Często dochodzi do naruszeń zasad i przepisów w zakresie przetwarzania dokumentacji medycznej. Dowiedz się, jak unikać błędów popełnianych przez pracowników rejestracji w placówce medycznej i uniknij przykrych konsekwencji.
Nagrania z monitoringu są wyłączone z obowiązku zgłoszenia tego zbioru danych przez kierownika placówki do GIODO. Czy trzeba zatem uzyskać zgodę pacjenta na przetwarzanie danych z nagrań?
W poradni zdrowia psychicznego i psychologicznej podstawowym płatnikiem jest NFZ, ale placówka świadczy również usługi komercyjnie. To, czy należy prosić pacjentów o podpisanie oświadczenia o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych, będzie zależeć od celu ich przetwarzania.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 4 marca 2016 r. uznał, że organy skarbowe nie mogą karać lekarzy za odmowę przekazania danych osobowych pacjentów, którym lekarz udzielał świadczeń.
Lekarz w czasie postępowania kontrolnego prowadzonego przez urząd kontroli skarbowej nie ma obowiązku przekazać organowi na jego żądanie imiona, nazwiska i adresy pacjentów – orzekł 4 marca NSA (sygn. akt II FSK 1452/14).
Szpital, jako administrator danych osobowych swoich pacjentów, ma obowiązek zabezpieczyć dane m.in. przed ich udostępnieniem osobom nieupoważnionym.
NFZ może przetwarzać dane osobowe świadczeniodawcy i świadczeniobiorcy ponieważ zezwalają na to przepisy ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Administrator danych może powierzyć innemu podmiotowi przetwarzanie danych. W umowie należy określić, kto, komu, jakie dane i w jakim celu powierza. Koniecznie też trzeba zawrzeć klauzulę, że zleceniobiorca zapewni powierzonym danym dalszą ochronę.
Lekarze i pielęgniarki, niebędący funkcjonariuszami publicznymi, ale podlegający wpisowi do właściwego rejestru, nie mogą korzystać z ochrony danych w nim zawartych. Przede wszystkim dotyczy to imienia i nazwiska – uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi.
Wyrażona na prośbę pracodawcy pisemna zgoda pracownika na pobranie i przetworzenie jego linii papilarnych, narusza prawa pracownika i swobodę wyrażenia przez niego woli.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!