Zanim pacjent pojawi się u lekarza lub w pracowni wykonującej badania diagnostyczne najpierw przechodzi proces rejestracji i może to zrobić na kilka sposobów. Pracownik rejestracji zobowiązany jest uzyskać od pacjenta oraz przekazać pacjentowi dość duży zasób danych i informacji. Co obejmuje ta wymiana informacji?
Przechodzenie przez placówki medyczne na dokumentację medyczną w postaci elektronicznej wiąże się z przetwarzaniem ogromnej ilości danych. Placówki mogą budować własne serwerownie lub zlecać tę usługę na zewnątrz. W odpowiedzi na zapotrzebowanie przechowywania danych osobowych powstają wyspecjalizowane bunkry danych o pacjentach. Poznaj te nowoczesne rozwiązania i sprawdź, czy warto z nich korzystać.
Żeby upowszechnić korzystanie z aplikacji, lekarze rodzinni będą mogli aktywować Internetowe Konta Pacjentów i otrzymają z tego tytułu dodatkowe wynagrodzenie. Poznaj szczegóły nowego zarządzenia prezesa NFZ.
Z e-booka dowiesz się:
W dobie rozwiniętych technologii przyszłość placówek medycznych i małych gabinetów lekarskich w dużym stopniu zależy od umiejętności komunikacyjnych lekarzy. Sprawdź, czy dobrze przeprowadzona rozmowa z pacjentem zwiększy szanse na sukces rynkowy.
W jednym z pytań poruszono niezwykle ciekawy wątek, dotyczący związku wysokości odszkodowania i zadośćuczynienia dla pacjenta z ubezpieczeniem obowiązkowym lekarza. Warto temat ten omówić, ponieważ w środowisku medycznym dość często spotykam się z nieprawdziwym przekonaniem, że wysokość ubezpieczenia obowiązkowego jest swego rodzaju wyznacznikiem wysokości rekompensaty dla pacjenta.
Lekarz może się spotkać z sytuacją, w której pacjent wykazuje nadmierne zainteresowanie obraną metodą leczenia. Niekiedy leczony uważa lekarza jedynie za wykonawcę własnego planu. Wiele takich spraw kończyło się w sądach powszechnych i dyscyplinarnych. Dowiedz się zatem, na co możesz pozwolić pacjentowi ingerującemu w przyjętą metodę leczenia.
Rozwój turystyki medycznej pozwala lekarzom na przyjmowanie w swoich gabinetach pacjentów z innych krajów, nie tylko z tych należących do Unii Europejskiej, lecz również z tzw. państw trzecich. W związku z tak zróżnicowaną pod względem obywatelstwa grupą pacjentów powstaje zatem pytanie, czy i jak stosować wobec nich nowe prawo o ochronie danych osobowych.
Krajowy system bezpieczeństwa ma zmotywować podmioty mające szczególne znaczenie dla funkcjonowania państwa, w tym szpitale, do zwiększenia ochrony przetwarzanych danych. Dlatego nakłada na nie wiele obowiązków, które mają doprowadzić do ujednolicenia systemów bezpieczeństwa, co docelowo ma za zadanie chronić przed cyberatakami.
Ostatnio jeden z użytkowników mojej strony opisał następującą sytuację: „pojechałem na wizytę domową do starszej pani, mojej pacjentki (jestem lekarzem rodzinnym). W czasie wizyty zorientowałem się, że córka tej pani włączyła w telefonie nagrywanie i ciągle mnie pytała, czy nie trzeba mamy zabrać do szpitala. Nie wiedziałem co robić, więc dokończyłem wizytę. Czy w takiej sytuacji mogę odmówić kontynuowania wizyty i wyjść?”
Grupowanie pacjentów w SOR-ach według stopnia pilności udzielenia świadczenia, czyli stanu zagrożenia życia i zdrowia będzie obowiązkowe – takie zmiany zakłada projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw przyjęty 5 lutego przez rząd.
Dodatkowo powstanie system przetwarzający dane o liczbie pacjentów w stanie nagłego zagrożenia zdrowia, kategorii przypisanej im w wyniku tzw. segregacji medycznej i czasie oczekiwania na pomoc w szpitalnym oddziale ratunkowym, który umożliwi bieżące informowanie pacjentów o przewidywanym czasie oczekiwania na udzielenie im pomocy przez lekarza SOR. Do 2027 r. to zadanie ma realizować Lotnicze Pogotowie Ratunkowe.
Kolejnym rozwiązaniem będą tzw. ostre i tępe dyżury. W praktyce obsada lekarska i pielęgniarska będzie dostosowana do charakteru dyżuru w szpitalu. Na tzw. ostre dyżury będą kierowane karetki pogotowia. Harmonogramy dyżurów ustali wojewoda na wniosek szpitali w porozumieniu z NFZ. Harmonogramy będą zamieszczane na stronach WWW wojewody i NFZ - pacjenci będą mogli sprawdzić, do którego szpitala najlepiej się udać.
Zaproponowano także zmiany w udzielaniu świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Po zmianach szpitale ogólnopolskie (np. szpitale kliniczne) będą mogły udzielać tych świadczeń, jeśli mają szpitalną izbę przyjęć lub szpitalny oddział ratunkowy.
Rolą kierownika jest zadbanie o to, aby wszyscy członkowie zespołu rozumieli, że pacjent jest najistotniejszy. Jak to osiągnąć, aby zamiast rywalizacji między pracownikami, koncentracji na hierarchii w strukturze organizacyjnej, wszyscy wspólnie pracowali nad marką placówki medycznej?
Pacjent za życia będzie mógł wyrazić sprzeciw wobec dostępu bliskich do informacji medycznej o nim po jego śmierci, a w sprawach spornych w tej kwestii będzie decydować sąd – to najnowsze zmiany wynikające z nowelizacji ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty z 6 grudnia 2018 r., która wchodzi w życie 9 lutego.
Celem ustawy jest zmiana przepisów dotyczących obowiązku zachowania w tajemnicy informacji związanych z pacjentem po jego śmierci przez osoby wykonujące zawód medyczny. Z jednej strony, na mocy tej ustawy, dostęp osób bliskich do tych informacji zostanie poddany kontroli sądowej, co zapewni ochronę prywatności zmarłego pacjenta po jego śmierci. Z drugiej zaś wyeliminuje aktualne, bardzo nieprecyzyjne przepisy, których realizacja powoduje ogromne problemy, a wielokrotnie w praktyce bliscy osoby zmarłej nie mają możliwości uzyskania niezbędnych informacji.
Osoba odbierająca rzeczy oddane do depozytu szpitala może okazać dowód osobisty w celu jej identyfikacji, ale kategorycznie odmówi, aby numer dowodu wpisać do formularza wydania tych rzeczy, powołując się na uprawnienia RODO. Jak postąpić w takiej sytuacji?
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!