zakażenie covid-19

Czy należy pozyskiwać dodatkowe zgody od pacjentów w dobie pandemii

Jaką treść powinna przybrać zgoda pacjenta na przyjęcie do szpitala i hospitalizację, aby zabezpieczyć podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych przed ewentualnymi roszczeniami pacjentów lub członków ich rodzin z tytułu zakażenia COVID-19?

  Zgody pacjenta – jak je dostosować do RODO

Zgody pacjenta – jak je dostosować do RODO

Nowy formularz zgody pacjenta na przetwarzanie danych osobowych powinieneś dostosować do definicji zgody i warunków jej wyrażania zamieszczonych w RODO. Sprawdź, jak to zrobić.

049c36c1e02d54f66f734b64137a1539220635cc-xlarge

Czy musisz uzyskiwać pisemną zgodę na wkłucie do żyły

Przepisy nie wymagają, aby odnośnie wszystkich czynności medycznych pacjent wyrażał zgodę w formie pisemnej. Sprawdź, czy możesz zastosować tę regułę w odniesieniu do pobrania krwi lub iniekcji dożylnej?

Tajemnica lekarska

Śmierć pacjenta a tajemnica lekarska

Tajemnica medyczna wiąże lekarza także po śmierci pacjenta

Zachowanie tajemnicy przez lekarzy jest etyczną powinnością. Ważne zmiany w tym zakresie wprowadziła nowelizacja ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, która weszła w życie 7 lutego 2019 r. Przypominamy Ci szczegóły tego rozwiązania.

lekarz

Tajemnica po śmierci pacjenta – co się zmieniło

Pacjent za życia będzie mógł wyrazić sprzeciw wobec dostępu bliskich do informacji medycznej o nim po jego śmierci, a w sprawach spornych w tej kwestii będzie decydować sąd – to najnowsze zmiany wynikające z nowelizacji ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty z 6 grudnia 2018 r., która weszła w życie 9 lutego. Poznaj ich konsekwencje.

tajemnica

Od 9 lutego zmiany w tajemnicy po śmieci pacjenta 

Nowelizacja ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty zakłada, że pacjent może za życia wyrazić sprzeciw wobec dostępu bliskich do informacji medycznej o nim po jego śmierci. W sprawach spornych ma decydować sąd. Sprawdź, co się zmieniło.

Obowiązki rejestracji

dowód tożsamości

Czy pracownik rejestracji ma obowiązek żądania od pacjenta dokumentu tożsamości

Pracownik rejestracji ma obowiązek potwierdzić, czy pacjent jest uprawniony do bezpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej. Czy może w tym celu prosić pacjenta o okazanie dowodu osobistego i spisać z niego dane? Jeśli tak, w jaki sposób to zrobić, aby nie naruszyć przepisów o ochronie danych osobowych?

procedury

Jak opracować i wdrażać procedury obsługi pacjenta w rejestracji

Procedury obsługi pacjenta coraz częściej pojawiają się w placówkach medycznych. Jednolite zasady postępowania pracowników podczas kontaktu z pacjentem najczęściej dotyczą rejestracji. Sprawdź, jakie możesz odnieść korzyści z uprządkowania pracy rejestratorów.

dziecko w rejestracji

Jak postępować z osobą niepełnoletnią w rejestracji

Zdolny do samodzielnego decydowania o swoim leczeniu jest ten, kto jest pełnoletni i nie jest ani ubezwłasnowolniony (choćby częściowo), ani nie jest dotknięty deficytem intelektualnym. Taką osobę, gdy pojawi się w rejestracji, możesz zarejestrować do lekarza, fizjoterapeuty czy pracowni diagnostycznej. Ale jak traktować pozostałych pacjentów, w tym niepełnoletnich?

Prawa pacjenta

Chore dziecko

Czy o chorobie dziecka trzeba informować matkę i ojca

Ojciec, któremu wraz z jego partnerką nie udzielono przysługującej im informacji o stanie zdrowotnym mającego się urodzić dziecka, powinien być uważany także za pacjenta i przysługują mu z tego tytułu roszczenia – także finansowe – od placówki medycznej, która uchybiła temu obowiązkowi. Sprawdź dlaczego.

Komunikacja z pacjentemami podczas epidemii

Znaczenie komunikacji w dobie pandemii

W czasie epidemii musisz zwrócić szczególną uwagę na sposób komunikacji z pacjentami – nie wystarczą tylko informacje na drzwiach przychodni i w Internecie. Koniecznie zadbaj o dostępność rejestracji telefonicznej, jeśli to możliwe, uruchom teleporady dla pacjentów. Sprawdź, co jeszcze możesz zrobić.

Prawa pacjenta

Prawo do świadczeń - co jest najważniejsze, aby go przestrzegać

Przyzwyczailiśmy się, że prawa pacjenta są bardzo ważne i muszą być respektowane przez podmioty ochrony zdrowia oraz ich pracowników. Wiemy, że za zbiorowe naruszanie praw pacjenta nakładane są wysokie kary. Co jednak w czasie, gdy przestrzeganie praw pacjenta jest technicznie niewykonalne?

Ochrona danych osobowych pacjenta

  Czy masz prawo nagrywać dźwięk w SOR

Czy masz prawo nagrywać dźwięk w SOR

W szpitalnej izbie przyjęć pacjenci często awanturują się i ubliżają lekarzom, pielęgniarkom, dyspozytorom i ratownikom medycznym. Czy w takim miejscu można zainstalować monitoring foniczny oprócz wizyjnego?

monitoring wizyjny w placówce medycznej

Jak używać monitoringu wizyjnego

Stosowanie monitoringu wizyjnego, ze względu na przetwarzanie w nim danych osobowych, podlega regulacjom RODO. O czym trzeba pamiętać, instalując kamery w placówce medycznej?

132ca50273f826a126912e27dbfba3000bbc8c69-xlarge

Czy dozwolone jest wywoływanie pacjentów po nazwisku

Pacjenci, którzy czekają na wizytę, często są wywoływani przez lekarza do gabinetu po nazwisku. Mogą je usłyszeć wtedy wszyscy inni pacjenci i osoby towarzyszące obecne w poczekalni. Sprawdź, czy taka praktyka jest zgodna z zasadami dotyczącymi ochrony danych osobowych.

Zasady udzielania świadczeń

Teleporada

Czy teleporady pozostaną w placówkach po COVID-19

Telemedycyna z powodu pandemii COVID-19 zaczęła się popularyzować. Nie oznacza to jednak, że już się upowszechniła, a wszyscy pacjenci – ale i lekarze – nader chętnie z niej korzystają. Sprawdź, co jeszcze można zrobić, aby to nowe rozwiązanie lepiej funkcjonowało.  

Leki

Czy zalecać zapoznanie się z ulotką leku

Charakterystyka produktu leczniczego niejednokrotnie jest punktem wyjścia do podejmowania decyzji terapeutycznych. Jednak nie uwzględnia ona najnowszych wyników badań, co potwierdza dotychczasowe orzecznictwo sądowe. Dlaczego powinna być przedmiotem zainteresowań lekarza?

Rehabilitacja

Jak kierować pacjenta na turnus rehabilitacyjny

W praktyce lekarze nie wystawiają wniosków na rehabilitację w ramach prewencji ZUS, mimo że jest to łatwy i szybki proces, a także duża korzyść zdrowotna dla pacjenta. Sprawdź, jak możesz pomóc osobom zagrożonym utratą zdolności do pracy, gdy istnieje szansa jej odzyskania po rehabilitacji.