Jak się ustrzec przed roszczeniami zakażonego pacjenta

Dodano: 17 marca 2020
Jak się ustrzec przed roszczeniami zakażonego pacjenta

Pacjent może dochodzić roszczeń od placówki medycznej nawet, jeśli zakażenie ujawni się po dłuższym czasie od pobytu w szpitalu. Podmiot leczniczy może ubezpieczyć się od ryzyka przeniesienia chorób zakaźnych, dodając do polisy dobrowolnego OC odpowiednią klauzulę.

Do uzyskania odszkodowania przez pacjenta nie wystarczy wskazanie potencjalnej możliwości zetknięcia się z czynnikiem zakażenia. Musi on nie tylko przekonać sąd o tym, że prawdopodobieństwo zakażenia się w następstwie zabiegu medycznego było odpowiednio duże, ale i o tym, że sposób udzielania mu świadczenia zdrowotnego, stan sanitarny, procedury organizacyjne przemawiają za tym, że ten stopień prawdopodobieństwa, jest na tyle wysoki, że uzasadnia przyjęcie związku przyczynowego między pobytem poszkodowanego pacjenta a wystąpieniem u niego zakażenia (wyrok z 4 listopada 2005 r. Sąd Najwyższy V CK 182/05).

Pozostało jeszcze 82 % treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.