Do Urzędu Ochrony Danych Osobowych wpłynęły dwa wnioski o zatwierdzenie kodeksów branżowych dotyczących ochrony danych osobowych dla ochrony zdrowia. Autorami są Polska Federacja Szpitali i Federacja Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia Porozumienie Zielonogórskie. Zebranie w jednym miejscu zasad postępowania zgodnie z RODO jest odpowiedzią na potrzeby zarówno placówek medycznych, jak i pacjentów.
RODO wyraźnie mówi o tym, że dane można przetwarzać, jeżeli jest to konieczne dla ochrony życia bądź zdrowia, zwłaszcza w sytuacji zagrożenia - rozmowa z Maciejem Kaweckim, dyrektorem Departamentu Zarządzania Danymi, koordynatorem reformy ochrony danych osobowych w Ministerstwie Cyfryzacji.
Pacjent ma obowiązek przedstawienia dokumentu tożsamości - dowodu osobistego, paszportu, prawa jazdy lub legitymacji szkolnej. Powinien również złożyć oświadczenia o upoważnieniu innej osoby do uzyskiwania informacji o jego stanie zdrowia. Te kwestie rodzą wciąż wiele pytań, a o to odpowiedzi na najczęstsze z nich.
Czy dane osobowe pacjenta są częścią dokumentacji medycznej, która podlega szczególnej ochronie. Jeśli tak, czy jest to równoznaczne z ich ochroną w zakresie tajemnicy lekarskiej? Dowiedz się, co zrobić, gdy organy kontroli skarbowej zwrócą się do Ciebie z prośbą o udostępnienie takich danych.
Pan Jan leczył się szpitalu w okresie wakacyjnym w 2018 roku. Cześć jego dokumentacji prowadzono w formie papierowej, a część w formie elektronicznej. W związku z potrzebą zasięgnięcia opinii innego specjalisty, zwrócił się do szpitala o umożliwienie mu wglądu w dokumentację medyczną. Zamierzał wykonać jej zdjęcia i sporządzić dla siebie notatki. Czy możesz mu na to pozwolić?
W czwartym kwartale 2018 roku ma się rozpocząć pilotaż e-skierowania w ramach Platformy P1. Dlatego konieczna jest modyfikacja części przepisów dotyczących zasad udzielania świadczeń opieki zdrowotnej w obszarze skierowań i list oczekujących. Oto, co ma się zmienić.
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych zajął się kwestią tworzenia przez lekarzy czarnych list pacjentów i jest to pierwsza tego typu sprawa w branży medycznej. Sprawdź, czy tworzenie list pacjentów, którzy np. nie odwołują wizyt, jest dopuszczalne.
Zgoda na zabieg medyczny to ważny element procesu terapeutycznego. Często zastanawiamy się, czym właściwie jest taka zgoda i kiedy musi być odbierana od pacjenta na piśmie. Poznaj wskazówki naszego eksperta, Anety Naworskiej, adwokata z Kancelarii Naworska Marszałek sp.k. w Toruniu.
Pacjent w czasie leczenia wielokrotnie styka się z rejestratorką. Jest ona często źródłem informacji dla pacjenta. Stąd rodzi się pytanie, jakie informacje może przekazać pacjentowi, a tym samym, jakie ma uprawnienia, zwłaszcza w kontekście dokumentacji medycznej i danych w niej zawartych?
Nie tylko publiczne placówki medyczne, ale i te prywatne borykają się z powszechnym problemem niezrealizowanych wizyt pacjentów, którzy ich nie odwołali. To spory mankament organizacyjny dla placówki medycznej, ale i frustracja dla innych pacjentów, którzy na wizytę u lekarza muszą czekać dłużej, gdy grafik specjalisty jest wypełniony do cna. Sprawdź, jak sobie radzić z tym problemem.
Gdy komunikacja mobilna jest chlebem powszednim, a media społecznościowe oczywistością, wciąż są takie placówki medyczne, gdzie prowadzenie działań promocyjnych i informacyjnych jest trudne i właściwie nie ma pomysłu, jak zmienić taką sytuację. Sprawdź, co możesz zyskać, podejmując działania marketingowe i public relations.
Od lat placówki medyczne, dietetycy, fizjoterapeuci czy trenerzy personalni wykorzystują edukowanie o zdrowiu do tworzenia i wzmacniania wizerunku swojej marki usługowej. Sprawdź, jak uczynić z tego atut placówki.
Najwięcej regulacji dotyczących organizacji pracy można znaleźć w przepisach dotyczących świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego, szpitalnego oddziału ratunkowego oraz w przepisach wprowadzających określone standardy postępowania medycznego (np. rozporządzenie w sprawie standardu organizacyjnego opieki zdrowotnej w dziedzinie anestezjologii i intensywnej terapii). Sprawdź, jak obowiązujące prawo określa zasady organizacji pracy oddziałów szpitalnych.
Każda placówka ochrony zdrowia, nawet całkiem mała, staje przed wyborem drogi rozwoju. Jedni stawiają na wzrost zatrudnienia fachowców, inni poszerzają infrastrukturę i doposażają gabinety. Oto wskazówki, jak w prosty i tani sposób stworzysz popyt na nowe usługi wśród swoich pacjentów.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!