Pobierz numer specjalny „Zarządzania Placówką Medyczną” poświęcony cyfrowej rewolucji w opiece zdrowotnej. W dzisiejszych czasach, technologia odgrywa kluczową rolę w poprawie jakości opieki zdrowotnej, usprawniając procesy, minimalizując błędy oraz przyspieszając reakcję na potrzeby pacjentów. W tym numerze przyjrzymy się kilku kluczowym aspektom tego procesu.
Ministerstwo Zdrowia informuje, że do 28 kwietnia br. placówki podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) mają możliwość składania wniosków o granty na zakup sprzętu teleinformatycznego oraz rozbudowę systemu gabinetowego.
Wprowadzenie e-zwolnień opóźniło się m.in. z powodu protestów lekarzy. Najbardziej prozaicznym problemem był brak komputerów w gabinetach. Resort zdrowia chce, by NFZ przekazał na zakup sprzętu i szkolenia 50 mln zł.
W medycynie i ochronie zdrowia rozwiązania cloud computing dopiero raczkuje, ale wszystko wskazuje na to, że w najbliższych 3-5 latach jej udział w rynku zwiększy się ogromnie. Wynajęcie chmury eliminuje konieczność ponoszenia jednorazowych wydatków na zakup sprzętu, infrastruktury sieciowej oraz systemów zabezpieczeń. Oszczędności w przypadku wdrożenia EDM mogą sięgnąć nawet 35% kosztów.
Ministerstwo Zdrowia poinformowało, że wydłużony zostanie okresu przejściowy, w którym równolegle będą funkcjonować zarówno papierowa, jaki i elektroniczna forma dokumentacji medycznej. Przesunięcie terminu przyjęte zostanie w nowelizacji ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
Za trzy miesiące placówki medyczne zyskają formalny dostęp do kolejnej puli funduszy europejskich przeznaczonych na modernizację sektora zdrowia. W styczniu 2014 r. rozpoczyna się tzw. nowa perspektywa finansowa. Do 2020 r. mamy szansę rozwinąć e-zdrowie.
Oddzielna pula środków zasili projekty dotyczące e-zdrowia. Polska administracja przygotowała Program Operacyjny Polska Cyfrowa (POPC). Chodzi o zwiększenie zastosowania technologii komunikacyjno-informacyjnych m.in. w usługach zdrowotnych. Konsultacje tego programu dopiero rozpoczęto. Program ma rozwinąć e-usługi na poziomie centralnym.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!