Coraz częściej, rozmawiając z wieloma lekarzami, którzy są ofiarami roszczeniowości pacjentów, słyszę o ogromnym stresie, towarzyszącym im podczas wykonywania zawodu w czasie trwania sprawy sądowej i po niej. Najczęściej lekarze podają następujące objawy: zmianę postrzegania pacjenta, lek związanym z wykonywaniem zawodu, stany depresyjne, niechęć do ludzi, unikanie podejmowania trudnych decyzji, chęć porzucenia zawodu, zniechęcanie rodziny/dzieci do wykonywania zawodu medycznego. W amerykańskim piśmiennictwie medycznym objawy te określa się jako MMSS (medical malpractice stress syndrome) – zespół stresu związanego z błędem medycznym
Często na wykładach zwracam uwagę na konieczność kontrolowania przez lekarza, czy pacjent przestrzega zaleceń lekarskich. Wielu lekarzy wyraża dla tego stanowiska zrozumienie z przyczyn medycznych, wielu też – dość zasadnie – wskazuje, że prawo nie nakłada na lekarza takiego obowiązku. A zatem dlaczego warto kontrolować przestrzeganie zaleceń przez pacjentów?
Każdy z nas chciałby wyglądać młodo i pięknie. W obecnych czasach jest to możliwe do osiągnięcia poprzez operacje plastyczne na które stać coraz więcej osób. W związku z tym, że takich zabiegów poprawiających wygląd dokonuje się coraz więcej wzrósł odsetek nieudanych operacji plastycznych.
Gdy do placówki medycznej wpływa skarga od pacjenta lub jakiekolwiek inne pismo, które wskazuje na możliwość skierowania sprawy do sądu, kierownictwo podmiotu leczniczego często wzywa lekarza do złożenia wyjaśnień na piśmie. Czy jest to właściwe postępowanie i czym grozi?
W sytuacji gdy pacjent zarzuca placówce, że padł ofiarą błędu medycznego, zawsze warto zaczynać od propozycji ugody. Jeśli nie ma na to szans, trzeba dobrze przygotować się do procesu. Jakie kroki ma podjąć kierownik placówki, do której trafiło roszczenie?
Pacjenci najczęściej są niezadowoleni ze skutku leczenia lub obsługi pielęgnacyjno-opiekuńczej. Dlatego w kontekście ewentualnych roszczeń warto rozważyć prawa i obowiązki każdego z uczestników procesu terapeutycznego, tj. lekarza i pacjenta.
Zakażenia wewnątrzszpitalne, zaniedbania logistyczne, brak dostępu do diagnostyki, wymaganego sprzętu, a nawet niewłaściwa polityka urlopowa to najczęstsze błędy organizacyjne będące przedmiotem sporów sądowych.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!