Pacjenci często źle się zachowują wobec lekarzy

Kim bywa lekarz w oczach pacjenta? Ignorantem, nieukiem? Lista tych określeń jest długa i każdego dnia jest uzupełniania przez kolejnych „niepokornych” pacjentów. Zjawisko to opisano w r aporcie pt. „Niewłaściwe zachowania ze strony pacjentów w stosunku do lekarzy i lekarzy dentystów Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku”, który powstał na podstawie badań przeprowadzonych metodą CAVI (wywiady bezpośrednie online) w okresie od czerwca do sierpnia 2017 roku. Sprawdź, co z niego wynika.

Z raportu wynika, że im młodszy lekarz, tym częściej spotyka się z niewłaściwym zachowaniem pacjentów. W grupie lekarzy ze stażem poniżej 10 lat blisko 82% badanych doświadczyło nieprzyjemnych sytuacji. W przypadku lekarzy ze stażem trzydziestoletnim i dłuższym odsetek spada do poziomu 54%, 37% badanych doświadczyło ze strony pacjentów próby wymuszania określonego postępowania medycznego przynajmniej raz w miesiącu. 27% badanych przynajmniej raz w miesiącu spotkało się z nieodpowiednim komentarzem (od „Czego Pana na tych studiach uczyli?” po „Nie wiesz, kim ja jestem!”) ze strony pacjenta.

Rzadziej pacjenci pozwalają sobie na pomówienia, groźby, obelgi czy wyzwiska. W ciągu roku przynajmniej raz takiego zachowania ze strony pacjentów doświadczyło czterech na dziesięciu medyków. Pacjenci najczęściej straszą skargą do dyrektora czy pismem do NFZ oraz doniesieniem o sprawie do mediów.

Niemal co czwarty lekarz przynajmniej raz w ciągu roku doświadczył nękania lub szantażu. Najrzadziej lekarze doświadczają przypadków fizycznej przemocy. Do naruszenia nietykalności osobistej czy niszczenia mienia najczęściej dochodzi na SOR-ach. Z kolei niewłaściwe zachowania pacjentów najczęściej notowane są w podstawowej opiece zdrowotnej i poradniach AOS. Związane jest to z próbą wymuszenia postępowania medycznego.

Co dwudziesty lekarz odbiera niemiły telefon od pacjenta przynajmniej raz w miesiącu. 30% lekarzy doświadczyło niekorzystnych, nieprzyjemnych wpisów na stronach internetowych.

Zdaniem lekarzy o takim zachowaniu pacjentów decydują „problemy psychiczne i charakterologiczne pacjentów” oraz „długi czas oczekiwania na przyjęcie lub procedurę medyczną”.

Smutna rzeczywistość – co musi się zmienić by relacje na linii pacjent – lekarz się poprawiły?

Autor: dr n. ekon. Greta Kanownik, źródło: oilgdansk.pl
Słowa kluczowe:
lekarzpacjent

Uzyskaj nieograniczony
dostęp do SerwisZOZ.pl

  • Aktualne informacje o zmianach prawnych
  • Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
  • Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur
UZYSKAJ NIEOGRANICZONY DOSTĘP

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy