Sprawozdanie o odpadach wytworzonych w szpitalu

/appFiles/site_102/images/autor/TW6cBmIptFlKD4R.png

Autor: Redakcja Portalu

Dodano: 2 marca 2023
Sprawozdanie o odpadach wytworzonych w szpitalu

Do kiedy szpital musi złożyć sprawozdanie BDO? Czy konieczne jest złożenie/wypisanie pełnomocnictwa do składania sprawozdawczości podpisane przez osobę umocowaną – tj. dyrektora naczelnego szpitala? Czy sprawozdanie powinno zostać opatrzone podpisem kwalifikowanym? Jakie dane są potrzebne do złożenia sprawozdania?

Roczne sprawozdanie o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami za 2022 rok trzeba złożyć do 15 marca 2023 roku. Sprawozdanie składa się w formie elektronicznej za pośrednictwem indywidualnego konta w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO).

BDO rozróżnia uprawnienia dla „użytkowania głównego” i „użytkownika podrzędnego”. Sprawozdanie może złożyć tylko osoba posiadająca uprawnienia „użytkownika głównego”. Taka osoba, jeśli nie jest uprawnioną do reprezentowania podmiotu (na podstawie dokumentów rejestracyjnych podmiotu), musi uzyskać pełnomocnictwo. Wzór pełnomocnictwa https://portalochronysrodowiska.pl/odpady-i-bdo/wzor-pelnomocnictwa-bdo-1996.html

Pełnomocnictwo podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jedn. Dz.U. z 2019 r. poz.1000, ze zm.). Opłatę skarbową uiszcza się na rachunek organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce złożenia dokumentu. Najbezpieczniej skontaktować się z urzędem marszałkowskim do którego składane jest sprawozdanie i upewnić się co do nr konta.  

Pełnomocnictwo (zapisane jako plik PDF) należy podpisać zgodnie z art. 33 ust. 2a Kodeksu postępowania administracyjnego:

1) kwalifikowanym podpisem elektronicznym – to podpis elektroniczny, który ma taką samą moc prawną co podpis własnoręczny. Poświadczony jest specjalnym certyfikatem kwalifikowanym, umożliwiającym weryfikację składającej podpis osoby. Podpis kwalifikowany należy zakupić u jednego z dostawców, a ich lista dostępna jest na stronie Narodowego Centrum Certyfikacji (www.nccert.pl/),

3) podpisem osobistym – to zaawansowany podpis elektroniczny, weryfikowany za pomocą certyfikatu podpisu osobistego, zawierający imię, nazwisko, obywatelstwo i PESEL. Nośnikiem tego certyfikatu jest warstwa elektroniczna nowego dowodu osobistego. Aby certyfikat znalazł się w e-dowodzie, wymagane jest wyrażenie zgody podczas składania wniosku o nowy dokument.

Pełnomocnictwo oraz potwierdzenie opłaty skarbowej należy dołączyć do sprawozdania.

W sprawozdaniu trzeba podać masę odpadów wytworzonych w 2022 roku. Wytwórca odpadów musi na bieżąco prowadzić ewidencję odpadów w systemie BDO. Komplet dokumentów, które potwierdzają prowadzenie ewidencji to KPO oraz KEO. Jeśli odpady były zdawane systematycznie to dane do sprawozdania należy spisać z KEO.

Autor: Marzena Litwin-Gratkowka
Słowa kluczowe:
odpady

Uzyskaj nieograniczony
dostęp do SerwisZOZ.pl

  • Aktualne informacje o zmianach prawnych
  • Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
  • Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur
UZYSKAJ NIEOGRANICZONY DOSTĘP

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy