Rozwiązanie przychylne seniorom weszło w życie dopiero 1 lipca 2020 r. Do tego czasu pacjenci musieli podwójnie korzystać z wizyt lekarskich - zarówno w POZ, jak i w przychodzi specjalistycznej. Sprawdź, kto obecnie może wypisywać e-recepty na leki dla osób 75+.
Już kilka miesięcy lekarze w Polsce wystawiają obowiązkowe e-recepty, a posiadacze Internetowego Konta Pacjenta (IKP) mają dostęp do historii wszystkich wystawionych e-recept. Lekarze wciąż jednak mają pytania, jak poruszać się po nowym systemie. Poznaj rozwiązania najczęstszych z nich.
Sejmowa Komisja Zdrowia pracowała nad nowelizacją ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia, w ramach której pacjent będzie mógł zainstalować sobie aplikację na telefon, dzięki której odbierze e-receptę lub e-skierowanie. Dane osobowe w aplikacji będą chronione, a także, że nie będzie można jej wykorzystywać do reklamowania jakichkolwiek produktów. Dzisiaj odbiór recepty odbywa się za pomocą SMS lub e-maila.
Żeby skorzystać z możliwości otrzymywania powiadomień na aplikację, konieczne będzie potwierdzenie przez użytkownika tożsamości za pomocą profilu zaufanego. Pacjent będzie musiał każdorazowo wyrazić na to zgodę.
Chociaż regionalne platformy medyczne to inicjatywy lokalne, są bardzo ważnym elementem informatyzacji całego systemu ochrony zdrowia. Sprawdź, jakie korzyści możesz odnieść, włączając się do takiego projektu.
Do placówki medycznej zgłosił się pacjent z prośbą o ponowne przekazanie mu e-recepty, gdyż przez nieuwagę skasował SMS z kodem dostępu do niej. Czy możesz mu podać te dane?
Obecnie aktywowano blisko 1,4 mln Internetowych Kont Pacjentów. W czasie epidemii koronawirusa niezwykle ważne jest uświadomienie pacjentom i lekarzom, że w ten sposób można mieć dostęp do e-recept, a dokumenty medyczne w postaci elektronicznej są bezpieczne i wygodne - wywiad z Wojciechem Andrusiewiczem, rzecznikiem prasowym Ministra Zdrowia.
W ramach Projektu P1 powstała aplikacja gabinet.gov.pl, dostępna z poziomu przeglądarki internetowej. Umożliwia ona bezpłatną obsługę elektronicznych recept, skierowań i procesu dostępu do danych pacjentów. Jak sprawnie korzystać z aplikacji?
Narodowy Fundusz Zdrowia, oprócz premiowania za wystawianie e-recept, będzie dodatkowo płacił lekarzom rodzinnym za wystawienie e-skierowania i umówienie pacjenta na wizytę w swojej placówce. Poznaj szczegóły kolejnych zachęt finansowych do informatyzacji.
Od 8 stycznia lekarze w Polsce wystawiają obowiązkowe e-recepty. Recepty papierowe mogą być wydawane jedynie w określonych przypadkach. W pierwszym dniu wystawiono ponad 2 miliony e-recept. E-receptę można było już zrealizować w każdej aptece w Polsce od 1 stycznia 2019 r., ale dotychczas nie było to obligatoryjne. Posiadacze Internetowego Konta Pacjenta (IKP), które jest dostępne pod adresem https://pacjent.gov.pl, zyskali dostęp m.in. do historii wszystkich wystawionych e-recept. Informacje z Internetowego Konta Pacjenta (IKP) można udostępniać bliskiej osobie lub lekarzowi.
Pobierz wzory:
Od 1 stycznia wszyscy lekarze mają obowiązek wystawiania e-recept. Żeby było to możliwe, do końca tego roku należy zgłosić gotowość podłączenia swoich systemów do Platformy P1 i podłączyć się do niej do końca roku. Sprawdź, jak sprostać nowym wymaganiom.
Od 8 stycznia 2020 roku recepty będą obowiązkowo wystawiane w postaci elektronicznej. Ten centralny system informatyczny ma ułatwić proces ich realizacji, ograniczyć błędy, wyeliminować problem nieczytelnych i fałszywych recept, a także zoptymalizować czas pracy po stronie lekarzy i farmaceutów.
Ze szkolenia online prowadzonego przez Martę Bogusiak, radcę prawnego z Kancelarii Fortak& Karasiński Radcowie Prawni, dowiesz się:
Pełna wersja filmu dostępna po zalogowaniu.
Zmiany związane z dostosowaniem przepisów do wyzwań i potrzeb w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych ułatwią i usprawnią pracę placówek. Zapewnią także dodatkowe narzędzia, dzięki którym pojawią się nowe możliwości działania, przy jednoczesnym podniesieniu zadowolenia pacjentów. Oto najważniejsze z nich.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!