Gdy pacjent odmawia leczenia lub wykonania innych czynności medycznych, lekarz musi przeanalizować każdy taki przypadek przez pryzmat wiedzy medycznej i etyki lekarskiej. Oto wskazówki, jakie kroki podjąć w takiej sytuacji.
E-rejestracja jest czynna 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu, pacjent nie musi osobiście pojawić się w przychodni i czekać w kolejce do rejestracji. Nie musi także dzwonić do placówki. Dowiedz się, dlaczego warto wdrożyć e-rejestrację.
Zapraszamy naszych prenumeratorów do udziału webinarium pt. „ Pacjent nieświadomy – jak odebrać zgodę na zabieg i leczenie?”. Webinarium poprowadzi: mec. dr Ewelina Tylińska - Senior Lawyer/Adwokat w F/K LEGAL.
W tym odcinku podcastu „Prawo dla zdrowia” znajdziesz wskazówki dotyczące prawnych aspektów komunikacji z pacjentem i prowadzenia komunikacji z pacjentami w świetle ewentualnej odpowiedzialności prawnej.
Internetowe Konto Pacjenta jest bezpłatną aplikacją Ministerstwa Zdrowia, która pozwala pacjentowi samodzielnie zarządzać sprawami zdrowotnymi. Podmiot leczniczy odbierający oświadczenia od pacjentów ma obowiązek poinformowania ich o możliwości złożenia danego oświadczenia za pomocą IKP. Jak to robić?
Placówka medyczna nie ma obowiązku odbierać i załączać do dokumentacji medycznej oświadczeń pacjenta, jeżeli zdecyduje się on skorzystać z rozwiązań oferowanych przez Internetowe Konto Pacjenta i wypełni tam stosowne oświadczenia. Poznaj te nowe rozwiązania.
Odpowiednie przygotowanie sali chirurgicznej do zabiegów chorych na COVID-19 jest równie ważne, jak ich odpowiednie przeprowadzanie.
Właściwie przygotowana sala, a także wykonywanie zabiegów chirurgicznych według procedur, przyczynia się do skutecznej walki z pandemią COVID-19, przez zminimalizowanie transmisji wirusa z osoby operowanej na personel medyczny.
Celem procedury jest bezpieczne przygotowanie bloku operacyjnego, gdzie są wykonywane zabiegi chirurgiczne u chorych na COVID-19. Jej właściwe przestrzeganie jest konieczne, aby zminimalizować do minimum zakażenie się wirusem SARS-CoV-2 przez personel medyczny i personel sprzątający.
Prawo do świadczeń zdrowotnych to prawo pacjenta, które jest nieprzestrzegane w Polsce w wysokim stopniu – tak wynika ze sprawozdania Rzecznika Praw Pacjenta dotyczącego przestrzegania praw pacjenta w Polsce za 2019 rok. Jak można poprawić tę sytuację w placówkach medycznych?
Pacjent może złożyć upoważnienie o charakterze ogólnym w jednym podmiocie medycznym. Czy upoważnia ono do dostępu do dokumentacji medycznej przechowywanej również w innej placówce i powinno być uznawane?
Pacjent w razie wystąpienia tzw. zdarzenia medycznego ma możliwość uzyskania odszkodowania i zadośćuczynienia. Sąd Najwyższy wypowiedział się w sprawie momentu, w którym szpital może skutecznie przedstawić proponowaną wysokość odszkodowania i zadośćuczynienia. Oto szczegóły.
Przedmiotem procedury jest sposób komunikacji z pacjentem, którego wynik badania nie był znany w trakcie hospitalizacji. Procedura obejmuje również ewentualne wyznaczanie wizyty kontrolnej i ustalanie dalszego postępowania w przypadku wyników alarmujących lub wątpliwych.
Procedura ma na celu wprowadzenie jednolitych zasad komunikowania się z pacjentem przez personel szpitala w przypadku, gdy szpital uzyskał wyniki badań pacjenta po wypisaniu go ze szpitala.
Obecnie można wykonać trzy rodzaje testów w kierunku SARS-CoV-2: testy serologiczne, immunochromatyczne i testy metodami molekularnymi, np. RT-PCR, które wykrywają obecność materiału genetycznego wirusa.
Celem procedury jest określenie zasad dotyczących poboru i transportu materiału do badań RT-PCR w kierunku zakażeń układu oddechowego przez SARS-CoV-2 (zgodnie z rekomendacjami WHO I ECDC).
W dobie COVID-19 obowiązkiem placówek medycznych jest dalsze udzielanie świadczeń zdrowotnych w reżimie sanitarnym wynikającym z przepisów. Należy przy tym uwzględnić wskazania, komunikaty organów sprawujących kontrolę nad udzielaniem świadczeń zdrowotnych i stanowiska instytucji orzeczniczych.
Lista audytowa pomoże placówce medycznej w weryfikacji poprawności działania procedury i pozwoli opracować ewentualne działania korygujące.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!