Bardzo istotne jest uświadomienie sobie roli, jaką w procesie przetwarzania danych osobowych pełni aparatura medyczna, a także ustalenie i przestrzeganie przez placówkę medyczną zasad nadzoru nad taką aparaturą. Sprawdź, jakie działania mające na celu zapewnienie ich bezpieczeństwa powinieneś podejmować?
Szpitale często realizują programy lekowe, co powoduje, że mają częstsze kontakty z firmami farmaceutycznymi. Zdarzają się przypadki, że firmy proszą o podawanie pierwszych siedmiu cyfr numerów PESEL pacjentów. Czy jest to zgodne z prawem?
W procesie rejestracji najważniejszy jest pacjent. Dlatego placówka medyczna w pierwszej kolejności powinna zadbać o ochronę jego danych osobowych. We właściwym zorganizowaniu tego obszaru działalności placówki medycznej będą pomocne wytyczne UODO. Zapoznaj się z nimi, bo ich przestrzeganie zminimalizuje negatywne skutki kontroli.
Jeżeli zatrudnimy personel w placówce, powinniśmy – tak jak na etapie rekrutacji - nadal pamiętać o ochronie danych osobowych. Ochrona ta obowiązuje bowiem zarówno w stosunku do pracowników, jak i osób zatrudnionych na podstawie tzw. niepracowniczych form zatrudnienia. Na co zwrócić uwagę w przypadku przetwarzania danych osobowych personelu?
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) nałożyła pierwszą karę w wysokości ponad 943 tys. zł za niedopełnienie obowiązku informacyjnego. Sprawdź, jakie wnioski płyną z tej sprawy dla placówek medycznych i czego unikać, aby nie narazić się na podobne konsekwencje.
W czasie rejestracji telefonicznej pobieramy od pacjenta m.in. imię, nazwisko, PESEL, czy datę urodzenia. Wynika to z przepisów i jest konieczne w świetle obowiązków względem NFZ. Dochodzi zatem do przetwarzania danych osobowych pacjenta. Jak w związku z tym wypełnić obowiązek informacyjny wobec pacjenta, o którym mówi RODO?
Przepisy RODO zmieniły zasady wyznaczenia inspektora ochrony danych i uwydatniły znaczenie takiej osoby w organizacji. Biorąc pod uwagę, że wiele jednostek ma obowiązek powołania inspektora, dowiedz się, jakie warunki powinien spełniać i jakimi kwalifikacjami powinien się wykazać.
W podmiotach leczniczych często dochodzi do ujawniania danych pacjentów w obecności osób trzecich, np. przez niewłaściwie zorganizowaną pracę w rejestracji. Osoby postronne słyszą imię i nazwisko rejestrowanego, jego PESEL, informację, na jakie badanie jest kierowany. Sprawdź, jak zgodnie z RODO chronić intymność pacjenta.
Z e-booka dowiesz się:
Do Urzędu Ochrony Danych Osobowych wpłynęły dwa wnioski o zatwierdzenie kodeksów branżowych dotyczących ochrony danych osobowych dla ochrony zdrowia. Autorami są Polska Federacja Szpitali i Federacja Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia Porozumienie Zielonogórskie. Zebranie w jednym miejscu zasad postępowania zgodnie z RODO jest odpowiedzią na potrzeby zarówno placówek medycznych, jak i pacjentów.
Ministerstwo Zdrowia i Ministerstwo Cyfryzacji przygotowały "Przewodnik po RODO dla służby zdrowia". Jest to efekt prac zespołu zadaniowego ds. ochrony zdrowia działającego w ramach Grupy Roboczej ds. Ochrony Danych Osobowych utworzonej w Ministerstwie Cyfryzacji.
Przewodnik po RODO dla służby zdrowia jest pierwszym z pięciu materiałów wydanych przez Grupę. Jest to niezmiernie ważne opracowanie, dlatego że za każdym razem, gdy dochodzi do błędnego zrozumienia przepisów ochrony danych osobowych w szpitalach bądź przychodniach, cierpią na tym pacjenci.
W materiale znajdują się odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące RODO, m.in. o metody rejestracji pacjentów z poszanowaniem ich prywatności, o kwestie związane z opisywaniem leków danymi pacjenta czy o zagadnienia dotyczące możliwości zamieszczania tabliczek ze specjalnością lekarza na drzwiach gabinetów.
Placówka medyczna/lekarz są zobligowani do posiadania dokumentacji, która opisuje politykę bezpieczeństwa ochrony danych osobowych i instrukcji zarządzania systemem informatycznym do przetwarzania danych osobowych. Co zawrzeć w tych dokumentach, aby właściwie wywiązać się z obowiązków nałożonych przez RODO?
Nowelizacja ustawy o ochronie danych osobowych, która weszła w życie w kwietniu 2016 r. wprowadziła wiele kontrowersyjnych rozwiązań. Dowiedz się, jakie to zmiany. Posłuchaj, co radzi nasz ekspert, Marcin Zemła, właściciel firmy obsługującej jednostki ochrony zdrowia w szerokim zakresie.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!