Sytuacje kryzysowe w podmiotach leczniczych

Ochrona zdrowia jest jedną z najbardziej podatnych i wrażliwych na kryzys branż, dlatego że mamy tu do czynienia ze zdrowiem i życiem ludzkim.  Podmioty lecznicze do sytuacji kryzysowych raczej się nie przygotowują, a poważny problem może pojawić się nagle i w najmniej oczekiwanym momencie, jak np. fatalny w skutkach błąd lekarza, odmowa udzielenia pomocy, pomyłka medyczna, awaria sprzętu ratującego życie, zwolnienia i strajk pracowników, niezadowolony z obsługi pacjent itd.

Zanim opisany kryzys się pojawi, należy go przewidzieć i odpowiednio się do niego przygotować. Dobrze jest, gdy placówka medyczna posiada procedury postępowania w tego typu sytuacjach. Bardzo ważna jest także sprawnie funkcjonująca komunikacja wewnętrzna. Pracownicy powinni zostać niezwłocznie poinformowani co się dzieje w placówce i poinstruowani jak postępować. Brak wyjaśnień zachwieje poczuciem bezpieczeństwa pracowników, a także wywoła niepotrzebną falę niepotwierdzonych plotek. Ważnym jest wyznaczenie jednej osoby, (zazwyczaj jest to rzecznik lub dyrektor) do kontaktu z mediami oraz ustalenie jednolicie brzmiących komunikatów. Jednym z największych błędów managerów szpitali jest unikanie kontaktu z mediami.

Zyskaj darmowy dostęp do portalu serwiszoz.pl. Gwarantujemy, że znajdziesz na nim odpowiedzi na nurtujące Cię pytania! Nic za to nie zapłacisz. Zarejestruj się. To zajmie tylko 15 sekund!>>

Kiedy sytuacja kryzysowa wydaje się być opanowana, należy realizować składane obietnice poprawy sytuacji. Dobrą opinię łatwo stracić, natomiast odzyskanie zaufania okazuje się bardzo trudne. W wielu przypadkach radykalne posunięcia (odsunięcia ze stanowiska czy nawet zwolnienia) są jedyną szansą na uratowanie opinii całej placówki.

Wszystkie tematy związane z ochroną zdrowia są potencjalnie kryzysogenne, a przytoczone powyżej problemy wpływają na utratę wizerunku i reputacji placówek medycznych. Warto zatem pamiętać, o umiejętnym zarządzaniu, myśleniu prewencyjnym, co może przynieść wiele pożytku i zbudować pozytywny obraz szpitala na wiele lat.

Autor: Greta Kanownik

Nie masz jeszcze konta?

Zamów pełny dostęp do portalu


SPRAWDŹ OFERTĘ

Chcesz przetestować nasze usługi?

Załóż konto testowe na 24 godziny


ZAŁÓŻ KONTO TESTOWE NA 24 GODZINY

Pełny dostęp do portalu to:

  • Aktualność tematów
  • Szeroki zasób informacji eksperckich
  • Porady ekspertów za pośrednictwem e-maila
  • Gotowe rozwiązania najistotniejszych problemów
Sprawdź »