Pacjent w razie wystąpienia tzw. zdarzenia medycznego ma możliwość uzyskania odszkodowania i zadośćuczynienia. Sąd Najwyższy wypowiedział się w sprawie momentu, w którym szpital może skutecznie przedstawić proponowaną wysokość odszkodowania i zadośćuczynienia. Oto szczegóły.
Pacjent może dochodzić roszczeń od placówki medycznej nawet, jeśli zakażenie ujawni się po dłuższym czasie od pobytu w szpitalu. Podmiot leczniczy może ubezpieczyć się od ryzyka przeniesienia chorób zakaźnych, dodając do polisy dobrowolnego OC odpowiednią klauzulę.
Pierwszym krokiem w przygotowaniach do konfrontacji z roszczeniowym pacjentem jest spełnienie obowiązku ubezpieczenia OC i rozważenie rozszerzenia polisy o dobrowolne opcje. Jak to zrobić?
Określone działania, jak np. wydawanie zarządzeń dotyczących zasad wydawania dokumentacji medycznej, mogę Cię zabezpieczyć przed roszczeniowym pacjentem. Dowiedz się, o co warto zadbać, aby zabezpieczyć swoje interesy.
Spełnienie zadość prawu pacjenta do informacji pomoże Ci uzbroić się w odpowiednie instrumenty, które pozwolą obronić się przed roszczeniami pacjenta. Na co zatem zwracać uwagę podczas kontaktów z pacjentem?
Żeby mieć pewność, że właściwie będziesz mógł zrealizować prawo pacjenta do dostępu do dokumentacji medycznej, nie dopuszczaj do tego, aby lekarze wprowadzali do niej nieczytelne wpisy, błędne rozpoznania jednostek chorobowych czy usuwali wpisy. Co zrobić, aby dokumentacja była sprzymierzeńcem w walce z roszczeniowym pacjentem?
Opiekun faktyczny, np. osoba, która sprawowała opiekę nad pacjentem zanim przyprowadziła go do lekarza, może wyrazić ustnie lub pisemnie zgodę na badanie pacjenta. Jakie jeszcze ma uprawnienia i jak ich przestrzegać?
Czy zastanawiałeś się kiedyś, dla kogo prowadzimy dokumentację? Jak prowadzić dokumentację, aby w sądzie była wiarygodna? Posłuchaj, co radzi nasz ekspert, Aneta Naworska, radca prawny, Kancelaria Naworska Marszałek Jarzembska sp. k. w Toruniu.
Każdy obywatel ma prawo do świadczeń zdrowotnych, zwłaszcza w sytuacji zagrożenia życia. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy lekarz może odstąpić od leczenia, np. powołując się na klauzulę sumienia. Posłuchaj, co radzi nasz ekspert, Aneta Naworska, radca prawny, Kancelaria Naworska Marszałek Jarzembska sp. k. w Toruniu.
W codziennej pracy powinieneś dbać bezpieczeństwo pacjentów, odpowiednie ubezpieczenie (nie tylko obowiązkowe) i pamiętać o rodzinie pacjenta. Nie możesz lekceważyć pacjenta. Jeśli tak postępujesz, a mimo to pacjent lub rodzina wystąpią z roszczeniami, sprawa może trafić do sądu. Dowiedz się, jak wykazać, że Twoje działania były prawidłowe. Posłuchaj, co radzi nasz ekspert, Aneta Naworska, radca prawny, Kancelaria Naworska Marszałek Jarzembska sp. k. w Toruniu.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!