W dobie COVID-19 obowiązkiem placówek medycznych jest dalsze udzielanie świadczeń zdrowotnych w reżimie sanitarnym wynikającym z przepisów. Należy przy tym uwzględnić wskazania, komunikaty organów sprawujących kontrolę nad udzielaniem świadczeń zdrowotnych i stanowiska instytucji orzeczniczych.
Celem procedury jest z minimalizowanie ryzyka rozprzestrzeniania się zakażeń.
Procedura zawiera wzór ankiety wstępnej kwalifikacji zbieranej w przychodni drugi raz.
Pacjent marzy o tym, by trafić do troskliwego lekarza, który wykaże się empatią. Wtedy łatwiej mu poddać się leczeniu i przekonać się, że trafił w dobre ręce. Jak menedżerowie mogą kształtować taką postawę u swoich lekarzy?
Zgoda na leczenie jest kluczowym elementem w procesie obsługi pacjenta. Z tego odcinka podcastu „Prawo dla zdrowia” dowiesz się, na co zwrócić uwagę w procesie komunikacji z pacjentem, żeby odebrana zgoda na leczenie była zgodna z prawem i skuteczna. Powiemy Ci również, jak komunikacja z pacjentem wpływa na ryzyka związane z procesami o tzw. błędy medyczne.
Nie tylko RODO, lecz także inne przepisy, nakładają na Ciebie określone obowiązki informacyjne wobec Twoich pacjentów.
Z tego odcinka podcastu "Prawo dla zdrowia" dowiesz się, jakich informacji powinieneś udzielać swoim pacjentom w całym procesie udzielania świadczeń zdrowotnych.
W czasie epidemii musisz zwrócić szczególną uwagę na sposób komunikacji z pacjentami – nie wystarczą tylko informacje na drzwiach przychodni i w Internecie. Koniecznie zadbaj o dostępność rejestracji telefonicznej, jeśli to możliwe, uruchom teleporady dla pacjentów. Sprawdź, co jeszcze możesz zrobić.
Jeśli na korytarzu słychać dobiegające z gabinetu rozmowy pacjenta z lekarzem, może to narazić placówkę na konsekwencje – pacjent może zgłosić łamanie jego praw związanych z poszanowaniem godności i intymności do Rzecznika Praw Pacjenta, a nawet do sądu. Sprawdź, jak unikać takich sytuacji.
Brak linii czy barierek, które jednoznacznie wskazywałyby odległość między oczekującymi osobami a obsługiwanymi pacjentami, to wcale nie rzadkość w placówkach medycznych. Sprawdź, co należy wdrożyć, aby zapewnić bezpieczeństwo danych pacjenta i intymność podczas rejestracji.
Brak zgody na leczenie oznacza brak leczenia, a ten z kolei może być szkodliwy dla pacjenta. Nie ma jednak przymusu leczenia. Stąd nieco kłopotliwy obowiązek respektowania woli pacjentów, nawet jeśli są chorzy psychicznie. Kiedy więc wymagana jest zgoda, a kiedy lekarz może działać bez zgody?
Pacjent może dochodzić roszczeń od placówki medycznej nawet, jeśli zakażenie ujawni się po dłuższym czasie od pobytu w szpitalu. Podmiot leczniczy może ubezpieczyć się od ryzyka przeniesienia chorób zakaźnych, dodając do polisy dobrowolnego OC odpowiednią klauzulę.
Pracownik rejestracji ma obowiązek potwierdzić, czy pacjent jest uprawniony do bezpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej. Czy może w tym celu prosić pacjenta o okazanie dowodu osobistego i spisać z niego dane? Jeśli tak, w jaki sposób to zrobić, aby nie naruszyć przepisów o ochronie danych osobowych?
Do danych o stanie zdrowia należą informacje zbierane podczas rejestracji lub podczas świadczenia usług opieki zdrowotnej. Komu pracownicy rejestracji mogą przekazywać takie informacje oraz jakimi zasadami powinni się przy tym kierować?
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!