Dopłaty do świadczeń zdrowotnych – dlaczego placówki medyczne nie mogą ich pobierać
Podmiot leczniczy nie może oferować usług, za które pacjent miałby dopłacać. Takie postępowanie wiązałoby się z zarzutem działania niezgodnie z umową podpisaną z NFZ. Sprawdź, dlaczego placówki medyczne nie mogą pobierać dopłat do świadczeń gwarantowanych i refundowanych przez NFZ.
Kiedy można ograniczyć prawa pacjenta
W wyjątkowych sytuacjach placówki szpitalne mogą ograniczyć prawa pacjenta. Jednak wtedy zarówno lekarz, jak i kierownik podmiotu leczniczego, korzystający z możliwości niezastosowania lub ograniczenia praw pacjenta, muszą być przygotowani na konieczność uzasadnienia swoich decyzji. Sprawdź, kiedy dopuszczalne jest ograniczenie praw pacjenta.
Jak zadbać o żywienie pacjentów w szpitalach
W każdej historii choroby powinien znaleźć się dokument oceniający stan odżywienia chorego. Za niespełnienie tego wymogu grozi kara finansowa dla świadczeniodawcy lub całkowite zerwanie kontraktu z NFZ. Sprawdź, jak dbać o żywienie pacjentów w szpitalach.
Odwiedziny pacjentów w zakładzie opiekuńczo-leczniczym – poznaj zalecenia resortu zdrowia
Zakłady opiekuńczo-lecznicze mogą wznawiać odwiedziny z zachowaniem środków zapobiegania i kontroli zakażeń. Resort zdrowia wydał zalecenia dotyczące organizacji odwiedzin u pacjentów. Sprawdź, jakie wymogi należy spełnić.
Kiedy pacjent może skorzystać z prawa do bycia zapomnianym
Pacjent zwraca się do psychologa lub psychiatry, u których prowadzi terapię o usunięcie jego danych. Czy są oni zobowiązani to uczynić? Kiedy pacjent może skorzystać z prawa do bycia zapomnianym?
Jak uszanować prawa pacjentów w dobie pandemii
Z obsługą pacjentów jest tak, jak z edukacją zdrowotną. Teoretycznie wiadomo, jakie są zasady i przepisy (chociaż nie zawsze to oczywiste dla wszystkich pracowników), ale ich stosowanie w praktyce wciąż kuleje, i to na każdym etapie leczenia. Sprawdź, jak przestrzegać prawa pacjentów w dobie pandemii.
Jak właściwie rejestrować pacjentów
Szukając najlepszego sposobu na wzrost efektywności pracy rejestracji, trzeba wziąć pod uwagę specyfikę placówki medycznej – jej wielkość czy świadczone usługi. Sprawdź jak prawidłowo rejestrować pacjentów.
Jak rozwiązywać konflikty z trudnym pacjentem?
Zachowania lekarzy czy pielęgniarek, a nie ich kompetencje, są zazwyczaj zarzewiem konfliktów między pacjentami a personelem medycznym. Jak rozwiązywać konflikty z trudnym pacjentem?
Jakie naruszenia trafiają do Rzecznika Praw Pacjenta
Prowadzenie postępowań wyjaśniających, gdy Rzecznik Praw Pacjenta poweźmie wiadomość uprawdopodabniającą naruszenie praw pacjenta, to jeden z obszarów działalności tego organu. Jakie naruszenia trafiają do Rzecznika Praw Pacjenta? W jaki sposób należy chronić ustawowe prawa pacjenta? Co może zrobić placówka medyczna, aby nie dopuścić do naruszeń w tym zakresie?
Transport pacjenta zakażonego SARS-CoV-2- jakich zasad przestrzegać
Placówki medyczne, które udzielają świadczeń w związku z przeciwdziałaniem COVID-19, w tym m.in. transportu sanitarnego, mają obowiązek zorganizowania odpowiedniego rodzaju transportu przeznaczonego dla pacjenta, u którego stwierdzono zarażenie wirusem SARS-CoV-2. Jakie przypadki uzasadniają jego stosowanie?