Zmiana podejścia do zarządzania danymi osobowymi, uporządkowanie działań w tym zakresie, coraz częstsze korzystanie przez nas z praw, które gwarantuje nam RODO, to tylko kilka przykładów korzyści, które wynikają z rozpoczęcia stosowania nowego prawa. Sprawdź, co jeszcze się zmieniło po pół roku stosowania RODO.
Aktualny projekt kodeksu branżowego dla sektora ochrony zdrowia opisuje zasady udostępniania danych osobowych pacjentów zawartych w dokumentacji medycznej zgodnie z RODO. Zawiera także przykładowe zgody na przetwarzanie danych osobowych. Sprawdź, w czym pomoże placówkom medycznym ten dokument.
RODO wyraźnie mówi o tym, że dane można przetwarzać, jeżeli jest to konieczne dla ochrony życia bądź zdrowia, zwłaszcza w sytuacji zagrożenia - rozmowa z Maciejem Kaweckim, dyrektorem Departamentu Zarządzania Danymi, koordynatorem reformy ochrony danych osobowych w Ministerstwie Cyfryzacji.
25 maja w Polsce zaczęły obowiązywać przepisy unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO). Stosowanie nowych przepisów może wydawać się dość skomplikowane. Dane dotyczące zdrowia są zaliczane do kategorii danych szczególnie chronionych. Poznaj pierwszy na rynku magazyn pt. "RODO w ochronie zdrowia", poświęcony problemom, które mogą dotyczyć każdej placówki ochrony zdrowia po wejściu w życie przepisów RODO.
Wejście w życie RODO stało się wyzwaniem dla funkcjonowania placówek medycznych. Nowym regulacjom muszą także sprostać jednoosobowe praktyki lekarskie. Sprawdź, jak je wdrożyć w codziennej praktyce.
Z e-booka dowiesz się:
Gdy pacjent chce skorzystać z tzw. prawa do bycia zapomnianym i zgłasza się z wnioskiem o wykreślenie jego danych z dokumentacji medycznej, może pojawić się problem. Kiedy możesz stosować prawo do bycia zapomnianym?
Jednym z ważniejszych warunków, który od 25 maja 2018 r. muszą spełnić podmioty przetwarzające dane osobowe, w tym gabinety lekarskie, jest rozszerzony obowiązek informacyjny względem osób, których dane są przetwarzane. Dowiedz się, na czym on polega i jakie zapisy zawrzeć w klauzulach?
Czy można udzielać informacji o stanie zdrowia pacjentowi przez telefon? Jakie warunki musisz spełnić, aby było to możliwe? Jak zweryfikować tożsamość pacjenta? Co mówi na ten temat kodeks branżowy w ochronie zdrowia? Dowiedz się, co radzi nasz ekspert, Agnieszka Sztuwe, radca prawny z Kancelarii Naworska Marszałek sp.k. w Toruniu (nagranie dokonane przed 30 września 2018 r.).
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych może przeprowadzić kontrolę u wszystkich administratorów danych osobowych, m.in. w jednostkach służby zdrowia. Dlatego każdy szpital, przychodnia i gabinet lekarski powinny podjąć działania zmierzające do wyeliminowania lub zminimalizowania szans na wystąpienie niepożądanych problemów, które mogą się pojawić w związku z kontrolą. Poniżej znajdują się wskazówki, które pomogą pomyślnie przejść proces kontroli, również tej niezapowiedzianej.
Prawo pacjenta do dostępu do dokumentacji medycznej wynikające z ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta jest powszechnie znane i realizowane. Jednak RODO przyznało pacjentom niezależną, dodatkową podstawę do nieodpłatnego uzyskania dostępu do pełnej dokumentacji medycznej. Sprawdź, kiedy musisz stosować te zasady.
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych zajął się kwestią tworzenia przez lekarzy czarnych list pacjentów i jest to pierwsza tego typu sprawa w branży medycznej. Sprawdź, czy tworzenie list pacjentów, którzy np. nie odwołują wizyt, jest dopuszczalne.
Ministerstwo Zdrowia i Ministerstwo Cyfryzacji przygotowały "Przewodnik po RODO dla służby zdrowia". Jest to efekt prac zespołu zadaniowego ds. ochrony zdrowia działającego w ramach Grupy Roboczej ds. Ochrony Danych Osobowych utworzonej w Ministerstwie Cyfryzacji.
Przewodnik po RODO dla służby zdrowia jest pierwszym z pięciu materiałów wydanych przez Grupę. Jest to niezmiernie ważne opracowanie, dlatego że za każdym razem, gdy dochodzi do błędnego zrozumienia przepisów ochrony danych osobowych w szpitalach bądź przychodniach, cierpią na tym pacjenci.
W materiale znajdują się odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące RODO, m.in. o metody rejestracji pacjentów z poszanowaniem ich prywatności, o kwestie związane z opisywaniem leków danymi pacjenta czy o zagadnienia dotyczące możliwości zamieszczania tabliczek ze specjalnością lekarza na drzwiach gabinetów.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!