Od strony psychologicznej wywiad lekarski to konkretne umiejętności komunikowania się z pacjentem. W takim ujęciu przed lekarzem stoją konkretne zadania podczas prowadzenia rozmowy z pacjentem, np. nawiązanie dobrej relacji, ustalenie przyczyn wizyty czy też w jasny i zrozumiały sposób przekazanie informacji. Oto szczegóły.
Relacja lekarz – pacjent nazywana jest komunikacją kliniczną. Rozmowa z osobą chorą, z dolegliwościami fizycznymi, często w nie najlepszym stanie psychicznym czy obawiającą się o swoje zdrowie, to kontekst, który wpływa na przebieg wywiadu. Co zrobić, aby skutecznie przeprowadzić wywiad medyczny z pacjentem?
Rozmowa z rodziną pacjenta ma status wywiadu lekarskiego. Warto go przeprowadzić, aby nie narazić się na zarzut niedochowania wszystkich procedur i proces o błąd w sztuce medycznej.
Rozmowa z pacjentem dostarcza wiedzy lekarzowi/pielęgniarce, pozwala na stworzenie właściwego schematu leczenia chorego. Właściwa komunikacja personelu z pacjentem obniża u niego stres, daje poczucie bezpieczeństwa i inicjuje/stymuluje motywację pacjenta do leczenia.
Celem procedury jest edukacja personelu medycznego podmiotu leczniczego w zakresie przeprowadzania rozmowy z pacjentem. Jest to skuteczny element wspierający terapię.
Lista audytowa pomoże placówce medycznej w weryfikacji poprawności działania procedury i pozwoli opracować ewentualne działania korygujące.
Kontynuujemy tradycje dawnego obwodu lecznictwa kolejowego, który adresował usługi medyczne do pracowników kolei i ich rodzin. Po likwidacji obwodu postanowiliśmy spróbować sił w prowadzeniu własnej przychodni – mówi Maria Budzyńska, kierowniczka NZOZ MED-KOL w Lublinie.
Relacja lekarz – pacjent nazywana jest komunikacją kliniczną. Rozmowa z osobą chorą, z dolegliwościami fizycznymi, często w nie najlepszym stanie psychicznym czy też obawiającą się o swoje zdrowie to kontekst, który wpływa na przebieg wywiadu. Co zrobić, aby pacjent nie ukrywał informacji?
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!