Odszkodowanie za nieudaną operację plastyczną

Każdy z nas chciałby wyglądać młodo i pięknie. W obecnych czasach jest to możliwe do osiągnięcia poprzez operacje plastyczne na które stać coraz więcej osób. W związku z tym, że takich zabiegów poprawiających wygląd dokonuje się coraz więcej wzrósł odsetek nieudanych operacji plastycznych.

Nie są to sprawy tak drastyczne, jak sprawa szwedki sprzed kilku lat, która poddawała się operacji w Polsce, a cały zabieg skończył się jej trwałym poważnym kalectwem. Zazwyczaj są to źle wykonane zabiegi ujędrniające skórę lub usuwające przebarwienia (np. poparzenie laserem), nieudana liposukcja czy źle wygładzone zmarszczki.

Wydawać by się mogło, że lekarz robił co mógł, ale skoro się nie udało, a nie popełnił błędu medycznego, z odszkodowania nici. Jednakże zabiegi upiększające czy też operacje plastyczne nie są zabiegami mającymi na celu wyleczenie. Są to operacje niebędące zabiegami koniecznymi, za wyjątkiem oczywiście operacji plastycznych osób poparzonych czy po wypadkach (np. rekonstrukcja twarzy). W przypadku operacji plastycznych lekarz odpowiada za rezultat swojego działania a nie jak w przypadku leczenia ratującego zdrowie i życie, gdzie odpowiada za dołożenie należytej staranności.

Chirurg plastyczny dokonujący zabiegu lub operacji plastycznej musi poinformować pacjenta o wszystkich niekorzystnych następstwach zabiegu. Pacjent podpisuje z lekarzem umowę na wykonanie operacji czy zabiegu, a lekarz odpowiada za jej należyte wykonanie. Zazwyczaj przy operacjach plastycznych ustala się z lekarzem, jakie ma być efekt operacji (np. wygładzone zmarszczki, zmniejszony nos, odessany tłuszcz z brzucha). Takie ustalenia są wyznacznikiem efektu, który lekarz ma osiągnąć.

Jeżeli nie uda się ustalonego efektu osiągnąć z winy lekarza, odpowiada on za nienależyte wykonanie umowy. W takiej sprawie pacjent przede wszystkim musi udowodnić, że zamiarem stron było osiągniecie efektu w postaci poprawy wyglądu oraz, że efektu tego obiektywnie nie osiągnięto.

Autor: Daniel Anweiler, adwokat, prowadzi bloga o skutecznym dochodzeniu odszkodowań za błędy medyczne
zadośćuczynienie, krzywda pacjenta

Uzyskaj nieograniczony
dostęp do SerwisZOZ.pl

  • Aktualne informacje o zmianach prawnych
  • Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
  • Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur
UZYSKAJ NIEOGRANICZONY DOSTĘP

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy