Czy uzyskanie zgody pacjenta chroni placówkę przed roszczeniami

/appFiles/site_102/images/autor/ENvI6yd1ZrUQmYa.jpeg

Autor: Agata Starecka-Dembek

Dodano: 19 września 2022
Czy uzyskanie zgody pacjenta chroni placówkę przed roszczeniami

Uzyskanie pisemnej zgody pacjenta przed zabiegiem operacyjnym powoduje, że podmiot leczniczy nie musi się już obawiać żadnych roszczeń ze strony pacjenta. Natomiast, aby taka zgoda była „świadoma”, to oprócz odebrania podpisu konieczne jest również przekazanie odpowiednich informacji pacjentowi, we właściwym czasie przed operacją. Jak nie naruszyć tych zasad?

  • Przed wyrażeniem zgody pacjent ma prawo do uzyskania od osoby wykonującej zawód medyczny przystępnej informacji o stanie zdrowia pacjenta, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu, w zakresie udzielanych przez tę osobę świadczeń zdrowotnych oraz zgodnie z posiadanymi przez nią uprawnieniami.

  • Samo uzyskanie formalnej zgody pacjenta bez poinformowania go o ryzyku i skutkach zabiegu powoduje, że jest to zgoda „nieobjaśniona” i jako taka jest wadliwa.

  • Pacjent musi znać przedmiot zgody, musi wiedzieć o proponowanej metodzie leczenia, ryzyku zabiegu i jego następstwach.

  • Czytaj też: 
  • Pobierz wzór: 

Pozostało jeszcze 83% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy

Jeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem portalu, możesz wykupić jednorazowy dostęp do wybranego dokumentu.

Słowa kluczowe:
zgoda pacjenta na zabieg