W dobie COVID-19 obowiązkiem placówek medycznych jest dalsze udzielanie świadczeń zdrowotnych w reżimie sanitarnym wynikającym z przepisów. Należy przy tym uwzględnić wskazania, komunikaty organów sprawujących kontrolę nad udzielaniem świadczeń zdrowotnych i stanowiska instytucji orzeczniczych.
Lista audytowa pomoże placówce medycznej w weryfikacji poprawności działania procedury i pozwoli opracować ewentualne działania korygujące.
Od 1 września 2020 r. skierowaniu do pracy niosącej ryzyko zakażenia przy zwalczaniu epidemii nie podlegają m.in. inwalidzi i osoby z orzeczonymi chorobami przewlekłymi, na których przebieg ma wpływ zakażenie lub zachorowanie na chorobę zakaźną będącą przyczyną epidemii lub orzeczona choroba przewlekła ma wpływ na przebieg lub zachorowanie na chorobę zakaźną.
W proponowanej nowelizacji tzw. ustawy covidowej znajduje się wiele restrykcyjnych, dyscyplinujących, dzielących środowisko lekarzy rozwiązań. Próba obarczenia lekarzy za dramatyczną sytuację w ochronie zdrowia grozi dodatkowym osłabieniem zaufania do środowiska – czytamy w komunikacie prezydium Naczelnej Izby Lekarskiej z 20 października. Dowiedz się, co jeszcze niepokoi środowisko lekarskie i jakie rozwiązania proponuje NIL.
Podmioty lecznicze, które odgórną decyzją sanepidu lub wojewody będą musiały przestać lub ograniczyć udzielanie świadczeń ze względu na sytuację epidemiczną, otrzymają wynagrodzenia w formie zaliczek – tak wynika ze znowelizowanego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.
Ministerstwo Zdrowia znowelizowało rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Wynika z niego, że podmioty lecznicze, które odgórną decyzją - Państwowej Inspekcji Sanitarnej lub właściwego organu - będą musiały przestać lub ograniczyć udzielanie świadczeń ze względu na sytuację epidemiczną, otrzymają wynagrodzenia w formie zaliczek.
Podmioty będą mogły wnioskować o wypłatę za okresy sprawozdawcze od 1 października do 31 grudnia 2020 r.
Przepisy weszły w życie 18 października z mocą od 1 października 2020 r.
W Polsce lawinowo rośnie wzrost zakażeń koronawirusem - dziś już ponad 9 tys. Placówki medyczne nie tylko zmagają się z obecną sytuacją, lecz także starają się minimalizować zagrożenia wśród pracowników. Istotnym wsparciem na czas drugiej fali epidemii jest stworzenie stanowiska związanego z obowiązkami dotyczącymi epidemii, w tym również zapewnienie pracownikom optymalnego psychofizycznego komfortu pracy. Jak to zrobić?
Ograniczenie do niezbędnego minimum lub czasowe zawieszenia udzielanie świadcze ń wykonywanych planowo w szpitalach – takie zalecenie wydał Narodowy Fundusz Zdrowia. Decyzja ma na celu zminimalizowanie rozprzestrzeniania się COVID-19 i zapewnienie dodatkowych łózek dla pacjent ó w wymagających pilnego przyjęcia do szpitala.
Zapewnienie bezpieczeństwa i zdrowia Polakom w walce z pandemią koronawirusa to cel rządzących, dlatego pojawiły się plany podwojenia obecnej liczby łóżek przeznaczonych dla chorych na COVID-19, budowy szpitali tymczasowych w każdym mieście wojewódzkim oraz włączenia prywatnego lecznictwa do walki z pandemią koronawirusa.
Podjęto decyzję o rozpoczęciu przygotowania szpitala tymczasowego. Pierwsza tego typu placówka powstanie na Stadionie PGE Narodowy. Będzie to filia warszawskiego szpitala MSWiA przy ul. Wołoskiej. W pierwszym etapie, szpital będzie mógł przyjąć pół tysiąca pacjentów z COVID-19.
Przekształcenie część szpitali powiatowych w „covidowe”, zwiększenie liczby łóżek do walki z koronawirusem i wprowadzenie udogodnień dla personelu medycznego – takie zmiany w związku z rosnącą krzywą zachorowań na koronawirusa zapowiedział Adam Niedzielski, minister zdrowia. Oto szczegóły proponowanych, pilnych zmian w ochronie zdrowia.
Narodowy Fundusz Zdrowia wydał zalecenie ograniczenia do niezbędnego minimum lub czasowego zawieszenia udzielania świadczeń wykonywanych planowo.
Ma to zminimalizować ryzyko transmisji infekcji COViD-19 i zapewnić dodatkowe łóżka szpitalne dla pacjentów wymagających pilnego przyjęcia do szpitala.
Przy ograniczeniu lub zawieszeniu udzielania świadczeń należy wziąć pod uwagę przyjęty plan leczenia oraz wysokie prawdopodobieństwo pobytu pacjenta po zabiegu w oddziale anestezjologii i intensywnej terapii.
Zalecenie dotyczy przede wszystkim planowanych pobytów w szpitalach w celu:
Ograniczenie nie powinno dotyczyć planowej diagnostyki i leczenia chorób nowotworowych.
NFZ przypomina, że w każdym przypadku odroczenia terminu udzielenia świadczenia, należy indywidualnie ocenić oraz wziąć pod uwagę uwarunkowania i ryzyka dotyczące stanu zdrowia pacjentów, a także prawdopodobieństwo jego pogorszenia oraz potencjalne skutki.
Od 17 października zmieniają się zasady funkcjonowania punktów gastronomicznych, zawiesza się działalność basenów i siłowni, a także ogranicza maksymalną liczbę uczestników zgromadzeń publicznych. Rząd wprowadza nowe narzędzia do walki z koronawirusem.
Żebyzapewnić bezpieczeństwo najbardziej wrażliwej i narażonej na COVID-19 grupy – seniorów, od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00 – 12:00 w sklepie, aptece i na poczcie wprowadza się godziny wyłącznie dla osób powyżej 60. roku życia.
Oprócz tego zaostrza się zasady epidemiczne w domach pomocy społecznej i placówkach opieki, a także zaleca maksymalne ograniczenie kontaktu z osobami powyżej 70. roku życia.
Nowe zasady bezpieczeństwa w całym kraju:
Strefa żółta (cały kraj, z wyjątkiem powiatów ze strefy czerwonej):
Strefa czerwona:
Oprócz tego w strefie czerwonej obowiązują takie same zasady bezpieczeństwa, jak w strefie żółtej:
Co prawda już wcześniej pacjenci mogli zapisywać się telefoniczne do lekarzy, a zmuszanie do osobistej rejestracji traktowano jednoznacznie jako sprzeczne z przepisami i godzące w prawa pacjenta. Ograniczenie zapisów wyłącznie do drogi telefonicznej stanowi jednak duże wyzwanie dla wielu podmiotów. Jak to zorganizować, aby nie zakłócić pracy rejestracji?
Poinformowanie pacjenta podczas teleporady, czy konieczna jest osobista wizyta u lekarza, zapewnienie poufności i bezpieczeństwa podczas przesyłania cyfrowej dokumentacji medycznej, a także odpowiednie potwierdzenie tożsamości rozmówcy – takie standardy organizacyjne zgodnie z najnowszymi przepisami muszą spełnić przychodnie POZ.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!