Z obsługą pacjentów jest tak, jak z edukacją zdrowotną. Teoretycznie wiadomo, jakie są zasady i przepisy (chociaż nie zawsze to oczywiste dla wszystkich pracowników), ale ich stosowanie w praktyce wciąż kuleje, i to na każdym etapie leczenia. Sprawdź, jak można lepiej i świadomiej przestrzegać praw pacjentów.
Czy sądy mogą obciążać pełnymi kosztami tylko częściowo wygranego przez pacjenta procesu o zadośćuczynienie placówki medyczne? Ten problem prawny rozstrzygnie niebawem Sąd Najwyższy.
Pielęgniarka sprawująca opiekę nad pacjentem odpowiada za niewłaściwe podawanie leku, ale sam fakt nieprawidłowej aplikacji medykamentu i późniejsze dolegliwości nie dają podstaw do uwzględnienia w całości żądań odszkodowawczych pacjenta, liczy się także jego późniejszy stan zdrowia. Poznaj szczegóły sprawy o zadośćuczynienie .
Jeden z rejestratorów medycznych zachowywał się wulgarnie wobec pacjentów, obrażał ich, wypraszał z przychodni, gdy nie wykonywali jego poleceń. Odmówił także rejestracji do lekarza pacjentowi. Rzecznik Praw Pacjenta uznał te działania jako naruszające zbiorowe prawa pacjentów. O czym musisz wiedzieć, gdy w Twojej placówce dojdzie do takiej sytuacji?
Jakość opieki zdrowotnej w Polsce pozostawia wiele do życzenia. Choć jej poziom rośnie z roku na rok, bariery systemowe i problemy związane z właściwą organizacją funkcjonowania placówek medycznych dają powody do narzekania. Warto wiedzieć, że pacjenci, którzy uznają, że ich prawo do opieki zdrowotnej nie jest realizowane w zadowalający sposób, mogą złożyć skargę. Jakie problemy zgłaszane są najczęściej i co zrobić, aby je rozwiązać?
Niektórzy pacjenci zarzucają, że doznali szkody na skutek winy placówki - wówczas usłyszałeś o winie organizacyjnej. Są również i tacy pacjenci, którzy wnoszą roszczenia do placówek medycznych, mimo że szkoda nie wystąpiła na skutek winy organizacyjnej. Jak się bronić przed takimi zarzutami?
Brak możliwości uzyskania pomocy medycznej w dniu zgłoszenia u lekarza rodzinnego, niezadowalająca obsługa pacjenta w rejestracji czy odmowa udzielenia informacji – to najczęstsze skargi pacjentów do Rzecznika Praw Pacjenta. Sprawdź, które z problemów można rozwiązać w prosty sposób, bez zaangażowania dodatkowych środków finansowych.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!