Pacjent może złożyć upoważnienie o charakterze ogólnym w jednym podmiocie medycznym. Czy upoważnia ono do dostępu do dokumentacji medycznej przechowywanej również w innej placówce i powinno być uznawane?
W wykonywaniu zawodu lekarza zarówno w podmiocie leczniczym, jak i w prywatnym gabinecie istotne znaczenie ma problematyka udostępniania dokumentacji medycznej. Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta gwarantuje pacjentowi prawo dostępu do dokumentacji medycznej w odniesieniu do jego stanu zdrowia i świadczeń, jakich mu udzielono. Od 25 maja 2018 r. pacjent może wnioskować o udostępnienie dokumentacji medycznej na podstawie ustawy z 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (tak jak dotychczas) lub na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, RODO).
W Polsce lawinowo rośnie wzrost zakażeń koronawirusem - dziś już ponad 9 tys. Placówki medyczne nie tylko zmagają się z obecną sytuacją, lecz także starają się minimalizować zagrożenia wśród pracowników. Istotnym wsparciem na czas drugiej fali epidemii jest stworzenie stanowiska związanego z obowiązkami dotyczącymi epidemii, w tym również zapewnienie pracownikom optymalnego psychofizycznego komfortu pracy. Jak to zrobić?
Pojawienie się informacji o pracowniku zakażonym niemal zawsze rodzi stres zarówno dla kierownictwa, jak i osób, które pracują w firmie, niezależnie od stanowiska. Opanowanie strachu i dostarczanie aktualnych, uspokajających informacji to zadanie kierownictwa lub specjalisty ds. COVID-19, który zajmie się stworzeniem i realizacją polityki informacyjnej, w tym zapobieganiu ewentualnemu wybuchowi paniki wśród pracowników. Dotychczasowe doświadczenia, zaobserwowane w jednej z dużych firm w Polsce Wschodniej, pokazują, że w zakresie informowania o zagrożeniu i eliminacji strachu wśród pracowników jest jeszcze wiele do zrobienia
Pacjent marzy o tym, by trafić do troskliwego lekarza, który wykaże się empatią. Wtedy łatwiej mu poddać się leczeniu i przekonać się, że trafił w dobre ręce. Jak menedżerowie mogą kształtować taką postawę u swoich lekarzy?
Około 30% uczelni medycznych w Polsce nie przeprowadza zajęć z komunikacji z pacjentem. Inne dopiero wprowadzają ten przedmiot lub robią zajęcia dodatkowe, w których mogą wziąć udział chętni studenci. A przecież zaraz obok wiedzy praktycznej z wybranej specjalizacji, komunikacja z pacjentem jest podstawową umiejętnością w pracy lekarza. Profesja ta, obok procesu leczenia, opiera się na rozmowie z pacjentem i jego rodziną, dlatego edukacja z tego zakresu jest niezbędna.
Koronawirus zmusił podmioty lecznicze do podjęcia nowych wyzwań i dostosowania się do nowych realiów. Część aspektów związanych w wykonywaniem działalności leczniczej wymagała nowych regulacji i zmian. Z podcastu dowiesz się, dlaczego zawsze należy pamiętać o ochronie danych osobowych, tym bardziej, że właśnie tutaj przepływ danych m.in. o osobach zarażonych jest największy i istnieje duże ryzyko naruszenia praw i wolności osób fizycznych.
Dobre przygotowanie się na wizytę sanepidu pozwoli nie tylko na wychwycenie różnych niedociągnięć, które mogłyby ewentualnie wzbudzić zastrzeżenia kontrolujących , lecz także sprawi, że kontrola nie będzie aż tak stresująca i proces wizytacji przebiegnie sprawnie. Jak zatem osiągnąć taki stan?
Prowadząc placówkę medyczną, prędzej czy później możemy się spodziewać wizyty Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Zasady przeprowadzania kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorców określa ustawa Prawo przedsiębiorców. Do wizyty inspekcji masz czas się przygotować, bowiem kontrolę zaczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze jej wszczęcia (art. 48 ust. 2).
Jakość w placówkach medycznych trzeba monitorować i oceniać na każdym etapie realizacji usługi. Mogą w tym pomóc specjalnie opracowane mierniki i wskaźniki. Sprawdź, jak je wykorzystać w praktyce.
Jakość opieki zdrowotnej jest procesem złożonym oraz interdyscyplinarnym. Może się ona odnosić zarówno do poprawy realizacji usług medycznych, jak i do czynników ważnych z punktu widzenia bezpieczeństwa pacjenta. Może być kształtowana przez jakość struktury, procesu oraz wyniku. Ważne jest jednak, aby była odpowiednio monitorowana i oceniana na każdym etapie realizacji usługi. Ocena jakości usług medycznych jest zazwyczaj prowadzona przy użyciu różnego rodzaju wskaźników oraz kryteriów odnoszących się do określonych standardów.
Ogólne rozporządzenie unijne o ochronie danych osobowych (RODO) mówi o obowiązku opracowywania rejestrów czynności przetwarzania oraz rejestrów wszystkich kategorii czynności przetwarzania. Czy wystarczy jeden rejestr dla całej placówki medycznej, czy trzeba je prowadzić oddzielnie dla każdej komórki?
W dobie rozwiniętych technologii przyszłość placówek medycznych i małych gabinetów lekarskich w dużym stopniu zależy od umiejętności komunikacyjnych lekarzy. Sprawdź, czy dobrze przeprowadzona rozmowa z pacjentem zwiększy szanse na sukces rynkowy.
