Jeśli nie obejmuje cię obowiązek wyznaczenia IOD, pamiętaj aby – ze względu na obowiązującą zasadę rozliczalności – udokumentować działania podjęte w celu ustalenia braku obowiązku wyznaczenia IOD. W praktyce ze względu na specyfikę działalności placówki medycznej, mimo ustalenia przez administratora braku obowiązku wyznaczenia IOD w świetle przepisów RODO, warto go wyznaczyć. Dowiedz się, w jakiej formie to zrobić.
Ustawodawca uchylił obowiązek prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej w odniesieniu do historii choroby w przypadku szpitali oraz historii zdrowia i choroby w przypadku placówek ambulatoryjnych. Sprawdź, jak to wpłynie na proces informatyzacji.
Od 1 stycznia 2019 r. wprowadzono obowiązek prowadzenia dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej, o czym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13a ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia.
Obowiązek ten obejmuje następujące rodzaje dokumentacji medycznej:
1) informacja o rozpoznaniu choroby, problemu zdrowotnego lub urazu, wynikach przeprowadzonych badań, przyczynie odmowy przyjęcia do szpitala, udzielonych świadczeniach zdrowotnych oraz ewentualnych zaleceniach – w przypadku odmowy przyjęcia do szpitala, 2) informacja dla lekarza kierującego świadczeniobiorcę do poradni specjalistycznej lub leczenia szpitalnego o rozpoznaniu, 3) karta informacyjna z leczenia szpitalnego.
Rozpoczyna się pilotaż e-skierowań w związku z budową Platformy P1. W pierwszej fazie formę elektroniczną przyjmą skierowania na ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne, leczenie szpitalne oraz niektóre badania diagnostyczne (badania medycyny nuklearnej, badania KT, badania RM, badania endoskopowe przewodu pokarmowego i ECHO płodu). W miarę upływu czasu katalog e-skierowań będzie rozbudowywany. Co o zmianie sądzi Porozumienie Pracodawców Ochrony Zdrowia?
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!