Określone działania, jak np. wydawanie zarządzeń dotyczących zasad wydawania dokumentacji medycznej, mogę Cię zabezpieczyć przed roszczeniowym pacjentem. Dowiedz się, o co warto zadbać, aby zabezpieczyć swoje interesy.
Spełnienie zadość prawu pacjenta do informacji pomoże Ci uzbroić się w odpowiednie instrumenty, które pozwolą obronić się przed roszczeniami pacjenta. Na co zatem zwracać uwagę podczas kontaktów z pacjentem?
Żeby mieć pewność, że właściwie będziesz mógł zrealizować prawo pacjenta do dostępu do dokumentacji medycznej, nie dopuszczaj do tego, aby lekarze wprowadzali do niej nieczytelne wpisy, błędne rozpoznania jednostek chorobowych czy usuwali wpisy. Co zrobić, aby dokumentacja była sprzymierzeńcem w walce z roszczeniowym pacjentem?
Gdy pacjent obraża Cię, podważa postawioną diagnozę i proponowany sposób leczenia, możesz odstąpić od leczenia. Jakie jeszcze działania cywilnoprawne możesz podjąć w takiej sytuacji i co wpisać w dokumentacji medycznej?
Stosowanie środków przymusu bezpośredniego jest działaniem ograniczającym nietykalność osobistą i cielesną pacjenta. Jest możliwe, gdy wyczerpałeś wszelkie inne formy działań terapeutycznych, z zachowaniem pewności, że zapewniłeś bezpieczeństwo zarówno pacjentowi, jak i personelowi. Kiedy możesz je wykorzystywać?
Lawinowo rośnie liczba spraw sądowych o niedbalstwo lekarzy, które polega m.in. na pozostawieniu w ciele pacjenta zwitek gazy, narzędzi chirurgicznych, tamponów, szkła, chust operacyjnych czy nawet klamr. Co musisz konieczne sprawdzić po zabiegu, aby uniknąć takich błędów?
Kim bywa lekarz w oczach pacjenta? Ignorantem, nieukiem? Lista tych określeń jest długa i każdego dnia jest uzupełniania przez kolejnych „niepokornych” pacjentów. Zjawisko to opisano w r aporcie pt. „Niewłaściwe zachowania ze strony pacjentów w stosunku do lekarzy i lekarzy dentystów Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku”, który powstał na podstawie badań przeprowadzonych metodą CAVI (wywiady bezpośrednie online) w okresie od czerwca do sierpnia 2017 roku. Sprawdź, co z niego wynika.
Opiekun faktyczny, np. osoba, która sprawowała opiekę nad pacjentem zanim przyprowadziła go do lekarza, może wyrazić ustnie lub pisemnie zgodę na badanie pacjenta. Jakie jeszcze ma uprawnienia i jak ich przestrzegać?
Wciąż rośnie zapotrzebowanie na rzetelną edukację w dziedzinie zdrowego stylu życia. Społeczna edukacja zdrowotna to zadanie wielu instytucji w naszym kraju, nie tylko szkół, administracji publicznej, organizacji pozarządowych, ale także placówek ochrony zdrowia. Od personelu medycznego słusznie oczekuje się działań edukacyjnych – wszak to lekarze dysponują aktualną, rzetelną wiedzą w zakresie określonych problemów zdrowotnych. Jak zatem je podejmować?
Zastosowanie osocza bogatopłytkowego (Platelet Rich Plasma, PRP) w urazach mięśni czy stawów jest zabiegiem, który nie jest finansowany przez NFZ. Czy zatem placówka, w tym SPZOZ, może obciążyć pacjenta kosztami takiej procedury?
Podczas dyżuru w szpitalu przyszedł do lekarza na izbę przyjęć policjant i zapytał się, czy pewien pacjent został przyjęty do placówki. Czy lekarz może udzielić takich informacji?
Czy wystarczy być dobrym specjalistą w swojej dziedzinie, aby cieszyć się powodzeniem wśród klientów? Niestety nie. Charakterystyczne dla usługi medycznej jest to, że efekt często ocenić możemy dopiero po jakimś czasie. Pacjentowi najczęściej trudno jest zaraz po wizycie lekarskiej czy zabiegu wyciągnąć jednoznaczne wnioski, że jest w danym miejscu leczony skuteczniej i lepiej niż gdzie indziej. Jego opinia jest więc bardzo często kształtowana na podstawie tego, w jaki sposób go obsłużono, jak się czuje w danym miejscu oraz jak mu się w danej placówce (czy u danego specjalisty) podobało. Sprawdź, jak możesz wpływać na opinie pacjentów.
Coraz częściej mówi się o wprowadzeniu instytucji pełnomocnika medycznego. Oznaczałoby to odejście od obowiązku uzyskania zgody czy zezwolenia sądu opiekuńczego w przypadku pacjenta nieubezwłasnowolnionego, ale niezdolnego do świadomego wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych. Sprawdź, jak te zmiany wpłynęłyby na przyśpieszenie podjęcia decyzji dotyczącej leczenia pacjenta.
Zadbaj o komfort pacjentów już na etapie poszukiwania przez nich informacji, konsultacji czy zabiegów. Przyjemna wizualnie strona internetowa sprawi, że placówka medyczna już przy pierwszym kontakcie wykreuje właściwy, pozytywny wizerunek i przyjazny stosunek. Jakie funkcjonalności musisz zagwarantować, aby tak się stało?
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!