Zanim opisany kryzys się pojawi, należy go przewidzieć i odpowiednio się do niego przygotować. Dobrze jest, gdy placówka medyczna posiada procedury postępowania w tego typu sytuacjach. Bardzo ważna jest także sprawnie funkcjonująca komunikacja wewnętrzna. Pracownicy powinni zostać niezwłocznie poinformowani co się dzieje w placówce i poinstruowani jak postępować. Brak wyjaśnień zachwieje poczuciem bezpieczeństwa pracowników, a także wywoła niepotrzebną falę niepotwierdzonych plotek. Ważnym jest wyznaczenie jednej osoby, (zazwyczaj jest to rzecznik lub dyrektor) do kontaktu z mediami oraz ustalenie jednolicie brzmiących komunikatów. Jednym z największych błędów managerów szpitali jest unikanie kontaktu z mediami.
Sytuacje kryzysowe w podmiotach leczniczych
Ochrona zdrowia jest jedną z najbardziej podatnych i wrażliwych na kryzys branż, dlatego że mamy tu do czynienia ze zdrowiem i życiem ludzkim. Podmioty lecznicze do sytuacji kryzysowych raczej się nie przygotowują, a poważny problem może pojawić się nagle i w najmniej oczekiwanym momencie, jak np. fatalny w skutkach błąd lekarza, odmowa udzielenia pomocy, pomyłka medyczna, awaria sprzętu ratującego życie, zwolnienia i strajk pracowników, niezadowolony z obsługi pacjent itd.
Kiedy sytuacja kryzysowa wydaje się być opanowana, należy realizować składane obietnice poprawy sytuacji. Dobrą opinię łatwo stracić, natomiast odzyskanie zaufania okazuje się bardzo trudne. W wielu przypadkach radykalne posunięcia (odsunięcia ze stanowiska czy nawet zwolnienia) są jedyną szansą na uratowanie opinii całej placówki.
Wszystkie tematy związane z ochroną zdrowia są potencjalnie kryzysogenne, a przytoczone powyżej problemy wpływają na utratę wizerunku i reputacji placówek medycznych. Warto zatem pamiętać, o umiejętnym zarządzaniu, myśleniu prewencyjnym, co może przynieść wiele pożytku i zbudować pozytywny obraz szpitala na wiele lat.
Uzyskaj nieograniczony dostęp do SerwisZOZ.pl
- Aktualne informacje o zmianach prawnych
- Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
- Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur