Rząd przyjał projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego. Zgodnie z nim zmieni się struktura organizacyjna centrów powiadamiania ratunkowego (CPR). Centra obsługują całodobowo zgłoszenia kierowane pod numer alarmowy 112 i 997.
Żeby zatrzymać najlepszych pracowników CPR, umożliwiony będzie im rozwój zawodowy i awans.
W ostatnim kwartale 2020 r. wprowadzona będzie gradacja stanowisk. Będą to stanowiska:
- operatora numerów alarmowych,
- starszego operatora numerów alarmowych,
- koordynatora,
- koordynatora – trenera.
Operatorzy numerów alarmowych zostaną objęci ochroną przysługującą funkcjonariuszom publicznym. Chodzi o zapobieganie sytuacjom, w których osoby dokonujące zgłoszeń bezkarnie znieważają i grożą operatorom numerów alarmowych.
Po 6 miesiącach od wejścia w życie ustawy powstanie również Krajowe Centrum Monitorowania Systemu Powiadamiania Ratunkowego. Jego głównymi zadaniami będą:
- utrzymanie i rozwój systemu teleinformatycznego CPR,
- nadzór nad przestrzeganiem procedur obsługi zgłoszeń alarmowych,
- opracowywanie kryteriów oceny pracy CPR i ich pracowników,
- przygotowywanie i prowadzenie szkoleń,
- upowszechnianie wiedzy na temat numerów alarmowych i CPR.
W Polsce w 17 CPR pracuje ok. 1,2 tys. operatorów numerów alarmowych. W 2019 r. w centrach zarejestrowano ponad 22 mln zgłoszeń. Oznacza to, że każdego dnia do CPR w Polsce trafiało około 60 tys. zgłoszeń. W 2019 r. CPR przekazały policji, Straży Pożarnej, dyspozytorniom medycznym i podmiotom pomocniczym informacje o ponad 6 mln zdarzeń zgłoszonych do centrów powiadamiania ratunkowego. Średni czas oczekiwania na odbiór zgłoszenia alarmowego wynosi ok. 11 sekund.