Kierowanie ludźmi jest wyzwaniem dla menedżera placówki medycznej, a zgrany personel to największy kapitał. Zwłaszcza zespół dobrych lekarzy. Sprawdź, jak stale inwestować w rozwój zasobów ludzkich, aby osiągać korzyści.
Porady edukacyjne w opiece koordynowanej w POZ: czy dietetyk jest traktowany jako zawód medyczny?
Rola dietetyka nabrała większego znaczenia w kontekście profilaktyki i leczenia chorób przewlekłych niezakaźnych. Ministerstwo Zdrowia włączyło dietetyka do systemu podstawowej opieki zdrowotnej, oferując pacjentom dostęp do bezpłatnych konsultacji dietetycznych. Jakie są warunki wykonywania tego zawodu, a czy można go klasyfikować jako medyczny? Sprawdź!
Zatrudnianie i sprawy pracownicze
Do placówki wpłynęła skarga na lekarza – procedura postępowania
Odpowiednie postępowanie w sytuacjach napływających skarg na lekarzy jest kluczowe nie tylko do zachowania zaufania pacjentów, ale również do utrzymania wysokich standardów opieki zdrowotnej i uniknięcia potencjalnych konfliktów wewnątrz zespołu medycznego. Dowiedz się, jak skutecznie zarządzać kryzysowymi sytuacjami i jakie kroki podjąć, by odpowiednio reagować na obawy i skargi pacjentów.
Podpisywanie umowy z pracownikiem w okresie czasowej niezdolności do pracy
Czy przedstawiciel placówki medycznej może zawrzeć umowę o pracę z pracownikiem, który przebywa na zwolnieniu lekarskim?
Nabywanie kwalifikacji w ramach nowych zawodów medycznych
Przepisy regulujące wykonywanie określonych zawodów medycznych wchodzą w życie 26 marca 2024 r. Warto sprawdzić, jak zdobyć uprawnienia w takich dziedzinach jak np. elektrokardiolog czy technik ortopeda.
Rejestracja medyczna
Znaczenie rejestracji medycznej w ośrodku zdrowia
Do głównych zadań rejestracji medycznej należy przede wszystkim obsługa pacjenta zgodnie z przyjętymi standardami. Pracownik rejestracji medycznej jest pierwszą osobą, z którą styka się pacjent chcący zrealizować usługę medyczną w danym podmiocie. Pierwsze wrażenie, którego doświadczy pacjent, często będzie miało wpływ na całokształt jego oceny dotyczącej funkcjonowania danego podmiotu leczniczego. W jaki sposób praca rejestracji medycznej kształtuje wizerunek podmiotu leczniczego i na co należy zwrócić szczególną uwagę w zarządzaniu „pierwszą linią frontu”?
Ważne zasady w pracy rejestracji – o czym musisz pamiętać
Każda pomyłka rejestratorki przy obsłudze pacjenta może skutkować wieloma negatywnymi konsekwencjami. Te z kolei mogą prowadzić do niezadowolenia pacjenta. Oto podstawowe zasady i procedury bezpośredniej obsługi pacjenta w rejestracji.
Deklaracje wyboru lekarza POZ – co musisz wiedzieć
Przyjmując deklarację wyboru lekarza POZ od pacjenta, musisz uwzględnić, czy jest to pierwszy czy kolejny wybór lekarza. Na co jeszcze zwrócić uwagę w zakresie deklaracji wyboru lekarza POZ?
Odpowiedzialność i uprawnienia zawodowe
Do placówki wpłynęła skarga na lekarza – procedura postępowania
Odpowiednie postępowanie w sytuacjach napływających skarg na lekarzy jest kluczowe nie tylko do zachowania zaufania pacjentów, ale również do utrzymania wysokich standardów opieki zdrowotnej i uniknięcia potencjalnych konfliktów wewnątrz zespołu medycznego. Dowiedz się, jak skutecznie zarządzać kryzysowymi sytuacjami i jakie kroki podjąć, by odpowiednio reagować na obawy i skargi pacjentów.
Zawody pomocnicze w ochronie zdrowia: rola higienistki, asystentki i technika sterylizacji
Dlaczego higienistka, asystentka i technik sterylizacji są w tej samej grupie zawodów medycznych? Higienistka jest osobą wykonującą zawód medyczny – w ustawie o działalności leczniczej wskazano, że realizuje świadczenia osobiście. Natomiast asystentka tylko pomaga w ich realizacji. Jakie obowiązki ma technik sterylizacji? Do jakiej grupy płacowej zaliczyć te zawody?
Jak zarządzać zmianą w podmiocie leczniczym?
Placówki medyczne muszą szybko przystosować się do zmieniających się przepisów. Poznaj kluczowe narzędzia potrzebne do zarządzania zmianą i dowiedz się, jak możesz zaangażować swoich pracowników, aby zminimalizować opór i odnieść sukces w tym procesie.
Czas pracy
Potwierdzanie liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług – czy określać w umowie
W umowie B2B oraz umowie zlecenia nie zawsze trzeba wskazywać sposób potwierdzania liczby godzin świadczonych usług, gdyż przepisy przewidują wiele wyjątków. Należy również pamiętać o odróżnieniu sposobu potwierdzania liczby godzin świadczonych usług od obowiązku ich potwierdzania. Sprawdź szczegóły.
Jak długo przechowywać wykaz godzin pracy na kontrakcie
Kontrakt jest dość powszechną formą umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych zawieraną z lekarzem czy pielęgniarką. Jak długo udzielający zamówienia jest zobowiązany przechowywać wykaz godzin lekarza lub pielęgniarki, zatrudnionych na podstawie kontraktu?
Kiedy możesz stosować równoważny czas pracy
Jeżeli jest to uzasadnione rodzajem pracy lub jej organizacją, w przypadku pracowników podmiotu leczniczego możesz przedłużyć wymiar czasu pracy do 12 godzin na dobę. Jak zastosować taki rozkład pracy?
Wynagrodzenia
Od 1 lipca 2023 r. wyższe płace w ochronie zdrowia
Lipiec tradycyjnie już przyniesie wzrost minimalnych wynagrodzeń w ochronie zdrowia. Prezes GUS opublikował kwotę przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej, która w 2022 roku wyniosła 6.346,15 zł – od tej wartości uzależniona jest wysokość minimalnej pensji w ochronie zdrowia. Sprawdź, o ile wzrosną pensje w ochronie zdrowia.
Kiedy należy wypłacić ekwiwalent za urlop
Rozwiązanie stosunku pracy powoduje, że między stronami powstaje konieczność rozliczenia urlopu wypoczynkowego. Jeżeli pracownik nie wykorzystał urlopu wypoczynkowego, przysługuje mu ekwiwalent pieniężny, który jest wypłacany w dniu rozwiązania stosunku pracy. Jak postąpić, gdy umowa o pracę rozwiązuje się w dniu ustawowo wolnym od pracy?
Roszczenia pielęgniarek dotyczące sposobu ustalania podwyżek w podmiotach leczniczych
Wielu pracodawców zaszeregowało pielęgniarki z wykształceniem magisterskim i specjalizacją do grupy zaszeregowania przeznaczonej dla pielęgniarek o niższych kwalifikacjach. Teraz pielęgniarki wysuwają roszczenia dotyczące podwyżek. Sprawdź, jak powinni postąpić menedżerowie placówek medycznych.