Z artykułu dowiesz się:
Ustawa wdrażająca RODO doprecyzowała wiele obszarów codziennej praktyki przetwarzania danych osobowych, również w placówkach medycznych. Dzięki tym zmianom w krajowych przepisach doprowadzono do pełnej zgodności z przepisami RODO. Jak to wygląda w praktyce?
Tak zwana ustawa wdrażająca RODO wprowadziła między innymi zmiany w artykule 28 ustawy o Rzeczniku Praw Pacjenta oraz prawach pacjenta, który bardzo wyraźnie przesądził, że każdemu z pacjentów przysługuje prawo do uzyskania nieodpłatnego dostępu do pierwszej kopii dokumentacji medycznej. Do 4 maja, a więc do czasu, kiedy te zmiany weszły w życie, każdy z podmiotów medycznych za pierwszą kopię pobierał opłaty w wysokości do 90 groszy za 1 stronę, a ze względu na to, że dokumentacja medyczna ma zazwyczaj kilkaset stron, były to znaczące koszty dla pacjenta.
Państwowa Inspekcja Sanitarna sprawuje nadzór nad przestrzeganiem warunków higieniczno-sanitarnych. Chodzi tu zarówno o warunki, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą, jak i wymagania dotyczące sprzętu oraz personelu medycznego. Co może skontrolować?
O tym, co konkretnie będzie interesowało inspektorów, dowiesz się z zawiadomienia o zamiarze wszczęcia i przeprowadzenia kontroli. Jest to dokument, który inspekcja powinna Ci doręczyć przed wszczęciem kontroli. Spośród wszystkich elementów, jakie takie zawiadomienie powinno zawierać, jednym z najistotniejszych jest tzw. zakres przedmiotowy kontroli – czyli określenie, co inspektorzy zamierzają sprawdzać.
Polecenie wykonania obowiązku identyfikacyjnego powinno mieć określone umocowanie prawne. Najlepiej, by stosowny zapis, obligujący pracowników do noszenia identyfikatorów, znalazł się w regulaminie pracy albo wynikał z pisemnego polecenia służbowego.
Dane przetwarzane przez placówki medyczne wymagają szczególnej ochrony, zwłaszcza w zakresie ochrony danych przed niedozwolonym ich wykorzystaniem, udostępnieniem, zmianą czy usunięciem. Wejście w życie RODO znacznie zaostrzyło te wymagania. Sprawdź, jak postąpić, gdy pacjent żąda usunięcia adresu z dokumentacji medycznej.
Placówki medyczne spotykają się z sytuacjami, że pacjenci podają inne adresy do korespondencji, np. swoich dzieci. Następnie dzieci żądają usunięcia tych adresów z dokumentacji medycznej. Czy jest to dozwolone? Czy nie narazisz się na kary podczas ewentualnej kontroli UODO?
Współcześni internauci nie mają czasu na głęboką analizę stron, które odwiedzają. Strona placówki medycznej to wizytówka, która powinna zachęcać do skorzystania z jej usług. Jakie zatem elementy muszą się na niej znajdować, aby było to możliwe?
Najważniejszą sprawą jest to, aby nazwa gabinetu była widoczna od razu po otwarciu strony. Zadbaj również o to, aby umieścić jedno zdanie określające, czym zajmuje się gabinet. Zwróć uwagę, by treść każdej z podstron była widoczna bez potrzeby przesuwania strony w dół. Menu dostępnych podstron powinno być widoczne na pierwszy rzut oka. Najlepiej, by było obok nazwy firmy. Aby nie potrzebnie nie zniechęcać czytelnika strony, powinno się unikać stosowania długiego tekstu. Najkorzystniejsze jest używanie krótkich akapitów tekstu, nagłówków i list.
Jeśli nie obejmuje cię obowiązek wyznaczenia IOD, pamiętaj aby – ze względu na obowiązującą zasadę rozliczalności – udokumentować działania podjęte w celu ustalenia braku obowiązku wyznaczenia IOD. W praktyce ze względu na specyfikę działalności placówki medycznej, mimo ustalenia przez administratora braku obowiązku wyznaczenia IOD w świetle przepisów RODO, warto go wyznaczyć. Dowiedz się, w jakiej formie to zrobić.
Do wyznaczenia IOD - bez względu na skalę przetwarzania danych osobowych - są zobowiązane samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej; jednostki budżetowe, które mają w strukturze organizacyjnej ambulatorium, ambulatorium z izbą chorych lub lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, pielęgniarkę podstawowej opieki zdrowotnej lub położną podstawowej opieki zdrowotnej; instytuty badawcze, które prowadzą badania naukowe i prace rozwojowe w zakresie nauk medycznych, mające status podmiotu leczniczego w świetle ustawy o działalności leczniczej; a ponadto pozostałe podmioty lecznicze, w tym o statusie przedsiębiorców, pod warunkiem, że przetwarzają dane pacjentów na duża skalę.
Plany związane z przebudową i rozbudową placówki medycznej nie mogą być sprzeczne z istniejącymi wymogami budowlanymi. Dlatego, kierując podmiotem leczniczym, warto cyklicznie odświeżać wiedzę związaną z aktualnymi przepisami odnoszącymi się do tych wymagań.
Obok ogólnych standardów wynikających z Prawa budowlanego, podmiot leczniczy – ze względu na specyfikę swej działalności – powinien spełniać warunki opisane w przepisach wydanych na podstawie ustawy o działalności leczniczej. Na ich podstawie musimy podjąć decyzję, czy infrastruktura naszej placówki, lub jej część, powinna być dostosowana do istniejących wymogów.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.