Żeby zmienić przeznaczenie pomieszczeń w placówce medycznej w kontekście Prawa budowlanego trzeba spełnić określone wymagania formalne. Pozwoli to uniknąć sytuacji, że zmiana doprowadzi do powstania samowoli budowlanej (art. 71 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane).
Inspektor nadzoru inwestorskiego w przypadku powołania go przez placówkę medyczną pełni nie tylko funkcję przedstawiciela inwestora na budowie, lecz jest także gwarantem właściwego wykonywania skomplikowanych projektów budowlanych.
Forma oddania do użytkowania obiektu po budowie lub remoncie uzależniona jest od treści pozwolenia na budowę lub zakwalifikowania przez ustawodawcę obiektu do szczególnej kategorii budowlanej (art. 54 ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane).
Prowadzenie robót budowlanych w placówce medycznej bez zezwolenia grozi nawet ich rozbiórką i wysokimi karami.
W umowie na wykonanie projektu trzeba zawrzeć zapis o wypłacie wynagrodzenia projektantowi dopiero z chwilą uzyskania przez niego ostatecznego pozwolenia na budowę. Tego typu zapis obliguje projektanta do dopełnienia wszystkich czynności formalno-prawne przed urzędami w celu uzyskania pozwolenia na budowę. Czego jeszcze nie może zabraknąć?
Menedżer lub dyrektor placówki medycznej może powołać tzw. inwestora zastępczego. Zazwyczaj będzie to spółka, która zorganizuje cały proces budowlany - jeśli proces inwestycyjny dotyczy wznoszenia obiektu budowlanego lub jego istotnej przebudowy.
Zamiar podjęcia prac przygotowawczych do robót budowlanych w placówce medycznej należy zgłosić we właściwym starostwie powiatowym co najmniej 7 dni przed ich rozpoczęciem.
Placówki medyczne w zakresie wymogów dotyczących ciągów komunikacyjnych muszą spełnić wymagania budowlane określone przede wszystkim w rozporządzeniu ministra infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie oraz w rozporządzeniu ministra zdrowia z 26 czerwca 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą.
Na podstawie audytu certyfikującego podejmowana jest decyzja o przyznaniu placówce certyfikatu ISO. Następnie musi ona się liczyć z okresową coroczną kontrolą funkcjonowania systemu zarządzania jakością, tj. audytem nadzorczym. Może też się zdarzyć, że wskutek skarg pacjentów wszczynany jest audyt interwencyjny, sprawdzający słuszność tych zarzutów.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.