Pacjent w razie wystąpienia tzw. zdarzenia medycznego ma możliwość uzyskania odszkodowania i zadośćuczynienia. Sąd Najwyższy wypowiedział się w sprawie momentu, w którym szpital może skutecznie przedstawić proponowaną wysokość odszkodowania i zadośćuczynienia. Oto szczegóły.
Właściwymi podmiotami w przypadku ustalania zdarzeń medycznych w rozumieniu ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (dalej: upp) są wojewódzkie komisje do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych (dalej: komisja). Postępowanie przed komisją ma na celu ustalenie, czy zdarzenie, którego następstwem była szkoda majątkowa lub niemajątkowa, stanowiło zdarzenie medyczne.
W jednym z pytań poruszono niezwykle ciekawy wątek, dotyczący związku wysokości odszkodowania i zadośćuczynienia dla pacjenta z ubezpieczeniem obowiązkowym lekarza. Warto temat ten omówić, ponieważ w środowisku medycznym dość często spotykam się z nieprawdziwym przekonaniem, że wysokość ubezpieczenia obowiązkowego jest swego rodzaju wyznacznikiem wysokości rekompensaty dla pacjenta.
Każdy z nas chciałby wyglądać młodo i pięknie. W obecnych czasach jest to możliwe do osiągnięcia poprzez operacje plastyczne na które stać coraz więcej osób. W związku z tym, że takich zabiegów poprawiających wygląd dokonuje się coraz więcej wzrósł odsetek nieudanych operacji plastycznych.
Jeżeli wojewódzka komisja uznała chorobę lub śmierć pacjenta za zdarzenie medyczne i zasądziła wypłatę wysokiego odszkodowania, placówka może to zakwestionować przed sądem – orzekł Sąd Najwyższy 19 maja 2016 r. (sygn. akt III CZP 13/16). Jak postąpić w takiej sytuacji?
Klinika uniwersytecka w W. przyjęła na szpitalny oddział ratunkowy ciężko chorego pacjenta. Nie zaczęła go leczyć, tylko przekazała do innego szpitala, który znajdował się blisko miejsca zamieszkania pacjenta. Szpital przeprowadził diagnostykę i terapię, jednak pacjent zmarł. Rodzina skierowała wniosek do wojewódzkiej komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych o stwierdzenie zdarzenia medycznego. Ich zdaniem wysłanie pacjenta do innego szpitala w stanie zdrowia, w jakim się znajdował, było poważnym błędem i spowodowało w efekcie jego śmierć.
Zaświadczenie wojewódzkiej komisji do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych dotyczące przyznania odszkodowania w razie zwłoki w płatności może zostać skierowane do komornika bez potrzeby nadawania klauzuli wykonalności.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.