Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o działalności leczniczej i ustawy o zawodzie fizjoterapeuty (29 maja pojawił się na stronach Kancelarii Premiera) fizjoterapeuci wykonujący indywidualną praktykę zawodową nie będą musieli zakładać podmiotów leczniczych.
W Polsce prywatne praktyki fizjoterapeutyczne – zgodnie z danymi GUS – prowadzi 28 tys. osób. Część z nich prowadzi usługi w domach pacjentów. Zgodnie z dotychczasowymi zapisami, wszyscy fizjoterapeuci w Polsce prowadzący działalność gospodarczą od 30 listopada tego roku musieliby stać się podmiotami leczniczymi.
Przypomnijmy, że od 1 czerwca zawód fizjoterapeuty będą mogły wykonywać tylko osoby, które uzyskały prawo wykonywania zawodu fizjoterapeuty, a brak wpisania do Krajowego Rejestru skutkować będzie utratą prawa do wykonywania zawodu.
Ustawa o zawodzie fizjoterapeuty uregulowała m.in. wykonywanie zawodu, kształcenia i działanie samorządu zawodowego.
Nowelizacja ustawy o ochronie danych osobowych, która weszła w życie w kwietniu 2016 r. wprowadziła wiele kontrowersyjnych rozwiązań. Dowiedz się, jakie to zmiany. Posłuchaj, co radzi nasz ekspert, Marcin Zemła, właściciel firmy obsługującej jednostki ochrony zdrowia w szerokim zakresie.
Ograniczenie pacjentom informacji o jego prawach to naruszenie zbiorowych prawn pacjenta. Jak do tego nie dopuścić? Posłuchaj, co radzi nasz ekspert, Aneta Naworska, radca prawny, Kancelaria Naworska Marszałek Jarzembska sp. k. w Toruniu.
Niestosowanie przez szpital parawanów, zwracanie się do pacjenta po nazwisku czy braki w dokumentacji medycznej w zakresie ordynacji leków to najczętssze z naruszeń praw pacjenta. Dostrzegł je Rzecznik Praw Pacjenta. Posłuchaj, co radzi nasz ekspert, Aneta Naworska, radca prawny, Kancelaria Naworska Marszałek Jarzembska sp. k. w Toruniu.
Jakie pierwsze kroki podjąć, wdrażając procedury ochrony danych w placówce medycznej, jak określić zagrożenia związane z tym obszarem, aby zminimalizować ryzyko wycieku danych, na jakie zagadnienia zwrócić uwagę w pierwszej kolejności. Posłuchaj, co radzi nasz ekspert, Marcin Zemła, właściciel firmy obsługującej jednostki ochrony zdrowia w szerokim zakresie.
Pacjent ma prawo do informacji o swoim stanie zdrowia. O czym go informować, aby działać zgodnie z przepisami? Posłuchaj, co radzi nasz ekspert, Aneta Naworska, radca prawny, Kancelaria Naworska Marszałek Jarzembska sp. k. w Toruniu.
Kiedy powołać administratora bezpieczeństwa informacji, jakie zbiory danych rejestrować, kto może pełnić funkcję ABI. Posłuchaj, co radzi nasz ekspert, Marcin Zemła, właściciel firmy obsługującej jednostki ochrony zdrowia w szerokim zakresie.
Umiejętność prowadzenia placówki medycznej w taki sposób, aby zwiększyć pozytywny wkład w społeczeństwo, a jednocześnie minimalizować negatywne skutki działalności, stanowi trzon społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Jak prowadzić programy tego typu?
Jakie operacje nazywamy przetwarzaniem danych, kiedy możemy je przetwarzać w placówkach medycznych. Posłuchaj, co radzi nasz ekspert, Marcin Zemła, właściciel firmy obsługującej jednostki ochrony zdrowia w szerokim zakresie.
Rzecznik Prawa Pacjenta surowo karze za zbiorowe naruszenia praw pacjenta. Dlatego trzeba pamiętać, kiedy można ograniczać prawa pacjentów. Jakich sytuacji to dotyczy? Posłuchaj, co radzi nasz ekspert, Aneta Naworska, radca prawny, Kancelaria Naworska Marszałek Jarzembska sp. k. w Toruniu.
Pacjent może upoważnić wskazane przez siebie osoby do dostępu do dokumentacji medycznej. Najbardziej optymalna jest forma pisemna. Problem pojawia się wtedy, gdy pacjent udziela upoważnienia już po wyjściu ze szpitala. Jak ma wtedy postąpić placówka? Posłuchaj, co radzi nasz ekspert, Aneta Naworska, radca prawny, Kancelaria Naworska Marszałek Jarzembska sp. k. w Toruniu.
Rzecznik Praw Pacjenta nałożył na jedną z placówek medycznych surową karę w wysokości 50 tys. zł za nieudostępnienie dokumentacji medycznej pacjentowi. Trzeba pamiętać, że dokumentację udostępnia się pacjentom zawsze na ich żądanie, w formie kserokopii, odpisów, a także oryginałów. Podmioty będą się bronić przed tego typu praktykami. Jak zatem zobowiązać pacjentów do zwrotu oryginałów dokumentacji? Posłuchaj, co radzi nasz ekspert, Aneta Naworska, radca prawny, Kancelaria Naworska Marszałek Jarzembska sp. k. w Toruniu.
Wszelkie naruszenia praw pacjenta mogą skutkować wypłatą zadośćuczynienia przez placówkę. Najczęściej dochodzi do nieprawidłowości w zakresie braku uświadomionej zgody na leczenie i zabiegi. Co jeszcze grozi podmiotowi leczniczemu i jak uniknąć dotkliwych konsekwencji finansowych? Posłuchaj, co radzi nasz ekspert, Aneta Naworska, radca prawny, Kancelaria Naworska Marszałek Jarzembska sp. k. w Toruniu.
W niektórych przypadkach wewnętrzne ustalenia mogą określać sposób, w jaki pracownicy będą zobowiązani korzystać z 15-minutowej przerwy w pracy. Mogą np. ograniczać możliwość opuszczania w tym czasie zakładu pracy.
Podmioty prowadzące działalność w formie innej niż indywidualna lub grupowa praktyka lekarza i lekarza dentysty, nieprzekraczające obrotu 20.000 zł ze sprzedaży usług w danym roku podatkowym, mogą zrezygnować z prowadzenia ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!