Resort zdrowia zawiesił prace nad nowelizacją przepisów ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym, który zakładał stosowanie kamer przez zespoły ratownictwa medycznego. Decyzję tę chwali Urząd Ochrony Danych Osobowych. Proponowane rozwiązania wzbudzały wątpliwości w kontekście przestrzegania przepisów RODO.
Obecnie resort prowadzi pogłębione analizy, mające na celu potwierdzenie zasadności wprowadzenia ewentualnych zmian w zakresie wprowadzenia kamer w zespołach ratownictwa medycznego. W przypadku podjęcia prac nad nowelizacją przepisów projekt będzie przedmiotem konsultacji publicznych. Kamery miałyby umożliwić rejestrowanie przebiegu interwencji ekip karetek pogotowia. Chodziłoby m.in. o utrwalenie sytuacji zagrażających życiu ratowników medycznych i pacjentów.
Pierwsze motokaretki niosą pomoc poszkodowanym w wypadkach m.in. w Gdańsku, Warszawie, Katowicach i Bydgoszczy. Takie rozwiązanie sprawdza się przede wszystkim w zakorkowanych miastach. Dotychczas przepisy nie przewidywały użycia jednośladu jako karetki, ale resort zdrowia planuje zmiany w tym zakresie. Zobacz, jakie.
Jeżeli w umowie między szpitalem a firmą świadczącą usługi transportu medycznego ustalono jednolitą stawkę wynagrodzenia za 1 km przebiegu karetki, szpital zapłaci za całość przejazdu, niezależnie od tego, czy karetka wiozła pacjenta, czy jechała pusta.
8 stycznia 2015 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którą z akcyzy zwolnione są pojazdy wykorzystywane do ratowania życia i zdrowia, czyli pojazdy medyczne, karetki i ruchome jednostki intensywnej opieki medycznej. Warunkiem zwolnienia z opodatkowania jest przeznaczenie pojazdów do ratownictwa medycznego zgodnie z ustawą o ratownictwie medycznym i spełnienie przez nie wymogów technicznych oraz jakościowych określonych w Polskich Normach, a przenoszących europejskie normy zharmonizowane. Szczegółowe dane dotyczące pojazdów zostały określone w Polskiej Normie PN-EN 1789+A1 (Pojazdy medyczne i ich wyposażenie – ambulanse drogowe) jako ambulanse ratunkowe (typ B) i ruchome jednostki intensywnej opieki medycznej (typ C). Nowe rozwiązania przede wszystkim ułatwią przedsiębiorcom wykonywanie działalności gospodarczej związanej z obrotem wyrobami akcyzowymi.
Określona konstrukcja, wyposażenie i przejście badań ambulansów drogowych stosowanych do transportu i sprawowania opieki nad pacjentami – to tylko niektóre z wymagań, które musi spełniać karetka. Warto je przeanalizować przed planarnym zakupem takiego pojazdu.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!