Pacjent bez prawa do bezpłatnych świadczeń medycznych. Czy możesz żądać zwrotu kosztów za leczenie?

Przychodnia przyjęła pacjenta, który nie miał prawa do bezpłatnych świadczeń medycznych. Czy w takiej sytuacji może dochodzić od pacjenta zwrotu kosztów udzielonego świadczenia?
- Gdy pacjentowi udzielono świadczenia opieki zdrowotnej mimo braku prawa do świadczeń opieki zdrowotnej, jest on zobowiązany do uiszczenia kosztów tego świadczenia.
- Dotyczy to sytuacji, w których świadczeniodawca wcześniej zweryfikował uprawnienia pacjenta, a mimo to następnie okazało się, że danej osobie nie przysługiwało prawo do świadczeń.
- Odmiennie natomiast należy traktować sytuację, w której podmiot leczniczy nie zweryfikował informacji o aktualnym na dzień udzielania świadczenia stanie uprawnień pacjenta ani nie odebrano od pacjenta pisemnego oświadczenia o przysługującym mu prawie do świadczeń opieki zdrowotnej.
- Czytaj więcej na temat zasad udzielania świadczeń zdrowotnych pacjentom w SerwisZOZ.pl»
Uzyskaj nieograniczony dostęp do SerwisZOZ.pl
- Aktualne informacje o zmianach prawnych
- Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
- Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur
- Przywileje z uczestnictwa w Klubie Menedżera Ochrony Zdrowia - rabaty, konferencje, webinary live, e-szkolenia, prezenty
Jeśli masz już konto
Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl
aktywuj dostęp testowyJeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem portalu, możesz wykupić jednorazowy dostęp do wybranego dokumentu.