W Polsce każdy podmiot medyczny, który ma kontrakt z NFZ, musi prowadzić listy oczekujących. O kolejności przyjęcia pacjenta decyduje przede wszystkim stan jego zdrowia. Sprawdź, co musisz wiedzieć o prowadzeniu list oczekujących.
Mimo że w okresie epidemii placówki zwolniono z niektórych obowiązków wobec NFZ, to utrzymano obowiązek prowadzenia list oczekujących. Sprawdź, jak obecnie ustalać kolejność przyjęcia pacjentów.
Możliwość udzielania świadczenia medycznego pacjentowi przez teleporadę – tę kwestię uregulowano w ustawie z 14 sierpnia 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia funkcjonowania ochrony zdrowia w związku z epidemią COVID-19 oraz po jej ustaniu. Sprawdź, co jeszcze się zmieniło w relacji placówek z NFZ od września.
W celu ograniczenia zużycia zapasów krwi i preparatów krwiopochodnych, NFZ zaleca od 23 do 29 marca 2020 r. stopniowe ograniczanie przyjęć, a od 30 marca br. wstrzymanie przyjęć pacjentów na zabiegi operacyjne wykonywane planowo, przede wszystkim:
Decyzja o odroczeniu terminu zabiegu powinna być podejmowana indywidualnie w odniesieniu do każdego pacjenta, u którego ma być wykonana operacja, z uwzględnieniem jego aktualnego stanu klinicznego i ryzyk wynikających z przeprowadzenia leczenia operacyjnego w późniejszym terminie.
Pacjentom, co do których zostanie podjęta decyzja o odroczeniu operacji, należy wyznaczyć kolejny termin zabiegu.
Aktualizacja kolejki powinna być przeprowadzona z uwzględnieniem daty zgłoszenia się pacjenta ze skierowaniem u świadczeniodawcy.
Jeśli w trakcie tzw. czynności sprawdzających kontroler NFZ stwierdzi, że nie przekazałeś listy oczekujących, fundusz będzie miał możliwość potrącenia nienależnych środków finansowych, które otrzymałeś. Sprawdź, co się zmienia w zakresie ogólnych warunków umów.
NFZ zamierza uzyskiwać od świadczeniodawców więcej danych o kolejkach, co ma poprawić monitorowanie dostępności do wybranych świadczeń opieki zdrowotnej. Poznaj szczegóły zmian, które są planowane i wiążą się z większą liczbą obowiązków sprawozdawczych.
Placówki medyczne dążą do zmniejszenia skutków braku dyscypliny wśród pacjentów, np. przed konsultacją wysyłają SMS-y z przypomnieniem. Jakie jeszcze działania można podjąć, aby nie zaburzyć harmonogramu pracy poradni, w sytuacji gdy chorzy coraz częściej nie zgłaszają się na wyznaczone wizyty?
Stosownie do nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, w przypadku niezgłoszenia się na ustalony termin udzielenia świadczenia świadczeniobiorca podlega skreśleniu z listy oczekujących, chyba że uprawdopodobni, że niezgłoszenie się nastąpiło z powodu siły wyższej.
Jedną ze zmian obowiązującą od 1 stycznia 2015 r. jest wprowadzenie zakazu rejestracji na więcej niż jedną listę oczekujących u jednego świadczeniodawcy. Takie rozwiązanie powinno spowodować skrócenie czasu oczekiwania na leczenie czy zabieg.
Zmiana systemu sprawozdawczości związana z obowiązkiem zgłaszania informacji o wolnych terminach do NFZ raz w tygodniu wymaga od placówek dostosowania systemów informatycznych. Dlatego w pierwszym miesiącu dane były zbierane na specjalnych arkuszach danych.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!