Do przychodni zgłosiła się kobieta z dzieckiem. System eWUŚ nie potwierdził jej prawa do świadczeń. Dziecko przyjęto, lecz pojawiła się wątpliwość, czy było uprawnione do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych i jaką należy wystawić receptę na leki dla niego - czy z refundacją czy bez.
Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ) to system, który daje możliwość świadczeniodawcy w sposób online, bezpośredni i błyskawiczny, potwierdzenia prawa pacjenta do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Zmiana modelu finansowania ochrony zdrowia na finansowanie świadczeń bezpośrednio z budżetu państwa stawia pod znakiem zapytania sensowność funkcjonowania systemu Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ). Minister zdrowia zapowiedział wygaszenie tego systemu. Czy to dobry pomysł? Zdania ekspertów są podzielone.
Około 7% pacjentów lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej uprawnionych do świadczeń w systemie eWUŚ „świeci się” na czerwono. NFZ poinformował, że od kwietnia zmienia sposób rozliczenia za tych pacjentów, lecz zapewnia, iż zapłaci za wszystkich, którzy złożyli oświadczenia, że są ubezpieczeni.
Rozporządzenie ministra zdrowia z 18 grudnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu niezbędnych informacji gromadzonych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych (Dz.U. poz. 1986) wprowadza obowiązek gromadzenia przez świadczeniodawców danych dotyczących leczenia onkologicznego oraz rozszerza wykaz świadczeń, na które mają być prowadzone odrębne listy oczekujących.
eWUŚ zdjął z placówek medycznych obowiązek weryfikowania praw pacjentów do leczenia. Po prawie półtora roku funkcjonowania baza ta jest nadal niekompletna, występują też opóźnienia w wysyłaniu danych. Wyodrębnione zostały grupy pacjentów obarczonych ryzykiem zaświecenia się systemu „na czerwono”. Czy eWUŚ będzie kiedyś w 100% aktualny? Prawdopodobnie nie! Dlaczego?
System Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ) działa od 1 stycznia 2013 r. Z ponad rocznych doświadczeń wynika, że są pacjenci, którym system częściej świeci „na czerwono”. Są to: obcokrajowcy, osoby uczące się ale liczące ponad 18 lat, noworodki, bezrobotni, osoby na świadczeniach przedemerytalnych, dzieci adoptowane, osoby mające ponad 90 lat i noszące popularne nazwiska. Ponadto 19 tys. osób zmarło, ale nadal funkcjonuje w bazie. Wiadomo, że część z tych dusz będzie w systemie żyć wiecznie! Baza eWUŚ obejmuje ponad 38 mln osób i niektórych pomyłek, a także opóźnień we wprowadzaniu danych, nie da się wyeliminować.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.