W placówce medycznej działa wewnętrzna sieć m.in. do przechowywania danych. Co należy zrobić, aby była ona bezpieczna? Jakie zabezpieczenia stosować?
W dobie pandemii zarówno pacjenci, jak i placówki medyczne częściej zaczęły korzystać z poczty elektronicznej i smartfonów. Podpowiadamy, jak zatem zadbać o dane pacjenta w poczcie i smartfonie, aby były bezpieczne.
Jedną z kluczowych funkcjonalności aplikacji gabinet.gov.pl jest pomoc w walce z pandemią wirusa SARS-CoV-2. Przez aplikację możesz wystawić zlecenie badania w kierunku COVID-19. Jak w pełni bezpiecznie korzystać z aplikacji, aby nie doprowadzić do wycieku danych?
Obecnie ograniczono kontakt osób z zewnątrz z pacjentami przebywającymi w szpitalach, a co za tym idzie, możliwość uzyskania ustnej informacji o zdrowiu pacjentów od lekarzy. Wiele podmiotów medycznych, nie zezwalało na to, aby udzielać informacji o stanie zdrowia pacjentów telefonicznie. Taka postawa była uzasadniona obawą przed udzieleniem informacji osobie nieuprawnionej a co za tym idzie złamaniem tzw. tajemnicy lekarskiej.
Przepisy RODO opisują dość lakonicznie kwestie zabezpieczeń danych i nie dają wielu wskazówek administratorom danych, którzy powinni wdrożyć odpowiednie środki techniczne i organizacyjne w placówkach medycznych. Co zatem wybrać w praktyce i jakie zabezpieczenia stosować, aby wyeliminować niebezpieczeństwo utraty danych pacjentów?
To, jak zachowa się lekarz, pielęgniarka/położna czy pracownik rejestracji, jest bardzo ważne w kontekście przestrzegania przepisów o ochronie danych. Sprawdź, jak przestrzegać bezpieczeństwa danych wrażliwych, gdy masz bezpośredni kontakt z pacjentem.
W procesie wdrożenia e-dokumentacji jednym z istotniejszych aspektów jest bezpieczeństwo danych pacjentów. Placówki medyczne muszą dołożyć wszelkich starań, aby elektroniczna dokumentacja medyczna była bezpieczna. Sprawdź, jak wyeliminować najpoważniejsze zagrożenie, jakim jest wyciek danych wrażliwych.
Ochrona danych osobowych dotyczy nie tylko informacji o pacjentach ale dotyczy też partnerów z którymi współpracuje dana placówka. Procedury postępowania z ochroną danych mogą być różne w zależności od celu danego działania. Oto kilka odpowiedzi na codzienne problemy zgłaszane przez czytelników.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!